Jak mówić o zwolnieniu?

city-crossing-crossroad-road

Idealna firma, to taka, w której pracują same zadowolone osoby, managerowie są wyrozumiali i wspierający i nie istnieje coś takiego, jak wypowiedzenie pracy. Niestety, nie istnieją także takie firmy, a zwolnienie pracownika bywa przykrą koniecznością. To niekomfortowa sytuacja nie tylko dla szefa i jego podwładnego, ale także dla wszystkich pracowników firmy.
 
W żadnej firmie nie da się uniknąć sytuacji, w której drogi pracownika i szefa rozchodzą się. Być może, pracownik stracił motywację do pracy lub popełnił błąd mający wielki wpływ na funkcjonowanie firmy. Tak czy inaczej, decyzja o zwolnieniu została podjęta. To jednak dopiero początek procesu zwalniania. Wydawać by się mogło, że jest to sprawa tylko pomiędzy podwładnym a szefem. Zwolnienie jednej osoby jednak bardzo mocno dotyczy także pozostałych pracowników i każdy manager powinien mieć tego świadomość.
 
Rozmowę ze zwalnianym pracownikiem należy zawsze przeprowadzić osobiście. Poinformowanie o zwolnieniu przez telefon lub email jest niedopuszczalne i świadczy nie tylko o braku szacunku szefa do pracownika, ale także o jego tchórzostwie i braku kultury. Co więcej, taki szef może mieć pewność, że pozostali pracownicy dowiedzą się o tym, w jaki sposób został potraktowany ich kolega i już nigdy nie będą darzyć szefa szacunkiem – mówi Weronika Sierant, Specjalista ds. Rekrutacji w firmie Smart MBC.
 
Zwolnienie jednej osoby zazwyczaj budzi wśród pracowników niepokój, a brak konkretnych informacji powoduje powstawanie plotek. Dlatego też, należy poinformować swój zespół o tym, że odejście jednej osoby nie jest początkiem zwolnień i nie ma nic wspólnego z ich pracą. Nie musimy, a wręcz nie wskazane jest, podawać powodu, z którego nastąpiło zwolnienie. Jeśli nie jest on wcześniej znany pracownikom, powinien pozostać pomiędzy zainteresowanymi stronami. Jedyne informacje jakie są potrzebne zespołowi to te, że zwolnienie miało miejsce, ale nie powinno to wpłynąć na jego pracę. Wchodzenie w szczegóły nie jest w tym przypadku wskazane.
 
Czy należy zatem informować swój zespół o zwolnieniu pracownika? Informacje rozchodzą się, czy tego chcemy, czy nie i możemy być pewni, że i tak dowie się on o tym, co się stało. Jeśli nie od nas to od kogoś innego – najprawdopodobniej od samego zwolnionego, który rozgoryczony i niezadowolony, może dodać od siebie nie koniecznie prawdziwe szczegóły.
 
Nie należy także zapominać o tym, aby poinformować o planowanym zwolnieniu pozostałych managerów, tak aby nie byli zaskoczeni i nie przyczynili się do powstania chaosu informacyjnego w firmie. W tej sytuacji wskazane jest, aby wszyscy pracownicy na szczeblu kierowniczym wiedzieli, o którego pracownika chodzi i jaki jest powód jego zwolnienia.
 
To bardzo ważne, aby zwolnienie zostało przeprowadzone profesjonalnie i z klasą. Oszczędzi to obu stronom niepotrzebnych nerwów a także, nie wpłynie negatywnie na reputację szefa wśród pracowników.
 
 
Autorka: Sandra Kluza
Manager działu Marketingu, Smart MBC

 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0