SEO, czyli Search Engine Optimization, to obecnie jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się form marketingu internetowego. Z roku na rok rośnie liczba firm, które doceniają znaczenie pozycjonowania swoich stron internetowych, zaś na portalach z ogłoszeniami o pracę pojawia się coraz więcej ofert dla specjalistów SEO. Jakie zatem należy spełniać warunki, aby podjąć się tej perspektywicznej profesji?
Każdy może zostać specjalistą ds. SEO. Wystarczy znajomość budowy stron internetowych, podstawowych skryptów i CMSów, inteligencja, analityczne myślenie, skrupulatność, dokładność, opanowanie oraz umiejętność ustalenia priorytetów. W przypadku pracy w specjalistycznej agencji należy również grać zespołowo i nauczyć się asertywności.
SEO można nauczyć się samemu, rozwijając umiejętności webmasterskie, interesując się branżą i testując różne rozwiązania, które doprowadzą do wyższych pozycji na wybrane słowa kluczowe dla danej domeny w wyszukiwarce Google. Obecnie nie są prowadzone żadne specjalistyczne studia kierunkowe, które uczyłyby podstaw tego zawodu, choć niewątpliwie pomaga wiedza wyniesiona z takich kierunków jak informatyka. Istnieje natomiast duża liczba szkoleń, jednak mogą one dać jedynie przysłowiową „wędkę”. Dopiero testy i praktyka mogą zaowocować odpowiednimi kwalifikacjami do zostania „pozycjonerem”.
Alternatywą jest ścieżka kariery w specjalistycznej agencji, poczynając od stażysty, przez młodszego specjalistę, aż do specjalisty SEO. W takiej pracy zawsze można liczyć na wsparcie bardziej doświadczonych kolegów, łatwiejszy dostęp do wiedzy, narzędzi i szkoleń oraz większą różnorodność projektów. Najwięcej daje bowiem praktyka i praca z zespołem. SEO obejmuje zagadnienia i sytuacje, które ciężko poznać czytając książki, z reguły zawierające przeterminowane już informacje. Wiedza przekazywana na szkoleniach często bywa sprzeczna lub pomija np. linkbuilding, który jest drugim najważniejszym czynnikiem poza optymalizacją strony.
Osoby, które chcą pogłębiać swoją wiedzę oraz obserwować najnowsze trendy, powinny śledzić blogi i fora, na których polscy i zagraniczni eksperci przedstawiają nowości, komentują, wyjaśniają i rozwijają zagadnienia z branży. Wartościowe treści na temat SEO i SEM można znaleźć na blogu Bartosza Góralewicza, który specjalizuje się w audycie i optymalizacji stron oraz Pawła Gontarka, który pod pseudonimem Zgred od ponad 10 lat aktywnie działa w branży. Kopalnią wiedzy dla początkujących i specjalistów jest forum.optymalizacja.com, stanowiące platformę wymiany doświadczeń dla branży SEO. Źródłem informacji i inspiracji może być również blog prowadzony przez amerykańską firmę MOZ, która marketingiem internetowym zajmuje się od 2004 roku.
Dobry specjalista ds. SEO powinien wyróżniać się pasją i chęcią ciągłego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności. Warto mieć również głowę otwartą na wszelkie nowości i inne formy marketingu internetowego, gdyż obecnie firmy i agencje najczęściej szukają osób kompleksowo zajmujących się tworzeniem wizerunku w Internecie.
Autor: Stefan Sosnowski
Manager działu SEO/SEM w firmie Internetica
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat najnowszych trendów?
Jakie nowe rozwiązania powinny zostać wdrożone do działów HR?
Przyjdź koniecznie na HRcamp organizowany w dniach 16-17 czerwca w Warszawie!
Dokładnie tak jak we wpisie. Kompetencje SEO, są umiejętnościami przyszłości. Zwłaszcza dla osób, które nie chcą swojej przyszłej pracy z tym wiązać, ale chociaż mają trochę wspólnego z marketingiem internetowym. Dzięki podstawowej wiedzy na temat pozycjonowania / SEO mogą weryfikować działania agencji, którym zlecają tego typu działania i mają też szerszą bardziej interdyscyplinarną wiedzę. Co w dobie dążenia przez Google do monopolu zdaje się być w przyszłości nieocenione. Pozdrawiam.