Jak dobrze zacząć rok? Postanowienia, plany, marzenia, ale też nowe wyzwania i trendy. Tegoroczny cykl konferencji Wyzwania HR rozpoczęło spotkanie w Warszawie, podczas którego dużo mówiono o motywacji czyli sile sprawczej, która sprawia, że zamierzenia przekuwamy w działania.
Warszawską edycję konferencji Wyzwania HR rozpoczęło inspirujące wystąpienie Miłosza Brzezińskiego, który z psychologicznego punktu widzenia rozprawiał się z mitem motywacji i możliwości jej kształtowania.
Możesz być kim chcesz, pod warunkiem, że chcesz. Przeceniamy rolę motywacji zewnętrznej. Jeśli iskra nie płynie wewnątrz to nawet najlepszy mówca motywacyjny – czy HR-owiec – polegnie. Motywacja jest konstruktem, który nie ma zbyt wiele za sobą, przede wszystkim nie jest długotrwała. Nie da się przez X lat z tym samym zapałem ruszać do powtarzalnych, monotonnych czy żmudnych zajęć. Nawet do tych wybitnie ekscytujących jest trudno. Poziom endorfin w naszym mózgu nie może być stale na najwyższym poziomie, kiedyś musi opaść i wtedy motywacja spada. Zresztą motywację można porównać do zakochania. Na początku człowiek szaleje ze szczęścia i może góry przenosić, ale jednak po jakimś czasie to by sobie raczej na kanapie poleżał zamiast te góry nosić. I co można z tym zrobić? Można dostarczać nowych bodźców, stymulować i „wmawiać” mózgowi, ze ciągle jest tak samo fajnie, jak na początku. Jak? W miłości różnie, a w biznesie? Też różnie – dbając o nowe zadania i zwiększając odpowiedzialność, szkoląc i rozwijając, ale również uważnie słuchając i poznając najważniejsze dla pracownika wartości. Bywa, że najbardziej motywująca bywa praca w konkretnej grupie, nad konkretnym zadaniem, a nie siłownia po godzinach – mówił Miłosz Brzeziński.
O skuteczności w rekrutacji oraz jak stać się wartościowych partnerem dla biznesu w organizacji mówiła Paulina Basta – blogerka, HR Business Partner w IBM. Przekonywała, że nie trzeba robić rewolucji. Wystarczy chwila zastanowienia, zadanie kilku przemyślanych pytań a potem nawet drobne modyfikacje, które usprawnią codzienną pracę. Paulina Basta motywowała warszawską publiczność do zmiany działań, które są zbędne i zabierają czas, by jakość pracy zmieniła się na korzyść.
Podczas konferencji Wyzwania HR miała miejsce również polska premiera tematyki związanej z oceną prawdomówności i wiarygodności kandydatów podczas procesów rekrutacyjnych. Jadwiga Ford z Ford Coaching oraz Cliff Lansley z Paul Ekman International – bazując na wynikach wieloletnich badań prowadzonych przez prof. Paula Ekmana – mówili, jak przy użyciu praktycznych narzędzi można nauczyć się rozpoznać prawdziwe emocje kandydatów i ocenić czy są one spójne z deklaracjami słownymi.
Co właściwie sprawia, że ktoś jest dla nas wiarygodny i jakie czynniki o tym decydują. W jakich sytuacjach wierzymy ludziom a kiedy podejrzewamy ich o nieszczerość? Często na tak sformułowane pytania można usłyszeć, że chodzi o swego rodzaju płynność komunikacji i dialogu, w którym wszystkie elementy są ze sobą zsynchronizowane i spontaniczne. Można określić to jednym wspólnym terminem: „spójność”. Jesteśmy skłonni wierzyć ludziom, których postrzegamy jako wewnętrznie spójnych. To znaczy takich, którzy myślą, mówią i robią to samo. Nawet jeśli nie poddajemy tego szczegółowej analizie, jesteśmy w stanie intuicyjnie określić, kiedy ktoś wysyła sprzeczne sygnały. Najczęściej wyrażamy wtedy zdanie, że w zachowaniu danej osoby „coś nie pasuje”, choć często trudno nam wskazać konkretnie, co by to miało być. Jednak intuicyjne wyczuwanie „spójności” nie wystarczy. Jak pokazują badania intuicja to nieco ponad 50% szans na sukces. To trochę tak, jakby podejmować ważną decyzję na podstawie rzutu monetą. W przypadku rekrutacji na kluczowe czy wysokie stanowiska to stanowczo za mało. Błędy w rekrutacji są kosztowne dlatego by zwiększyć efektywność procesu warto nauczyć się rozpoznawać emocje i na ich podstawie oceniać prawdomówność kandydata – mówiła Jadwiga Ford.
W drugiej części konferencji eksperci i praktycy mówili między innymi o przygotowaniu się do procesu rekrutacji – jak do pracy z trudnym klientem (Kalina Pasternak z firmy Hewlett-Packard), o uproszczeniu procesów, zastosowaniu prostych, intuicyjnych rozwiązań oraz korzystaniu z nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych by skutecznie zarządzać pokoleniem Millenialsów (Anita Jakubowska-Wojtaś – emplo) oraz o budowaniu potęgi lidera – jak wybitnego sportowca (Andrzej Gondek z Glenmark Pharmaceuticals i Leszek Greń z Greń Communication).
Profesor Olaf Żylicz z Politechniki Warszawskiej mówił o zachowaniu umiaru i rozsądku w podejściu do rozwoju – zarówno własnego, jak i pracowników. Zdarza się, że HR-owcy zaczynają mówić hermetycznym językiem >jedynie słusznej ideologii rozwojowej< i zaczynają też piętnować wszelkie przejawy braku chęci rozwoju. Wyobrażając sobie jednocześnie, że naturalny jest stan permanentnej pogoni za wiedzą, czy awansem. Tak nie jest. Jedni faktycznie dbają o własny rozwój i do późnej starości się uczą i doskonalą, a inni nie. Po prostu. Nie można uszczęśliwiać na siłę i projektować czyjegoś rozwoju bez poszanowania jego wartości osobistych. Ważne jest to, by umieć rozróżnić te dwa „typy” pracowników i umieć z nimi współpracować w organizacji dając takie narzędzia i metodyki, które będą dla nich najefektywniejsze.
By dodatkowo zmotywować zespoły Human Resources oraz by promować najlepsze praktyki z zakresu Candidate Experience oraz Employee Experience Grupa Pracuj – podczas konferencji w Wyzwania HR Warszawie – zainaugurowała konkurs „HR Dream Team”. Jest to konkurs skierowany zarówno do zespołów z działów HR, jak i zespołów interdyscyplinarnych oraz grup projektowych z kilku organizacji. Więcej informacji o konkursie, formularz zgłoszeniowy oraz regulamin znajduje się na stronie: www.hr-day.pl/konkurs
Jak zakończyła się warszawska konferencja Wyzwania HR? „Selfie” z Łukaszem Jakóbiakiem, który motywował i żywiołowo inspirował wszystkich uczestników do realizacji nawet najbardziej szalonych marzeń.
Kolejne spotkanie z cyklu „Wyzwania HR” odbędzie się 22 kwietnia w Katowicach. Więcej informacji na stronie: www.wyzwaniahr.pl