Między marketingiem i obszarem zarządzania zasobami ludzkimi istnieje paralelizm, który stopniowo staje się coraz bardziej wyraźny. Jako pracodawcy nie tylko pragniemy „sprzedać się” dobrze, ale także przykładamy wagę do tego, aby „doświadczenie sprzedaży” (w tym przypadku pozyskiwanie kandydata, zachęcanie go oraz wybór konkretnego talentu) było jak najbardziej satysfakcjonujące dla osoby, która chce z nami pracować.
W obecnych czasach koniecznym staje się wdrażanie systemów umożliwiających zebranie wszystkich informacji dotyczących doświadczenia kandydata, promowanie nowych strategii, a także optymalizowanie procesów i narzędzi. Możemy śmiało powiedzieć, że proces rekrutacji został zanurzony w kole zarządzania jakością, nie tylko z zamiarem dążenia ku doskonałości, ale przede wszystkim ku służbie kandydatom. Te firmy, które nie przemyślą tych kwestii będą miały w przyszłości poważne problemy z rozwojem i innowacyjnością.
Internet, portale tematyczne i społecznościowe oraz inne zautomatyzowane narzędzia są łatwo dostępne dla obu stron. Jednak przystosowanie ich zawartości i formatów do telefonów komórkowych oraz tabletów wydaje się luką do wypełnienia przez firmy, tak aby przestała stanowić barierę.
Szalona ewolucja smartfonów (zmiana rozmiaru nowego Iphon’a 6 już wprowadza tendencję do używania go jako małego komputerka) i ich demokratyzacja sprawiają, że należy do nich podejść jak do kanałów priorytetowych.
Ponadto, zaczynamy mieć do czynienia z nową generacją kandydatów, którą charakteryzuje brak cierpliwości… „Łatwo i szybko” wydaje się być mottem młodych talentów. Do tego możemy jeszcze dodać „zabawnie” i aby zaspokoić oczekiwania naszych kandydatów wdrażamy do procesu rekrutacji grywalizację.
Coraz bardziej popularne stają się opracowywane narzędzia i rozwój software’u umożliwiające wykrywanie emocji poprzez fale mózgowe, rozpoznawanie twarzy poprzez skanowanie obrazu, czy też weryfikację tożsamości. Te innowacyjne rozwiązania mogą stać się potężnym narzędziem do oceny inteligencji emocjonalnej kandydatów. Może dojść do tego, że w procesie rekrutacyjnym wystarczającym okaże się jakikolwiek materiał audiowizualny, np. video-curriculum.
Niezbędnymi narzędziami towarzyszącymi selekcji są Skype lub Facetime. Dzięki nim nie tylko redukujemy koszty, ale również umożliwiamy udział w procesie rekrutacyjnym kandydatom na skalę globalną.
Rekrutacja on-line to coś więcej niż publikowanie ofert pracy w sieci. Chodzi o to, aby zaangażować się w kontakt z kandydatami i zadbać o ich komfort emocjonalny. Dużo się mówi o employer branding’u, tworzeniu treści niosących konkretne przekazy i informacje, jednak mimo to okazuje się, że mimo usilnych prób zrobienia dobrego wrażenia kandydaci nadal często skarżą się na „złe potraktowanie” podczas procesu rekrutacyjnego. Wygospodarujmy zatem czas na wyjaśnianie wątpliwości i bezpośrednią obsługę zapytań kandydatów, a z pewnością zaprocentuje to ilością dobrych opinii wystawionych na temat naszej firmy.
Wrażenie kandydata związane z procesem rekrutacyjnym powinno nie tylko opierać się na adekwatnych formach, lecz także na „czymś więcej”. Nie chodzi o to, aby zrekrutować, lecz o to, aby kandydat, dzięki temu doświadczeniu, zapragnął dołączyć do naszej organizacji.
Znajomość strategii marketingowych, które „przyciągają” tych najlepszych daje dużą przewagę na rynku pracy i umożliwia pozyskanie prawdziwych talentów, zapewnia Piotr Marciniak, Dyrektor Zarządzający w firmie Talent Bridge.
Informacja o autorze: Piotr Marciniak, Dyrektor Zarządzający w firmie Talent Bridge. Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego ze specjalizacją Zarządzanie Strategiczne. Doświadczenie zdobyte w międzynarodowych korporacjach oraz znajomość trendów na zagranicznych rynkach wykorzystał w firmie Talent Bridge. Fan nowych technologii i startupów.
Zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarium, którego gośćmi będą ekspertki z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi z Orange Polska.
Justyna Sosnowska oraz Monika Szczęsna podzielą się swoim doświadczeniem z zakresu rekrutacji, employer branding’u oraz stosowania grywalizacji.
Szkolenie on-line odbędzie się 27 lutego 2015 r. o godzinie 15:00.
Aby dołączyć do pozostałych uczestników wystarczy wypełnić formularz, który znajduje się pod adresem http://talentbridge.pl/webinarium-orange