Rynek dystrybucyjny jest bardzo dynamiczny i wymusza na wszystkich jego uczestnikach szybkie reagowanie na zmiany zachodzące w otoczeniu biznesowym. Wszelkie takie zmiany nie pozostają bez wpływu na oczekiwania pracodawcy wobec kandydatów aplikujących na staż w AB SA – jednego z największych dystrybutorów sprzętu IT, AGD-RTV oraz zabawek w Europie Środkowo-Wschodniej.
Nie bez znaczenia w tym kontekście jest sytuacja firmy – stały wzrost na rynku polskim i rynkach zagranicznych sprawia, że w procesie rekrutacji na staż preferowani są kandydaci o konkretnej charakterystyce – nie tylko dysponujący odpowiednią wiedzą, ale też samodzielni, otwarci na nowe wyzwania i dobrze odnajdujący się w pracy zespołowej.
Skrupulatność i samodzielność
W ramach AB SA funkcjonuje wiele działów, w których zakres kompetencji i cech wymaganych od pracowników może być różny. Stażyści w dziale handlowym niemal od początku mają kontakt z klientem. Tutaj najbardziej ceniona jest otwartość, komunikatywność i skrupulatność. W dziale zarządzania produktem współpracują z kolei z product managerami – przygotowują odpowiednie zestawienia oraz wspierają pracowników działu w ich obowiązkach.
Każdy z członków zespołu – także stażysta – wykonuje zadania istotne dla firmy. Od jakości pracy wykonywanej przez stażystę może zależeć powodzenie konkretnego projektu. Dlatego też skrupulatność i samodzielność to cechy szczególnie poszukiwane i cenione u osób odbywających staż w AB SA. Takie podejście do zadań stażystów jest niezwykle korzystne dla nich samych w kontekście ich przyszłej pracy. Dzięki kolejnym obowiązkom uczą się odpowiedzialności, tak pożądanej u każdego pracownika.
Stażyści są za swoją pracę wymiernie nagradzani, a dodatkowo zyskują możliwość np. nauki języka angielskiego czy też korzystania z kart na zajęcia sportowe. Uczestniczą również w mniej formalnym życiu firmy, integrując się z pracownikami AB SA.
Programy stażowe
Nabór stażystów to ciągły proces, uzależniony od zapotrzebowania poszczególnych działów. Ciągłość w procesie naboru zapewniają przyjęte przez firmę programy stażowe. Ich rdzeń stanowi stała współpraca z biurami karier większości wrocławskich uczelni – zarówno publicznych, jak i prywatnych. Dzięki wspólnym działaniom, studenci mają szansę rozpocząć współpracę z AB, wykorzystując swoją wiedzę oraz umiejętności w praktyce, a spółka może w przyszłości pozyskać wysoko wykwalifikowanych i doświadczonych już młodych pracowników.
Na decyzję o przyjęciu stażystów do konkretnego działu firmy ma wpływ przede wszystkim jej bieżąca sytuacja oraz to, co dzieje się aktualnie na rynku dystrybucji. Gdy AB SA nawiązuje współpracę z kolejnym, zagranicznym dostawcą, pojawia się większe zapotrzebowanie na stażystów ze znajomością np. języka angielskiego, po kierunkach ekonomicznych i związanych z marketingiem. Dla studentów jest to wówczas ogromna szansa na poznanie mechanizmów działania branży dystrybucyjnej od strony praktycznej – wprowadzania nowego produktu do oferty, prowadzenia działań marketingowych, poznawania danego rynku i potrzeb klientów.
Obecnie planujemy zintensyfikować rekrutację studentów uczelni technicznych. Trwają już prace nad programem stażowym, w ramach którego będziemy poszukiwać stażystów wśród przyszłych inżynierów. Już jako absolwenci zyskają szansę na zatrudnienie w spółce.
Rekrutacja stażystów? Zadanie priorytetowe
W AB SA rekrutacja stażystów traktowana jest jako jedno z priorytetowych zadań działu HR. Każdy stażysta jest bowiem traktowany jako potencjalny członek zespołu. Po kilku miesiącach może dołączyć do działu, już jako pracownik obeznany ze specyfiką pracy na danym stanowisku. Historia firmy pokazuje, że wysiłek włożony w pozyskanie stażystów przynosi efekty. Średnio prawie co czwarty stażysta otrzymuje ofertę pracy w AB.
Andrzej Bilski
Dyrektor ds. personalnych w AB SA