Firmy, które proponują swoim klientom usługi szkoleniowe mają trochę trudniejsze zadanie, niż te oferujące gotowy, fizyczny produkt, który można dotknąć, sprawdzić i ocenić jeszcze przed ostatecznym zakupem. Nie da się ukryć, że szkolenie to coś abstrakcyjnego i trudno przekonać kogoś, że to właśnie Wy najlepiej nauczycie go prezentować, sprzedawać, rozwijać się, motywować czy zarządzać. Wiele o oferowanym szkoleniu mówi jego plan, doświadczenie trenera, relacje z dotychczas przeprowadzonych sesji czy referencje wystawione przez klientów. Jednak warto zastanowić się nad pójściem o krok dalej, czyli dodaniem do swojej oferty samplingu szkolenia – jego próbki.
Teoretycznie chodzi o selekcję.
Sampling szkolenia jest jak wersja demo gry na PC. Jak zwiastun kolejnego hitu kinowego czy degustacja nowego rodzaju sera w supermarkecie. Prezentuje to, co w oferowanym produkcie mamy najlepszego i ma za zadanie przekonać potencjalnego Klienta, że warto- spośród setek innych ofert i produktów – wybrać właśnie ten oferowany przez nas. Sampling szkolenia to sposób na poznanie firmy szkoleniowej, doświadczenia i znajomości tematu szkolenia przez trenerów oddelegowanych do jego obsługi. To pozwala na praktyczne sprawdzenie ich kompetencji, świadomą selekcję i wybór najlepszej oferty. Teoretycznie.
Praktycznie chodzi o coś więcej.
Sampling szkolenia to nie kolejna darmowa próbka produktu, to sposób na bezpośrednie dotarcie z gotowym produktem do założonej grupy docelowej i sprawdzenie – w praktyce, czy między Klientem i uczestnikami szkolenia, a firmą szkoleniową nawiąże się nić porozumienia. Teoretycznie chodzi o komunikację Uczestnik – Trener, wzajemne zrozumienie i sprawdzenie czy obie strony spełniają swoje wzajemne oczekiwania i są w stanie sprostać zadaniom, które pojawią się po rozpoczęciu współpracy. Klienci mają ściśle określone wymagania dotyczące usposobienia, temperamentu i metod przeprowadzania zajęć przez trenerów, dlatego sampling jest momentem, w którym sprawdza się czy ,,zaiskrzy”. Wiedza merytoryczna u dobrego trenera potwierdzona jest odpowiednim certyfikatem, ale jak wiemy, liczą się też umiejętności miękkie, takie jak panowanie nad grupą, współpraca, radzenie sobie ze stresem i problematycznymi kursantami. Sampling to jedyny moment na sprawdzenie czy z Klientem do siebie pasujemy.
Korzystać czy nie?
To zależy. Są tacy, którzy uważają, że sampling szkolenia to strata czasu i energii zarówno dla zamawiającego szkolenie, jak i trenera. Argumenty wydają się być proste: z jednej strony jest to za mało czasu na pokazanie tego, co naprawdę istotne w danym szkoleniu i z drugiej, bezpłatność ,,próbki”, za którą później, jako za element całości i tak trzeba będzie zapłacić. Za próbowaniem przemawia jednak możliwość sprawdzenia warsztatu szkolenia i ,,spokojne sumienie”, że po praktycznej prezentacji wybraliśmy opcję najlepszą z możliwych. Bezcenna dla osoby przeprowadzającej ten proces jest także informacja zwrotna od grupy biorącej udział w samplingu, zwłaszcza, jeśli współpraca między firmą szkoleniową a Klientem nie dojdzie do skutku. To niepowtarzalna okazja, aby coś zmienić w swojej ofercie, wyciągnąć wnioski i być o krok bliżej ideału.
Autorka: Teresa Bęben, Agencja Pracy Tymczasowej „CRAFTS”