Dzień z życia HR-owca to czas pełen wyzwań. By im sprostać, zadowolić pracowników i firmę oraz pozostać na bieżąco z branżowymi nowościami, niejednokrotnie trzeba wykazać się multitaskingiem na najwyższym poziomie. Choćby dotarcie do optymalnego kandydata to zwykle poszukiwanie złotego środka pomiędzy sprofilowanym pod niego przekazem, a profesjonalną, biznesową komunikacją firmy.
Z jednej strony bowiem HR-owiec powinien być głosem pracowników w dyskusji z zarządem. Z drugiej – musi umieć wdrożyć w procesy HR strategię spójną z marką, przygotowaną we współpracy z top managementem. Jak tego dokonać? O gotowych rozwiązaniach, miernikach i branżowych eksperymentach odpowiadali eksperci i praktycy. W środę, 20 listopada, odbyła się organizowana po raz piąty w Poznaniu konferencja Wyzwania HR.
W procesie tworzenia chaos sprawdza się lepiej niż porządek, zwłaszcza gdy zadaniem pracowników jest wymyślenie koncepcji i odnalezienie nowych rozwiązań. By zmotywować zespół, warto czasem zorganizować grę kompetencyjną i zachęcić do pozytywnej rywalizacji. Inspiracje do nowych projektów można czerpać z firmowego archiwum nie-wdrożeń, czyli rozwiązań, które zespół wymyślił przy pracy nad innymi zadaniami, ale z jakiegoś powodu nie zostały one wykorzystane. Tak w skrócie można przedstawić tematy, które podczas poznańskiej edycji Wyzwań HR poruszał Rafał Szczepanik. Ekspert ds. kultury kreatywnej w firmie podzielił się z słuchaczami swoją wiedzą i wraz z nimi poszukiwał odpowiedzi na nurtujące pytania.
„HR-owiec, chcąc budować kulturę kreatywności, powinien robić to w porozumieniu z szefami liniowymi – kierownikami działów. Idealny model to taki, w którym HR zaangażuje w jej tworzenie zarząd (decydujący o strategii), dział badań i rozwoju (który będzie korzystał z pomysłów generowanych przez załogę) i managerów (którzy dysponują największą ilością narzędzi służących do zachęcania ich ludzi do kreatywności). Współpraca to podstawa skutecznego działania” – takiej rady pracownikom działów personalnych prelegent udzielił w krótkim wywiadzie.
Oprócz Rafała Szczepanika podczas Wyzwań HR wystąpiło 10 innych gości. Marta Eromin z Poczty Polskiej opowiadała o tym, w jaki sposób współdziałać ze związkami zawodowymi oraz jak efektywnie konstruować dział HR w dużym przedsiębiorstwie. Z kolei Anna Walczak pokazała słuchaczom, jak odnieść sukces i dotrzeć do celu. Wystarczy być proaktywnym – nie bać się mówić ludziom o swoich pomysłach, oraz systematycznie ładować akumulatory podczas zasłużonego urlopu. Należy także budować swoją własną definicję sukcesu, ponieważ dla jednej osoby może on oznaczać awans, dla drugiej – wymyślenie kreatywnego rozwiązania.
„Przestań kibicować, zacznij współdziałać” – tak swoje wystąpienie o sukcesie w biznesie i kulturze współpracy rozpoczął Szymon Kudła. Tłumaczył, że podstawą skutecznego działania w grupie jest współodpowiedzialność i zaangażowanie poprzez ciągłe podnoszenie poprzeczki samemu sobie. Przedstawił także niezbite dowody na to, że zdrowy konflikt między pracownikami prowadzi czasem do najlepszych rozwiązań.
Anna Jędrzychowska z firmy Steinpol opowiedziała słuchaczom o tym, jak wiele korzyści może przynieść sukcesja w przedsiębiorstwie. Pokazała w jaki sposób to rozwiązanie wpływa na skrócenie czasu adaptacji pracowników oraz zmniejsza ryzyko rekrutacyjne. Ludmiła Wojtowicz z Raben udowodniła, że w dobrze działającej firmie potrzebni są skill liderzy, którzy najlepiej opanowali wybraną umiejętność. i fachowi trenerzy, specjalizujący się wyłącznie w szkoleniach pracowników. Z kolei Agnieszka Woźniak (ArcelorMittal Poland) i Michalina Konkel (ETTA Doradztwo i Treningi dla Biznesu) podzieliły się z publicznością poradami odnośnie do zarządzania różnorodnością.
„Ważne, by praca sprawiała Ci przyjemność. Byś robił inaczej, ryzykował, nawet popełniał błędy” – tak swój warsztat dotyczący budowania pozycji lidera zainaugurowały Beata Kapcewicz (Librandt) oraz Beata Kuler (Ikea Industry Zbąszynek). Panie przekonywały zebranych na sali słuchaczy do tego, że aby stać się efektywnym przywódcą, trzeba lubić swoją pracę.
Inwestując niecałe 400 złotych można zaoszczędzić 40.000? Tak. To właśnie udowodniła Martyna Kosakowska z Grupy Pracuj, która wystąpiła na zakończenie konferencji. Przekazała zebranym na sali pięć gotowych pomysłów na kreatywną rekrutacje i zainspirowała do działania ciekawymi przykładami rozwiązań z całego świata. Jako osoba wyjątkowo zaangażowana w codzienne wspieranie HR-owców, także po wykładzie postanowiła podzielić się z nimi dodatkowym spostrzeżeniem: „Kreatywna rekrutacja to nie tylko tworzenie nowych narzędzi. To także (a może nawet przede wszystkim) umiejętność połączenia rozwiązań rekrutacyjnych z instrumentami używanymi w innych branżach, stworzenia miksu, o którym nikt wcześniej nie pomyślał. By wyróżnić się spośród innych pracodawców, czasem wystarczy prosta modyfikacja szaty graficznej oferty, zainwestowanie w angażujący element stoiska na targach pracy czy kontekstowe wykorzystanie powierzchni reklamowych. Za te ostatnie firma i tak płaci, więc dlaczego nie upiec dwóch pieczeni na jednym ogniu, zamieszczając nasz przekaz np. na opakowaniu produkowanej przez firmę czekolady? Na koniec warto pamiętać o tym, że ludzi poważnie podchodzą do szukania pracy i są nastawieni na merytoryczne materiały, Jednak w dobie rynku zorientowanego na kandydata, umiejętne pogłaskanie jego ego bywa bardziej skuteczne i tańsze.”
Kolejne konferencje Wyzwania HR już w przyszłym roku. Aby jednak pozostać na bieżąco z branżowymi trendami i newsami, a także inspirować się gotowymi rozwiązaniami HR-owych problemów, wystarczy zaglądać na nową platformę wiedzy dla branży HR www.wyzwaniahr.pl . Dzięki różnorodności znajdujących się tam materiałów – raportów i case study, czy prowadzonemu przez ekspertów blogowi, każdy odwiedzający z pewnością znajdzie tam coś dla siebie.