Misja firmy – czynnik motywujący czy slogan reklamowy?

moon-vehicle-67521_1280Ostatnio spotkałam przedstawiciela pewnej firmy, który na pytanie, gdzie pracuje, odpowiedział bez wahania: pracuję w firmie X, największej na południu Polski, nasze produkty są w każdej dużej sieci, dbamy o ich jakość, wciąż poszerzamy asortyment i musicie koniecznie spróbować naszych wyrobów.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ten człowiek w jednym zdaniu przekazał mi pośrednio misję swojej firmy oraz pokazał swoje zaangażowanie i wiarę w to, co mówi i robi.
 
Ilu pracowników z dumą opowiada o swojej firmie?
 
Zacznijmy od tego, co to jest misja firmy? Według Encyklopedii Zarządzania misja jest zasadą działalności gospodarczej, której charakter określa kierownictwo organizacji na podstawie przyjętych kryteriów, np.: preferencji klientów, oferowanych produktów, przewagi konkurencyjnej. Jest ona charakterystyczną rolą przedsiębiorstwa wyrażającą jego odrębność. Według dr Aleksandra Kisila misja jest podstawą strategicznego zarządzana firmą. Dobrze sformułowana i zakomunikowana silnie motywuje i integruje pracowników. Mamy więc do czynienia z jednym z czynników, które mogą wpłynąć na motywację i zaangażowanie pracowników oraz na poczucie więzi z organizacją. Czy firmy umiejętnie wykorzystują ten element motywacji?.
 
Choć coraz więcej mówi się o misji w kontekście budowania marki, jednak w większości przedsiębiorstw misja nie istnieje, albo, jeżeli już jest, to zwykle jest zbyt długa, niejasna dla pracowników lub zbyt skomplikowana do zapamiętania i powtórzenia. Czasami jest przestarzała i nieaktualna, a czasami istnieje tylko jako slogan reklamowy. To rzeczywiście zbyt mało, aby wzbudzić zaangażowanie u pracowników.
 
Czasami misja jest i jest bardzo dobrze zredagowana, ale menedżerowie, którzy nie mają osobistego wkładu w określanie misji, nie utożsamiają się z nią. Nie rozumieją również, dlaczego jest to istotny element zarządzania zasobami ludzkimi. Co za tym idzie – sami nie postępują zgodnie z jej wartościami oraz nie przekazują jej innym pracownikom.
 
Benjamin Franklin powiedział, że: Słowa, to jedynie początek, czyny przemawiają lepiej niż słowa. Najpierw więc powinny być słowa, a następnie wdrożenie ich w życie. I tak również powinno wyglądać tworzenie i wrażanie misji w życie organizacji.
Aby misja działała motywująco, powinna nie tyko znana pracownikom, ale przede wszystkim wdrażana w życie i realizowana. To powinien być punkt odniesienia do podejmowania działań, ustalania celów i oceny wyników. W procesie sprzedaży misja powinna być głównym argumentem dla klientów i kontrahentów. Każdy menedżer wraz ze swoimi pracownikami powinien stać na straży wartości zawartych w misji.
 
Misja powinna odpowiadać na pytanie: za co cenię moją firmę? Jakie wartości wnosi nasza firma? Misja firmy powinna sprawiać, że ludzie patrzą na działalność firmy globalnie a nie tylko przez pryzmat tego wycinka działalności, którym się akurat zajmują. Dyrektor marketingu, księgowa, czy handlowiec – wszyscy powinni mieć ten sam obraz organizacji i tego, co dobrego firma wnosi w życie innych ludzi.
 
Jeżeli pracownicy nie czują się związani z firmą, nie utożsamiają się z jej działalnością, nie wierzą w to, co dobrego robi ich firma, to najczęściej odchodzą.
 
A czy TY znasz misję swojej organizacji? Czy zgadzasz się z nią? Czy postępujesz zgodnie z jej założeniami i informujesz o niej swoich pracowników i klientów?
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0