Czy jedna wpadka może przekreślić karierę? Jak zminimalizować echo swojego potknięcia zawodowego?

errStare przysłowie mówi, że nie myli się tylko ten, co nic nie robi. Jednakże, w przypadku wpadki na polu zawodowym, takie wytłumaczenie nie ma uzasadnienia. Szczególnie, jeśli nasza pomyłka kosztuje firmę utratę zaufania klientów i partnerów oraz negatywnie wpływa na pozycję firmy na rynku.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Czy jedna plama na zawodowym życiorysie może przekreślić karierę? Zależy to od wielu czynników, a uwarunkowane jest wielkością pomyłki i pozycją zajmowaną przez osobę, która ją popełniła. Całość jest wprost proporcjonalna do poziomu odpowiedzialności, jaką w danej firmie zajmuje dana osoba i na ile reprezentatywne stanowisko zajmuje. Poniżej znajduje się kilka przykładowych wpadek, które mogą odbić się na karierze w mniejszym lub większym stopniu.
 
Feralny e-mail
 
Jeden z pracowników firmy dostał na pocztę świetny dowcip lub zabawny rysunek, po czym stwierdził, że podzieli się nim z kolegami z pracy. Jednak omyłkowo e-mail został wysłany do wszystkich zatrudnionych w przedsiębiorstwie osób. Reputacja pracownika może ucierpieć, ale wszystko zależy od treści rozesłanej wiadomości – jeśli jest niegroźna, to może być odebrana jako żart. Co innego, jeśli treść może kogoś urazić lub jest niesmaczna, wtedy trzeba liczyć się z konsekwencjami. W przypadku takiej sytuacji najlepiej czym prędzej przeprosić wszystkich kolejnym e-mailem i liczyć na to, że zostanie to potraktowane jako spam i szybko zapomniane.
 
Praca pod presją czasu
 
Jednym z najbardziej narażonych na wpadki działem jest marketing i PR. Dlaczego? Bo często pracują pod presją czasu, a to wpływa na ilość błędów jakie mogą pojawić się podczas realizacji tego typu projektów. Przykładowo wyobraźmy sobie sytuację, gdy prezes oznajmia, że mamy 3 dni na przygotowanie wszystkich niezbędnych materiałów do wystawienia się na targach. Naturalnie materiały powstaną w pośpiechu i mogą się w nich pojawić niedociągnięcia – nieaktualne informacje, błędy merytoryczne i stylistyczne. Może to skutkować wydrukowaniem 10 tysięcy ulotek z błędem, co wygeneruje dodatkowe koszty za druk na ostatnią chwilę. Niestety, wszelkie pomyłki i niedociągnięcia w tym dziale mogą wiele kosztować firmę i dodatkowo narażać ją na ryzyko związane z utratą dobrego wizerunku na zewnątrz. Jednorazowa tego typu wpadka może spotkać się ze zrozumieniem szefa, ale kolejne mogą skutkować poważniejszymi konsekwencjami, łącznie ze zwolnieniem z pracy.
 
Brak umiaru na imprezie firmowej
 
Imprezy firmowe organizowane przez większość przedsiębiorstw są stałym elementem strategii integracji pracowników. Wypicie zbyt dużej ilości alkoholu, który często pojawia się podczas takich imprez, może skutkować niestosownym zachowaniem wobec np. naszego przełożonego. Jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji jest przeproszenie i przede wszystkim kontrolowanie ilości spożytego alkoholu przy następnej okazji.
 
Niewłaściwy ubiór
 
Jeśli w danej firmie panuje dress code to odstępstwa od niego bywają często źle widziane. Należy pamiętać, że skoro obowiązuje on w centrali, to w lokalnych oddziałach firmy także jest on wymagany. Dlatego, warto przemyśleć każdą odważną stylizację, w której chcielibyśmy pokazać się w pracy – pamiętajmy, że właściwym, formalnym strojem wyrażamy nie tylko nasz stosunek do wykonywanych obowiązków i współpracowników, ale również reprezentujemy firmę na zewnątrz.
 
Każda branża rządzi się własnymi prawami. Pewne wpadki są charakterystyczne dla jednej i nie zdarzają się w innej. Błędy najczęściej popełniane są na wczesnym etapie kariery, pracownicy z dłuższym stażem pracy z reguły posiadają na tyle bogate doświadczenie zawodowe, że łatwiej potrafią zapobiegać ewentualnym potknięciom i przewidywać konsekwencje swoich działań. Pamiętajmy jednak, że bez względu na popełnioną wpadkę, nie warto szukać innych winnych i tłumaczyć się okolicznościami od nas niezależnymi, tylko jeśli rzeczywiście zawiniliśmy, uczciwie przyznać się do winy i przeprosić. Z reguły, o ile jest to jednorazowe zaniedbanie z naszej strony, nie powinno się to wiązać z żadnymi poważniejszymi konsekwencjami zawodowymi i przekreślać naszych szans na dalszą karierę.
 
 
Autor: Marcin Skarżyński, Broker HR
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0