Styl ma znaczenie, Kreowanie wizji

wizjonerStyle przywództwa: Styl wizjonerski

Sposób zachowania lidera jest jednym z głównych czynników wpływających na atmosferę pracy w zespole. Dobry przywódca jest w stanie ożywić, zaangażować i zmotywować pracowników do podjęcia dodatkowego wysiłku na rzecz organizacji. Słabe umiejętności przywódcze mogą przynieść odwrotny skutek, tworząc w zespole demotywującą atmosferę, która sprzyja dużej rotacji i częstym nieobecnościom w pracy. Niniejsza seria materiałów poświęcona jest krótkiemu przedstawieniu każdego stylu przywództwa – w tym tygodniu zajmiemy się stylem wizjonerskim.

Na czym ten styl polega?
Lider stosujący ten styl koncentruje się na przekazaniu długoterminowych wskazówek, założeń i wizji, dbając, by każdy pracownik był zmotywowany i pracował na rzecz „wspólnego celu”.

Tego rodzaju liderzy zdobywają zaufanie pracowników, przekonując ich, że chcą zrealizować zadanie. Pracownicy otrzymują również informację zwrotną o swoich postępach w odniesieniu do założonych celów, co tworzy pozytywną atmosferę sprzyjającą osiąganiu wysokich wyników przez zespół.

Mając do czynienia z tym podejściem, pracownicy rozumieją swoje zadania, sposób ich realizacji oraz znaczenie ich roli dla osiągnięcia ostatecznego celu.

Badania przeprowadzone przez HayGroup wskazują, że styl wizjonerski jest najczęściej stosowanym podejściem w Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej i regionie Pacyfiku. Styl ten jednak zdaje się dominować wśród wszystkich liderów budujących zespoły osiągające wysokie wyniki, bez względu na kulturę.

Ostrzeżenie
Powstrzymaj się od stosowania tego stylu, gdy zarządzasz doświadczonym zespołem, który wie tyle co Ty, a nawet więcej. Styl ten może również przynieść odwrotne rezultaty przy próbach wpłynięcia na rozwój zespołów działających na zasadzie samozarządzania lub zaangażowania pracowników w procesy decyzyjne.
Trzy kluczowe wskazówki dotyczące rozwijania tego stylu

1. Tworzenie jasnej wizji i strategii: Zadbaj o to, aby wszyscy członkowie zespołu koncentrowali się na Twoim ostatecznym celu. Konsultuj z nimi wyznaczone przez siebie cele. Przekaż im pisemne oświadczenie zawierające misję i cele. Staraj się jak najczęściej wygłaszać przemówienia na temat wizji zespołu.

2. Uzasadnianie decyzji: Staraj się uzasadniać powody leżące u podstaw Twoich decyzji i działań, odnosząc je do ogólnych celów i założeń organizacyjnych.

3. Przejrzystość powierzanych zadań: Pamiętaj, że Twoim zadaniem jest przekonać pracowników i wpłynąć na nich, aby wykonywali swoje obowiązki jak najlepiej, a nie wykonywać je w pojedynkę.
Więcej informacji na temat rozwijania umiejętności w zakresie wszystkich sześciu stylów przywództwa lub tych stosowanych przez liderów w Państwa organizacji znajduje się na stronie www.atrium.haygroup.com/pl.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0