Od kserowania dokumentów za darmo do płatnych staży i ciekawych wyzwań – praktyka praktyce jest nierówna. Widać to w Europie. Co trzeci stażysta w UE ocenia nisko jakość odbytego stażu , a 80 proc. młodych Polaków marzy o stażach wysokiej jakości . Z kolei w Stanach Zjednoczonych, gdzie tradycja praktyk ma długą historię, staże ocenia pozytywnie aż 87% studentów . Niezależnie od lokalizacji, pracodawcy i praktykanci zwracają jednak coraz większą uwagę do jakości programów stażowych. Co ważne, także w Polsce. Płatne praktyki z prawdziwymi wyzwaniami oferują m.in. znane marki z sektora nowoczesnych usług biznesowych.
Praktykanci bywają postrzegani jako świetni kandydaci na specjalistów, dla innych natomiast służą jako przejściowa pomoc w wypełnianiu kadrowych luk. Coraz więcej firm na świecie traktuje jednak staże jako długofalową inwestycję.
– Najbardziej obiecujące oferty przedstawiają duże marki o silnej pozycji na rynku i rosnącej liczbie tworzonych wakatów. Według tegorocznego raportu „Employer and Student Survey” portalu Internships.com, aż 73 proc. dużych firm w Stanach Zjednoczonych rekrutuje stażystów w celu znalezienia pracowników na pełen etat. Podobne mechanizmy możemy obserwować obecnie w Polsce – mówi Przemysław Berendt, Wiceprezes ds. Marketingu w Luxoft, międzynarodowej spółce IT notowanej na nowojorskiej giełdzie.
W naszym kraju, podobnie jak w reszcie Europy, ciekawe oferty praktyk są coraz bardziej pożądanym obiektem zainteresowania osób wchodzących na rynek pracy. Jednak według Eurobarometru UE, aż sześciu na dziesięciu stażystów w krajach Unii nie otrzymuje za pracę żadnej pensji, a co trzeci nisko ocenia jakość praktyk . Z kolei, jak podaje PSZK, ponad połowa młodych Polaków (57%) obawia się wejścia na rynek pracy . W tej sytuacji duże zainteresowanie budzą staże organizowane przez duże międzynarodowe marki, kreatywnie korzystające z pomysłów zachodnich oddziałów. Takich ofert pojawia się na szczęście coraz więcej, a korzystają na nich zarówno stażyści, jak i pracodawcy.
Staże z marzeń
Legendą owiane są już staże u technologicznych gigantów. W IBM Research stażyści współpracują z naukowcami przy projektach technologicznych, co skutkuje publikacjami naukowymi, patentami czy zaawansowanymi prototypami urządzeń . Z kolei stażyści Facebooka, po 6 tygodniach intensywnych praktyk, mają możliwość wybrania samodzielnie działu, w którym chcą kontynuować karierę. Inne dochodowe sektory nie pozostają w tyle. Na przykład, znana firma doradcza Bain&Company pozostawia na stanowiskach specjalistów blisko 100% stażystów . Podobne projekty stają się inspiracją dla wielu firm. Według Internships.com, 62% firm ze Stanów Zjednoczonych planuje zwiększyć swoje zaangażowanie w realizację bardziej ustrukturyzowanych programów stażowych .
Polski stażysta z jakością
A jak to wygląda w Polsce? Rośnie liczba ciekawych ofert, które są zorientowane na kształcenie przyszłych kadr. Szczególnie aktywną grupę pracodawców stanowią w tym zakresie przedstawiciele sektora nowoczesnych usług biznesowych, który zatrudnia już w Polsce ponad 120 tys. osób. Na przykład, Capgemini Polska przygotowało na nadchodzący sezon wakacyjny ponad 100 płatnych miejsc stażowych. 30 młodych osób poszukuje wrocławskie centrum Software Solutions Center, 30 osób warszawski zespół Application Services i 15 osób – krakowski i katowicki dział Business Process Outsourcing. Kolejne 15 miejsc dla stażystów przygotowały również działy Infrastructure Outsourcing Services w Opolu, Katowicach i Krakowie.
– Portfolio usług, które świadczy Capgemini Polska jest niezwykle bogate. Poszukujemy zarówno osób zainteresowanych odbyciem programu stażowego w dziale finansów, zakupów, czy obsługi klienta, jak i młodych adeptów informatyki i kierunków technicznych, którzy chcą się rozwijać w obszarach związanych na przykład z programowaniem, testowaniem czy wdrażaniem aplikacji – tłumaczy Marta Pyzik, Senior Learning & Development Specialist, Capgemini Polska. – Co ważne, nasi praktykanci będą wspierać projekty , które prowadzimy zatem mają okazję poznać arkana naszego biznesu, zweryfikować swoją wiedzę w praktyce i zdobyć pierwsze zawodowe doświadczenia w międzynarodowym środowisku – dodaje.
Firma prowadzi również program Ambasador Capgemini. Po przejściu 2-3 miesięcznych płatnych praktyk w siedzibie firmy, Ambasador rozpoczyna swoją działalność i przez 10 miesięcy współpracuje z firmą realizując swoje pomysły oraz uczestnicząc w wielu wydarzeniach na swojej uczelni. W tym roku Capgemini poszukuje ponad 20 ambasadorów aż w 10 miastach – Krakowie, Katowicach, Gliwicach, Lublinie, Poznaniu, Opolu, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie i Białymstoku.
Z kolei, w krakowskim Shell Business Service Centre stażyści realizują w ciągu trzech miesięcy płatnej praktyki dedykowany specjalnie dla nich projekt, którego efekty ocenia kadra menedżerska. Tylko w najbliższe wakacje firma przygotowała 23 miejsca dla stażystów m.in. w działach finansowym, logistycznym, HR i Komunikacji. Znalazły się wśród nich także tak oryginalne projekty, jak te związane z komunikacją w językach tureckim i holenderskim. Krzysztof Leśniak, dziś pracujący na stanowisku młodszego księgowego odpowiedzialnego za wyceny dla rynku węgierskiego i słowackiego, zaczynał swoją pracę w centrum właśnie podczas praktyk.
– W ciągu trzech miesięcy stażu miałem za zadanie opracować strategię Public Relations dla jednego z działów, a także zaproponować rozwiązania dla wewnętrznego PR Shell w Polsce i na świecie. Dzięki temu dokładnie poznałem mechanizmy działania wielkiej firmy, nauczyłem się także m.in. kierować 10-osobowym zespołem i zarządzać zadaniami innych pracowników – opowiada Krzysztof Leśniak, młodszy księgowy w SBSC Kraków. – Doświadczenie, znajomość programów do zarządzania projektami, a także kompetencje z zakresu zarządzania i kontakty, które zdobyłem w czasie stażu, procentują na moim obecnym stanowisku. Biorę też udział w dodatkowych wewnętrznych projektach firmy, związanych z PR w Shell – dodaje Krzysztof Leśniak.
Stażyści, którzy mają za zadanie realizować ciekawe zadania, realnie wpływające na kondycję firmy, muszą jednak spełnić istotne wymagania, które różnią się w zależności od pracodawcy.
– Z naszego punktu widzenia idealny praktykant to student lub absolwent kierunków finansowo-księgowych, ekonomicznych, logistycznych czy filologicznych. Ważne jest, aby dobrze znał przynajmniej jeden język obcy, był zmotywowany i posiadał zdolność logicznego myślenia – opisuje Magdalena Jędrzejczak, specjalista ds. rekrutacji w Infosys BPO Poland.
Łódzki Infosys podczas praktyk realizuje autorski program rozwoju młodych talentów „Students’ Development Programme”.
Tylko na same zbliżające się wakacje centrum ma zamiar zrekrutować na praktyki kilkanaście osób.
– Dzięki ciekawemu programowi stażowemu ok. 70 proc. naszych dotychczasowych praktykantów otrzymało propozycje zatrudnienia w ramach umowy o pracę. Dołączają oni do głównie do kadry działów finansowego i logistyczno-zakupowego – mówi Magdalena Jędrzejczak.
Z kolei UBS Kraków poszukuje na staże przede wszystkim studentów kierunków ekonomicznych, administracyjnych, ale także językowych, prawniczych i technicznych. Program Praktyk organizowany jest przez cały rok, a stałą pracę otrzymuje ok. 80% uczestników.
– Szansę na poznanie specyfiki pracy firmy poprzez praktyki oraz staże ma około 100 osób rocznie. Od kandydatów w pierwszej kolejności wymagamy bardzo dobrej znajomości języka angielskiego. Dodatkowo, w zależności od stanowiska atutem jest znajomość obsługi pakietu MS Office, a w szczególności programu Excel oraz języka programowania VBA. Na praktyki w obszarze finansowym wymagana jest orientacja w rynkach oraz instrumentach finansowych – mówi Adriana Grebowiec, Talent Acquisition Specialist w UBS Kraków.
Staże, które nie parzą
O tym, jak ważnym tematem w Polsce są staże i praktyki, świadczą kwietniowe dane Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami (PSZK). Według badaczy, w Polsce w sieci pojawia się dziennie nawet do 700 publikacji na ten temat, m.in. na Facebooku i mikroblogach . Według Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej tylko w 2013 r. na redukcję bezrobocia przeznaczono w Polsce 3,3 mld zł. To o 27 proc. więcej, niż rok wcześniej. Na samą organizację staży wydane zostało w tym czasie 1,25 mld zł – jednak często pozostawiają one wiele do życzenia. Dobre praktyki to istotne remedium na wyzwania państwa. Dlatego rosnąca liczba ciekawych programów stażowych, organizowanych przez międzynarodowe firmy w Polsce, a także wysoki odsetek stażystów zatrudnianych na stałe po odbyciu tego typu kursów – to ważna wskazówka dla studentów, których czeka wejście na rynek pracy.
Źródło: Linkleaders
Image courtesy of Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net