Brak doświadczenia zawodowego, sytuacja w gospodarce oraz nieadekwatność wiedzy zdobytej na studiach do potrzeb firm – to główne przeszkody, które widzą młode osoby na swojej drodze zawodowej. Jak wynika z badania Pracuj.pl „Student na rynku pracy”, 64% studentów i absolwentów, wybierając kierunek studiów, brało pod uwagę sytuację na rynku pracy, ale tylko nieco ponad połowa z ankietowanych obecnie pracuje.
Jeśli młode osoby pracują, to jednak bardzo często wykonują pracę niezgodną z profilem swojego kształcenia. Tylko w przypadku 53% osób z grupy pracujących studentów i absolwentów obecna praca związana jest z kierunkiem ukończonych studiów. Dość długo zajmuje im również znalezienie pierwszej pracy – 4 z 10 ankietowanych szukało pracy do pół roku, a 16% nawet rok. Ponad ¼ badanych musiała też wysłać przeszło 50 aplikacji zanim dostała pierwszą pracę.
– Rynek pracy cały czas dynamicznie się zmienia, musimy więc być świadomi, że podczas naszej drogi zawodowej kilka razy będziemy zmieniali branżę czy zawód. Wybierając studia, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim nasze predyspozycje i zainteresowania oraz określić sobie szeroki obszar, w których moglibyśmy pracować. Cały czas powstają nowe zawody, więc może się okazać, że po 5 latach studiów znajdziemy zatrudnienie w zawodzie, którego nie było, zanim rozpoczęliśmy studia. W czasie studiów warto śledzić zmiany w gospodarce i uzupełniać nasze wykształcenie o praktykę zawodową. Dyplom, nawet dobrej uczelni, nie jest już przepustką do zrobienia szybkiej i satysfakcjonującej kariery, jak to miało miejsce w latach 90. – mówi Elżbieta Flasińska z Grupy Pracuj.
Z badania Pracuj.pl wynika, że studenci i absolwenci najchętniej pracowaliby jako pracownicy działów administracyjnych, technologicznych lub finansowych, ale także w obszarze marketingu, PR i HR. Częściej chcieliby pracować w firmie państwowej (26% wskazań) niż w międzynarodowej korporacji (24% wskazań), jednak największy odsetek badanych (29%) chciałoby po ukończeniu studiów prowadzić własną firmę.
Te oczekiwania mijają się nieco z tym, co oferuje obecnie rynek pracy, bo jak wynika z raportu Pracuj.pl „Rynek Pracy Specjalistów w I kwartale 2014” zatrudnienie najszybciej można teraz znaleźć w działach sprzedaży, obsługi klienta, a także finansów i IT. Co prawda liczba ofert w działach HR dynamicznie ostatnio wzrosła (w porównaniu do IV kw. 2013 ofert pracy dla tych specjalistów było o 12 proc. więcej,
a w porównaniu do sytuacji sprzed roku aż o 1/3), ale jest to raczej tymczasowa oznaka polepszenia się sytuacji w gospodarce. Z kolei w marketingu i PR od dłuższego czasu mamy do czynienia ze stagnacją (propozycji było średnio o 1/5 mniej niż przed rokiem) i szanse na znalezienie pracy mają tu przede wszystkim osoby specjalizujące się w tzw. „nowych mediach”.
Źródło: Pracuj.pl
Image courtesy of Vlado/FreeDigitalPhotos.net