Z roku na rok wzrasta liczba korporacji międzynarodowych, których filie lub centrale są obecne w Polsce. Czy jesteśmy gotowi na te istotne zmiany, które w głównej mierze dotyczą zarządzania personelem w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu organizacji? Odpowiedź na to pytanie jest złożona.
Proces zarządzania ludźmi w korporacjach podlega wielu uwarunkowaniom specyficznym dla tej formy organizacyjnej. Kilka z nich jest kluczowych dla szerszego zrozumienia tematu. Korporacja osadza się na jasno ukształtowanej kulturze organizacyjnej z określonymi wartościami i zasadami. Tworzą one szkielet korporacji, której trzonem są ludzie. Sukces zarządzania personelem w korporacji międzynarodowej zależy od właściwej komunikacji zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej.
Komunikacja spełnia kilka podstawowych funkcji: informacyjną, budującą zaufanie i zaangażowanie oraz wytyczającą działania. Wszystkie te obszary są bardzo istotne w każdej firmie, a szczególnie w korporacji międzynarodowej.
Komunikacja musi również respektować aspekty kulturowe w firmie, szczególnie w takiej, która jest obecna w wielu krajach. Ten element, jak również wspomniane wartości firmy i jej strategia działania, wyznaczają główne kompetencje poszukiwane w procesach rekrutacji kandydatów celem włączenia ich do zespołu korporacji międzynarodowej. Zestaw kompetencji idealnego kandydata jest unikalny dla każdej firmy. Korporacje międzynarodowe mają jednak pewien zakres wspólny. Jest to między innymi: elastyczność i otwartość na możliwości rozwoju, orientacja na osiągnięcie celu, etyka, innowacyjność, odporność na stres.
Bardzo ważnym czynnikiem warunkującym sposób zarządzania ludźmi w korporacjach jest struktura pracy w zespołach typu Matrix – często wirtualna, bez wyraźnego określenia hierarchii ról. Taki system pracy wymaga od liderów zespołów wielu konkretnych predyspozycji i umiejętności takich jak: umiejętność wywierania wpływu, motywowania oraz utrzymywania wysokiego zaangażowania zespołu w sytuacji gdy kontakt bezpośredni jest mocno utrudniony lub nawet niemożliwy.
Zarządzanie Ludźmi w korporacjach międzynarodowych to również zarządzanie technologią. Oprócz poczty elektronicznej, coraz częściej firmy dysponują takimi rozwiązaniami jak: wideokonferencja, telekonferencja. Intranet globalny natomiast stał się już obowiązującym standardem. W zależności od dojrzałości organizacji, system szkoleń i oferowanych możliwości rozwoju, jest mniej lub bardziej rozwinięty. Korporacje międzynarodowe stawiają na dynamiczny rozwój swoich pracowników i bardzo często oferują szeroki wachlarz szkoleń oraz możliwości rozwoju i awansu zarówno pionowego jak i poziomego – oczywiście w kraju oraz poza jego granicami.
Wszystkie wyżej opisane przeze mnie aspekty zarządzania personelem w korporacjach międzynarodowych, zrzeszonych m.in. w Amerykańskiej Izbie Handlowej w Polsce, wytyczają dość wyraźny trend – świadomość faktu, iż to ludzie tworzą firmę i sprawiają, że niemożliwe staje się możliwe – co w ManpowerGroup czynimy już od 65 lat. Obserwując jak otaczająca nas rzeczywistość podlega ciągłym zmianom, doświadczamy również nieustannej ewolucji na rynku pracy, na którym działamy.
W dziejach ludzkości co jakiś czas następują zwroty na tyle rewolucyjne, że stają się symbolem danej epoki. Obecnie jesteśmy świadkami początku nowej ery: Ery Człowieka. Nowa rzeczywistość, w której potencjał ludzki jest kluczowym czynnikiem wzrostu gospodarczego, niesie ze sobą istotne zmiany zarówno dla pracodawców jak i pracowników. Świat przechodzi istotną transformację, w obliczu której konieczna będzie modyfikacja modeli biznesowych, zmiana oceny wartości produktów oraz dostosowanie systemów społecznych. W tym nowym okresie to potencjał ludzki jest wartością decydującą o konkurencyjności firm na rynku. Umiejętne zarządzanie personelem nabiera w tym kontekście szczególnego znaczenia.
autor: Jolanta Ogonowska, ManpowerGroup, Amerykańska Izba Handlowa w Polsce
Image courtesy of Photokanok/FreeDigitalPhotos.net