Vlogi i webinaria – czas na e-HR

2011 Jesse Knish PhotographyBudowanie relacji jest podstawą dzisiejszego biznesu. Kiedyś w tym celu niezbędny był kontakt face to face. Od kilku lat, wraz z upowszechnianiem się dostępu do internetu, efektywna komunikacja możliwa jest również na odległość. Sam przekaz dźwięku to w wielu przypadkach za mało – potrzebujemy większej interakcji, którą jest w stanie zapewnić kanał wideo. O jego przydatności w codziennej pracy przekonać się może niemal każda branża. W przypadku HR dotyczy to szczególnie obszaru szkoleniowego.

 

 

 

Seminarium w sieci

 

Branżowe, biznesowe, rozwoju osobistego – na rynku szkoleń z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Kilkugodzinne lub kilkudniowe seminaria to świetny sposób na zdobycie umiejętności i poszerzenie horyzontów. Ta forma pozyskiwania wiedzy wymaga jednak od uczestników poświęcenia czasu, na który wielu z nich, ze względu na obowiązki zawodowe, często nie może sobie pozwolić. Stąd coraz większą popularnością cieszą się webinaria – szkolenia na odległość dla kilkunasto-, kilkudziesięcio-, a nawet kilkusetosobowej grupy.

 

Organizator tego typu spotkania ma do dyspozycji wachlarz funkcjonalności. Webinarium w najprostszej formie może przybrać postać prezentacji slajdów z przekazem telekonferencyjnym (narracja prowadzącego). Wejście w większą interakcję z uczestnikami zapewnić może jednak e-seminarium, w którym to prowadzący pojawia się przed kamerą, daje uczestnikom możliwość zadawania pytań w trakcie webinarium, czy udostępnia im materiały pomocnicze. Dzięki wielu funkcjonalnościom, takim jak, m.in. czat moderowany, czat prywatny czy rozmowa audio, webinaria zapewnić mogą dużą interakcję pomiędzy prowadzącym a uczestnikami spotkania, pozostając przy tym zdecydowanie tańszą alternatywą dla tradycyjnej formy szkoleń (bez kosztów rezerwacji sali, dojazdu, materiałów konferencyjnych itp.). Osoba prowadząca spotkanie może, np. podzielić pulpit w taki sposób, by w jednej części widoczna dla uczestników była prezentacja multimedialna bądź arkusz kalkulacyjny, w drugiej natomiast – on sam. Po zakończeniu spotkania organizator ma wgląd w czytelne statystyki, nagrania, czy listę uczestników.

 

Z punktu widzenia branży HR, webinaria mogą być szczególnie atrakcyjne pod względem szkoleniowym, np. do organizacji spotkań dla nowych lub obecnych pracowników w firmach wielooddziałowych. W takim wypadku, dzięki e-seminariom, menedżerowie mogą szkolić członków swojego zespołu na odległość, nawet jeśli dzielą ich setki czy tysiące kilometrów. Webinaria to wygodna forma pozyskiwania wiedzy, a przeprowadzone w ten sposób szkolenie, może stanowić materiał edukacyjny także dla kolejnych pracowników. Wystarczy, że uprzednio wybierzemy funkcję nagrywania.

 

Warto zwrócić uwagę także na czysto prozaiczne korzyści z organizacji szkolenia na odległość – szkoleniowcy nie muszą tracić czasu na zapanowanie nad grupą, rzadziej pozwalają sobie również na dygresje – czas przeznaczony na szkolenie wykorzystywany jest bardziej efektywnie. Uczestnicy webinarium często nie muszą nawet wychodzić z domu, aby zająć miejsce „w pierwszym rzędzie” na szkoleniu – podczas internetowego spotkania nikt im nie zasłoni i nie przeszkodzi w przyswajaniu wiedzy.

 

Wideoblogowanie

 

Komentarze eksperckie to sposób na dzielenie się specjalistyczną, a często również unikalną wiedzą i spostrzeżeniami z odbiorcami portali i serwisów internetowych. Coraz więcej firm widzi w nich także szansę na podniesienie atrakcyjności swojej strony www. Jednak zamiast czytać wyczerpujący komentarz, znacznie wygodniej jest go obejrzeć, dodatkowo oszczędzając czas. Wraz z rozwojem blogosfery na popularności zyskuje również vlog, czyli przestrzeń do dzielenia się wszystkim, co dla naszych potencjalnych odbiorców jest ciekawe i ważne, dostępne w formie krótkich filmów.

 

Wideoblog czy vlog jest rodzajem bloga internetowego, który zawiera pliki filmowe publikowane przez autora. Początkowo była to forma zarezerwowana głównie dla blogerów indywidualnych. Z czasem jednak wideoblog zyskał na znaczeniu również w biznesie. Organizacje dostrzegły w nim bowiem potencjał i możliwości, jakich nie daje prowadzenie tradycyjnego bloga firmowego. Przekaz za pomocą wideo jest bardziej przystępny i pozwala na lepsze dotarcie do odbiorców. To sprawia, że blogi wideo są chętnie wykorzystywane również przez specjalistów Human Resources, tym bardziej, że prowadzenie vloga nie wymaga wielkiego przygotowania i zakupu specjalistycznego sprzętu do realizacji materiałów. Firmy, które w swoich codziennych działaniach korzystają z systemów wideokonferencyjnych, mogą wykorzystać je również do realizowania materiałów na vloga. Zaawansowane, dostępne na rynku systemy, umożliwiają profesjonalną realizację nagrań i bezpośrednie zapisanie ich w wygodnym formacie, np. mp4. W ten sposób przygotowany przez nas wideokomentarz możemy szybko zamieścić w Internecie, zyskując tym samym narzędzie promocji, które pomoże w rozbudowie firmowego bloga, strony internetowej czy innego serwisu prezentującego naszą markę.

 

Ekspercki wizerunek przedsiębiorstwa podnosi jego reputację i czyni je atrakcyjnym również jako potencjalnego pracodawcy. Nagrania wideo jako narzędzie employer brandingu? Z pewnością warto rozważyć ich wykorzystanie także w tym obszarze.

 

Wideorealizacja

 

Firma, która zdecyduje się na obranie kierunku wideo w swoich działaniach szkoleniowych, musi rozważyć także najlepszy dla niej sposób realizacji webinariów i wideokomentarzy. Na rynku dostępnych jest wiele systemów, dedykowanych organizacji szkoleń on-line z zestawem zaawansowanych funkcji. Nie zawsze jednak musimy poszukiwać nowych narzędzi, szczególnie jeśli nasza firma już wcześniej zainwestowała i korzysta, np. z profesjonalnego systemu wideokonferencyjnego. Rozwiązanie to z powodzeniem może być zastosowane do realizacji i nagrywania sesji szkoleniowych na odległość. Jeśli dodatkowo system wideokonferencyjny działa jako usługa w modelu cloud computing, zyskujemy dużą mobilność w organizowaniu spotkań – każda osoba posiadająca dostęp do Internetu (nawet w technologii 3G) będzie mogła dołączyć do naszego seminarium.

 

Fakt, że uczestnicy wideokonferencji mogą korzystać z dowolnych urządzeń mobilnych, takich jak tablety, smartfony czy laptopy, sprawia, że spotkania prowadzone z ich udziałem stają się jeszcze bardziej elastyczne. Przykładowo, pracownicy zgromadzeni w centrali firmy, mogą z powodzeniem odbyć zdalne szkolenie, prowadzone przez menedżera przebywającego setki kilometrów od siedziby firmy. Dodatkowo, nagranie tego spotkania umożliwi jego dalsze wykorzystanie jako materiału szkoleniowego, dla kolejnych pracowników, którzy wstąpią w szeregi firmy za miesiąc, rok, a nawet kilka lat. A jeśli ten sam menedżer zechce podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat aktualnych wydarzeń branżowych z czytelnikami firmowego bloga, jego komentarz również będzie można przygotować z udziałem wideokonferencji.

 

Autor: Jacek Piątkowski, Focus Telecom Polska

 

 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0