Dziś chcę przybliżyć Wam dwa ważne aspekty kontaktów interpersonalnych – krytykowanie i chwalenie. Oba są bardzo ważne i często decydują o naszej skuteczności w kontaktach z innymi; jednocześnie wpływają na tworzenie (lub nie) długotrwałych relacji.
Krytykowanie
Krytyka zachowania a nie osoby, to jeden z sekretów krytykowania tak, aby wpłynąć na zmianę jej negatywnego zachowania, jednocześnie nie urażając jej samej. Warto ubrać swój komunikat w lżejsze słowa tak, aby słuchający sam zrozumiał, że popełnił błąd. Warto, żeby zamiast tradycyjnej krytyki pojawiła się korygująca informacja zwrotna w formie komunikatu z perspektywy „JA” albo przynajmniej bezosobowa lub ukryta forma poprzez stwierdzenie „być może”. Takie zmiękczenie zredukuje prawdopodobieństwo narośnięcia problemu i negatywnych emocji. Drugi sekret dotyczy komunikacji niewerbalnej. Gdy krytykujesz, ogranicz do minimum swoją ekspresję (głos, mimikę). Szczególnie zwróć uwagę, aby Twoje brwi nie unosiły się, ani nie marszczyły. Bądź też blisko swojego rozmówcy, na tym samym poziomie (na siedząco lub na stojąco) i zwróć się do niej twarzą. Również głos trzymaj na tym samym poziomie, lekko go tylko zmiękczając.
Dawanie pochwał
Jeśli chcesz, aby zaobserwowane przez Ciebie pozytywne zachowanie było powtarzane (zostało wzmocnione), zamiast ogólnego chwalenia dawaj pozytywną informację zwrotną. To znaczy, że masz pochwalić konkretne zachowanie Twojego rozmówcy, a nie ogólnie jego osobę. Również chwaląc, warto zadbać o komunikację niewerbalną – patrzeć w oczy rozmówcy, a w głosie utrzymać entuzjazm. Wtedy nawet, gdy ktoś usłyszy oklepane „dobra robota”, przyjmie to pozytywnie. Każdego dnia masz różne okazje do chwalenia innych i warto te okazje wykorzystywać.