Finansista poszukiwany

financeFinansiści to grupa, która dość często myśli o zmianie miejsca zatrudnienia i stara się być aktywna na rynku pracy. W związku z potrzebami rozwijającego się prężnie na polskim rynku sektora usług dla biznesu, ofert dla pracowników działów finansowych w firmach Shared Servies Centeres i Business Process Outsorucing jest bardzo dużo. Znalezienie właściwych pracowników nadal stanowi jednak spore wyzwanie dla wielu pracodawców.

 

Posiadane przez pracowników sektora finansowego umiejętności nie zawsze są odpowiedzią na to, czego oczekują od nich pracodawcy. Atrakcyjność pracownika działu finansowego uzależniona jest od różnych czynników. W zależności od obsadzanego stanowiska, pozwalają one na zdobycie pracy zarówno doświadczonym specjalistom, jak i osobom dopiero zaczynającym swoją karierę zawodową w tej branży.
– Oferty dla branż BPO/ SSC są często szansą na zdobycie doświadczenia zawodowego przez osoby będące studentami kierunków finansowych, – mówi Małgorzata Giersz, ekspert agencji zatrudnienia Experis, specjalizującej się w rekrutacji finansistów, inżynierów i informatyków. –  W przypadku większości stanowisk podstawowym wymogiem stawianym kandydatom  jest umiejętność swobodnego komunikowania się w języku angielskim, z uwzględnieniem zagadnień branżowych. Ponadto coraz częściej dla pracodawców istotna jest również dobra, lub bardzo dobra, znajomość dodatkowych języków obcych.

 

To od poziomu stanowiska zależy, czy dla pracodawcy ważniejszy jest odpowiedni dorobek zawodowy, czy też ukończona odpowiednia szkoła.  Jeżeli chodzi o osoby które dopiero rozpoczynają swoją karierę – dużym ich atutem będzie skończenie prestiżowych uczelni. Z kolei w przypadku stanowisk managerskich i osób, które już od dłuższego czasu obecne są na rynku pracy, najważniejsze jest doświadczenie zawodowe.
Im wyżej w hierarchii jest ulokowane stanowisko na którym chcemy pracować, tym trudniej będzie nam znaleźć pracę. Wynika to po prostu z faktu, że rotacje na kierowniczych stanowiskach zdarzają się rzadziej, a potencjalnych miejsc pracy jest znacznie mniej, niż w przypadku stanowisk specjalistycznych.

 

Coraz częściej pracodawcy oczekują od kandydatów , określonych kwalifikacji potrzebnych w pracy na danym stanowisku. Liczy się zatem ukończenie dodatkowych kursów lub też studiów podyplomowych. Bardzo ważnym elementem są specjalistyczne certyfikaty finansowe, takie jak ACCA, CIMA, CFA, które potwierdzają posiadaną przez kandydata wiedzę.

 

Posiadanie certyfikatów finansowych, takich jak ACCA, CIMA, czy też CFA sprawia, że mamy większe szanse biorąc udział w rekrutacji na stanowisko finansowe, – wyjaśnia Małgorzata Giersz. – Takie certyfikaty są doceniane szczególnie przez firmy międzynarodowe, jednak ich brak nie przekreśla całkowicie naszej kariery w danym obszarze. Dzieje się tak jedynie wówczas, gdy posiadanie certyfikatu w danym zawodzie jest usankcjonowane prawnie, np. w przypadku księgowego prowadzącego księgowość firmy w ramach własnej działalności niezbędnym wymogiem jest posiadanie certyfikatu KIBR. Podobnie jest w przypadku doradcy inwestycyjnego, maklera giełdowego i kilku innych zawodów, – dodaje Małgorzata Giersz.

 

Wyzwaniem dla kandydatów i pracodawców jest również konieczność relokacji lub dojazdów do miejsca pracy znajdującego się w dużej odległości od miejsca zamieszkania – Mimo chęci otrzymania atrakcyjnej pracy, jaką oferuje sektor BPO/ SSC, kandydaci do działów finansowych wciąż wykazują się bardzo małą mobilnością. Znalezienie osoby z odpowiednimi kwalifikacjami, która chciałaby podjąć pracę w firmie położonej z dala od dużej aglomeracji miejskiej stanowi dla pracodawcy prawdziwe wyzwanie – komentuje prowadząca rekrutacje na stanowiska finansowe Małgorzata Dąbrowska z agencji zatrudnienia Experis.

 

Dużą rolę w rekrutacji finansisty odgrywają również tak zwane umiejętności miękkie. Uniwersalnymi umiejętnościami, bardzo cenionymi na współczesnym rynku pracy, są kompetencje interpersonalne, na każdym stanowisku jesteśmy bowiem częścią jakiegoś zespołu (mniejszego czy większego) i praktycznie zawsze mamy kontakt z klientem (wewnętrznym czy zewnętrznym). Istotność poszczególnych kompetencji
jest natomiast uzależniona od stanowiska na którym pracujemy. Dobry manager musi nie tylko posiadać odpowiednią wiedzę merytoryczną, ale wiedzieć także, jak zarządzać zespołem, jak rozmawiać i motywować swoich pracowników. Z kolei w przypadku specjalistów ważne są umiejętności pracy pod presją czasu, dokładność w wykonywaniu obowiązków, elastyczność. Ta ostatnia cecha jest szczególnie istotna, gdyż współczesny rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie.

 

Źródło: Experis Finance

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0