Co się kryje za kontrofertą?

Kontroferta jest komplementem dla specjalistów i menedżerów – pokazuje, że są cenni dla firmy, która nie chce stracić tak znakomitych ekspertów. Jednak obserwacje konsultantów Antal International wskazują, że przyjęcie kontroferty może okazać się ryzykowne. Warto wiedzieć, co się może za nią kryć.


Kontroferta nie dla wszystkich

Kontrofertę, czyli składaną przez aktualnego pracodawcę atrakcyjniejszą propozycję pracy od tej konkurencyjnej, otrzymują specjaliści i menedżerowie dysponujący kompetencjami i kwalifikacjami kluczowymi dla organizacji. Najczęściej pełnią oni obowiązki samodzielnie i nie ma innego pracownika, który szybko mógłby je przejąć. Z obserwacji konsultantów Antal International wynika, że są to inżynierowie, finansiści oraz handlowcy, których odejście wiązałoby się z utratą cennych dla firmy relacji z klientami.


Co się kryje za kontrofertą?

Pracodawca w sytuacji, kiedy otrzymuje wypowiedzenie od cenionego pracownika jest często zaskoczony. Znajduje się pod silną presją, aby zatrzymać takiego eksperta w firmie. Zdaje sobie sprawę, że rekrutacja i wyszkolenie następcy pochłonie dużo czasu i pieniędzy. Wtedy najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest złożenie kontroferty. Dlatego warto wziąć pod uwagę fakt, że w dłuższej perspektywie zamierzenia pracodawców mogą okazać się dla nas bardzo niekorzystne.


Przyjmując kontrofertę pracownik podejmuje duże ryzyko. Przede wszystkim, przełożony wiedząc, że jego podwładny chciał zmienić pracę, zaczyna się rozglądać za odpowiednim następcą. W sprzyjającym momencie zatrudni osobę bardziej zmotywowaną do pracy w tej firmie. W takiej sytuacji osoba, która przyjęła wcześniej kontrofertę może zostać bez obecnej pracy i bez innych atrakcyjnych ofert w perspektywie. – zauważa Michał Starościak, lider zespołu w Antal Finance & Accountancy.


Jednak wyższe wynagrodzenie i większy zakres odpowiedzialności oferowane w ramach kontroferty sprawiają, że pracownicy odbierają ją, jako wyróżnienie i docenienie ich dotychczasowej pracy. Taka propozycja staje się bardzo kusząca. Łatwo wtedy zapomnieć o prawdziwych powodach, dla których chcemy zmienić pracę. Z obserwacji konsultantów Antal International wynika, że najczęstsza motywacja do zmiany pracy to chęć podjęcia nowych wyzwań zawodowych, poznania innego środowiska pracy czy nowej branży. Kandydaci bardzo często podkreślają, że zależy im na pracy w mniejszym stresie i lepszej atmosferze. Nawet najbardziej atrakcyjna kontroferta nie może tego zagwarantować. Nie łudźmy się, że zmieni się np. kultura organizacyjna w firmie czy długi dojazd do pracy przestanie nam przeszkadzać.


Zagrożenia wynikające z przyjęcia kontroferty

Przyjęcie kontroferty wpływa na atmosferę w zespole. Informacje o tym, ciężko utrzymać w tajemnicy – z reguły plotki o niej szybko się roznoszą po całej firmie. Pracownicy odnoszą wrażenie, że awans w organizacji można łatwo wymusić, a motywacja i lojalność mają niewielkie znaczenie, co obniża ich zaangażowanie i poczucie więzi z firmą. Poza tym, poczucie, że jeden ze współpracowników chciał odejść z firmy wpływa na jakość pracy zespołowej. Pozostali uważają, że ta osoba nie jest już zaangażowana w sprawy firmy tak jak wcześniej.


Po przyjęciu kontroferty współpraca z zespołem staje się problematyczna. Jego członkowie mają poczucie, że  cele ich i osoby, która chciała odejść z firmy nie są tożsame, a wspólna realizacja zadań przestaje być satysfakcjonująca. – dodaje Michał Starościak, lider zespołu w Antal Finance & Accountancy. Jeśli firma składa nam kontrofertę, nawet bardzo atrakcyjną, to musimy pamiętać że jest to gest wymuszony sytuacją. Podwyżka czy awans uzyskane w ten sposób nie smakują tak dobrze. Co więcej, ślad wątpliwości, który zostawia po sobie przyjęcie kontroferty sprawia, że satysfakcja jest niepełna i zazwyczaj krótkotrwała.


Kiedy warto przyjąć kontrofertę

Zdarza się, że kontroferta wynika z autentycznego poważania pracownika i chęci dłuższej współpracy. Jednak są to nieliczne sytuacje i dotyczą znakomitych i partnerskich relacji pomiędzy przełożonym, a podwładnym. Jeżeli dotychczasowy pracodawca już wcześniej przewidział dla swojego pracownika atrakcyjny i bardzo korzystny dla rozwoju jego kariery awans, a informacja o tym miała być przekazana w najbliższych dniach, każdy zrozumie pobudki do przyjęcia takiej kontroferty.


Dobre relacje, jednak nie powinny stać się najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracy. Profesjonalny szef zrozumie i uszanuje chęć podjęcia nowych wyzwań i dalszego rozwoju zawodowego w innym miejscu. Pozostanie w organizacji ze względu na więzi emocjonalne wcześniej czy później doprowadzi do stworzenia toksycznego środowiska pracy. – podkreśla Michał Starościak, lider zespołu w Antal Finance & Accountancy


Zanim przyjmiesz kontrofertę:

•    Przypomnij sobie dlaczego chciałeś zmienić pracę. Czy kontroferta pozwoli Ci zrealizować cele założone podczas podejmowania decyzji o zmianie?

•    Upewnij się, że Twoja relacja z przełożonym jest szczera i trwała oraz przetrwa informację, o tym, że chciałeś odejść z firmy. Zastanów się czy Twój obecny pracodawca nie zacznie od razu szukać osoby, która będzie mogła Cię zastąpić.

•    Przemyśl czy Twoi współpracownicy na pewno potraktują Twój awans jako zasłużony, a nie wymuszony.

•    Przeanalizuj czy kontroferta niesie ze sobą dużo większe korzyści niż ta konkurencyjna oferta pracy – jeśli tak przedstaw swoje powody rekruterowi i potencjalnemu pracodawcy – dzięki temu zadbasz o profesjonalny wizerunek na rynku pracy.


Źródło: Antal International

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0