Największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie w branży HR w Europie Centralnej – XIV edycja Kongresu Kadry & Expo odbyło się tej jesieni w dniach 7- 9 listopada w Hotelu Marriott w Warszawie. Organizatorami projektu są: Nowoczesna Firma S.A. oraz Fundacja Obserwatorium Zarządzania. Każdego roku – wiosną i jesienią – gościmy liczne grono dyrektorów, menedżerów i specjalistów HR, wybitnych ekspertów nowoczesnego zarządzania ludźmi oraz przedstawicieli firm doradczych i szkoleniowych.
Kongres odbył się pod hasłem 20 lat minęło… Innowacje Trendy Wyzwania. Była to okazja do podsumowania 20 lat profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi w Polsce. W dyskusji na ten temat, podczas sesji generalnej pt. „Czy mieliśmy już swoje 5 minut? – 20 lat HRM w Polsce” wzięli udział znakomici Goście: profesor Stanisława Borkowska, profesor Aleksy Pocztowski, Anna Kozińska, b. dyrektor personalna BRE Banku , Dyrektor Personalny Arcelor Mittal Andrzej Wypych, Prezes Zarządu Instytutu Rozwoju Biznesu Włodzimierz Buśkiewicz oraz Prezes Zarządu Ośrodka Doradztwa i Treningu Kierowniczego Piotr Grzechowiak.
Zaproszeni Goście przyjrzeli się bliżej historii HRM w Polsce. Począwszy od czasów PRLu, gdzie „Personalny” kojarzony był bardzo często ze współpracownikiem SB. W gospodarce rynkowej stał się wszechstronnie wykształconym menedżerem ds. HR. W kolejnych latach w podnoszenie prestiżu HR zaangażowali się naukowcy, konsultanci i sami dyrektorzy ds. HR. Dodatkowo pojawiły się konkursy dla najlepszych w tej dziedzinie, powstały wydawnictwa, stowarzyszenia, rozpowszechniły się studia HR, odbywają się cykliczne Kongresy. Rozwój ten można określić jako niezwykle dynamiczny. Oprócz podsumowania Eksperci zastanowili się nad przyszłością jaka przed nami.
Podczas tegorocznej, jesiennej edycji przygotowaliśmy osiem ścieżek tematycznych każdego dnia. W programie znalazły się wystąpienia dotyczące motywowania zarządzana talentami, zarządzania kompetencjami, budowaniem wizerunku pracodawcy, strategii HR, kultury organizacyjnej, zarządzania wiedzą i e-learningu.
Ważnym elementem pierwszego dnia konferencji była uroczysta Gala Programu Inwestor w Kapitał Ludzki, podczas której wyróżniono firmy, które prowadzą politykę kadrową na najwyższym poziomie. Do grona Laureatów Programu dołączyli:
– Alexander Mann Solutions Poland Sp.z o.o.
– Alior Bank S.A.
– BMM Sp. z o.o.
– Cyfrowy Polsat S.A.
– DB Schenker Sp. z o.o.
– DECORA S.A.
– First Data Polska S.A.
– Biuro Studiów i Projektów Gazownictwa GAZOPROJEKT S.A.
– Money Expert S.A.
– Net-o-logy Sp. z o.o.
– NOKIA SIEMENS NETWORKS Sp. z o.o.
– Philips Lighting Poland S.A., Oddział w Pabianicach
– Polskie LNG S.A.
– Thomas Lowerton Läkarhuset AB
– Tieto Poland Sp. z o.o.
Bezpośrednio po Gali wręczone zostały Nagrody Neptuna OdiTK. Otrzymały je firmy, które w sposób szczególny udzieliły wsparcia szkoleniowego swoim pracownikom oraz były solidnym partnerem podczas realizacji programów szkoleniowo doradczych.
Optymalizacja zarządzania talentami była tematem przewodnim wystąpienia Lindy Sharkey (HR Executive and Bussiness Strategist). Podczas prelekcji uczestnicy mogli dowiedzieć się co każdy Lider HR powinien wiedzieć by utrzymać najlepszych pracowników.
Rozwijanie talentów poprzez doświadczenia zdobywane podczas pracy są znacznie bardziej efektywne i pozwalają wykreować pulę talentów, jaką można znacznie szybciej i w bardziej elastyczny sposób dostosować do zmieniających się warunków – mówiła Linda. Talentu nie należy traktować jak towaru, bo łatwo można go stracić.
Pierwszy dzień Kongresu zakończył się videoprelekcją Kena Blancharda guru z zakresu przywództwa, autora bestsellera „Jednominutowy menedżer” – The One Minute Manager®, książki sprzedanej w ponad 13 milionach egzemplarzy. Siła wizji i celu, tworzenie skutecznej wizji oraz odpowiednie traktowanie klientów – to kluczowe czynniki warunkujące i charakteryzujące przywództwo wyższego stopnia. Wieczorem I dnia Kongresu w Teatrze Capitol odbył się Bankiet HR.
Drugi dzień Kongresu rozpoczął się sesjami plenarnymi Gości Specjalnych – Cherry Claus (Noble Manchattan Coaching, Wielka Brytania) oraz Helen Rosenthorn (Dyr. Zarządzająca, Bernard Hodes Group, Wielka Brytania).
Swoją wiedzą i doświadczeniem podzielił się z uczestnikami także Bruno Rouffaer (Dyr. Zarządzający, The European Training House, Belgia), który mówił o zmianach w profili prawdziwego przywódcy – Liderach 2020 roku. Już w roku 2020 ponad połowę populacji Europy, Stanów Zjednoczonych i krajów rozwijających się będą stanowili młodzi ludzie, zwani pokoleniem Millenium lub pokoleniem „C”. Nową generację C można opisać angielskimi słowami: eonnections, community oriented, computerized, clicking, communicatiue. Są to ludzie urodzeni w dobie zaawansowanego internetu, po roku po 1990. Grupa ta stanie się niebawem wyzwaniem dla liderów, z których większość to tradycjonaliści nadal pracujący z faksem i wysyłający e-maile. Pomiędzy tymi grupami jest luka czasowa i technologiczna. Starsi muszą zaadaptować rozwiązania ludzi młodszych, jeśli zależy im na poprawnej komunikacji. Jakie zmiany nas czekają i czym cechuje się profil pożądanego pracodawcy przyszłości? Młodsze generacje będą potrzebowały innych rodzajów przywództwa. Myślą inaczej, działają inaczej, mają inne wartości, inną etykę pracy – tłumaczył Bruno. Jaki więc będzie styl i kompetencje przywódcze w 2020 roku? Przywództwo się zmienia. W tym momencie można podzielić je na tzw. Przywództwo 1.0. i Przywództwo 2.0 Tak zwany Lidership 1.0. cechuje sita, hierarchia, kontrola oraz towarzyszący jej strach. Leadership 2.0 to zarządzanie przyszłości – to przywództwo jutra. Cechuje je autentyczność, szczerość, zaufanie,coaching, miłość i wiedza. Fundamentalne pytanie to: kim jesteście i czy jesteście doceniani przez swoich ludzi, czy jesteście szczęśliwymi ludźmi? – dodał prelegent.
O nowym pokoleniu pracowników mowa była także podczas panelu dyskusyjnego, którego podstawą były wyniki badania Kandydaci 2.0, zrealizowanego przez Employer Branding Insitute w maju 2011 roku oraz doświadczenia specjalistów employer brandingu firm Unilever i Danone.Studenci i absolwenci najczęściej poszukują informacji o pracodawcach na Facebooku, ale niechętnie aplikują poprzez to medium do pracy. Spędzają w Internecie do 8 godzin dziennie, ale najchętniej spotkaliby się z pracodawcą podczas dni otwartych w firmie. Mimo bardzo dużej aktywności na serwisach społecznościowych, wcale nie są zainteresowani ani ofertami pracy, ani aplikowaniem poprzez ten kanał komunikacji. Dużą wiarygodnością natomiast obdarzają bezpośrednie źródła informacji jaką są pracownicy firmy i znajomi. Na wystąpieniu przedstawione przekazane zostały sposoby przygotowania komunikacji skierowanej do tej grupy przyszłych pracowników.
Kongresowi Kadry już po raz piaty towarzyszyło Expo Była to okazja do zapoznania się z produktami rozwiązaniami dostawców usług dla działów HR.
Patronat Honorowy nad XIV Kongresem Kadry objął Parlament Europejski. Partnerami Strategicznymi Kongresu są: Instytut Rozwoju Biznesu oraz firmy: Pracuj.pl oraz Bonus Systems Polska S.A. Partnerem Jubilatem został Ośrodek Doradztwa i Treningu Kierowniczego, Partnerem Technologicznym – Asseco Business Solutions S.A. Sponsorami XIV Kongresu Kadry są RaportPlacowy.pl, AG TEST IT; Extended Disc Polska Sp. z o.o.; Praca.pl; SkillTech Sp. z o.o.; Sodexo Motivation Solutions Polska Sp. z.o.o.;HRK S.A.;Integra Consulting; PROFES; Startpraca.pl; Edenred; DDI – Development Dimensions International; WORK SERVICE S.A.. Patronat Medialny nad Kongresem Kadry objęły prestiżowe media: TVN CNBC, GazetaPraca.pl, Cityboard Media, magazyn Personel i Zarządzanie, Wirtualna Polska oraz sieć ARBOInteractive; Branżowe Media Współpracujące: Warsaw Business Journal, ekspertkadrowy.pl, Hrstandard.pl; Money.pl;Magazyn Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Outsourcing Magazine, GoldenLine.pl, Serws HR, pracawsprzedazy.pl, rynekpracy.pl; wynagrodzenia.pl; Magazyn Rekruter.