Obecna sytuacja, jaka panuje na rynkach w całej Europie nie wpływa jedynie na rentowność firm, ale także na morale pracowników. Taki wniosek można wyciągnąć po zapoznaniu się z ostatnim badaniem CIPD*, przeprowadzanym wśród pracowników z Wielkiej Brytanii. Wynika z niego, że satysfakcja pracowników z wykonywanej pracy jest na najniższym poziomie od 2009 r. Znamienne wydaje się to, że najniższym poziomem satysfakcji wykazują się najmłodsi pracownicy w przedziale 18-24 lata, a największym ludzie po 55 roku życia. Co ciekawe najwięcej pracowników znajduje zadowolenie w sektorze NGO (Non Profit Organization).
Ważnym czynnikiem wpływającym na satysfakcję z wykonywanej przez pracowników pracy jest presja, wywołująca stres. Aż 41% badanych wskazało, że codziennie, albo co najmniej dwa razy w tygodniu są poddani jej nadmiernemu działaniu. Co więcej, nie sądzą oni, że ich szefowie byliby skłonni pomóc im w efektywnym rozwiązywaniu problemów w pracy.
Wyniki badań pokazują, że morale pracowników maleją, co wyraźnie wpływa całą firmę. Do tego poziom zaufania pracownika do pracodawcy cały czas spada. Jakie działania mogą podjąć pracodawcy?
Dbałość o dobrą komunikację wewnątrz firmy – Nikt nie lubi sytuacji, gdy nie jest odpowiednio informowany o wewnętrznych działaniach prowadzonych przez firmę. Dlatego też warto dawać do zrozumienia, że w firmie komunikacja pomiędzy kadrą kierowniczą a pracownikami jest na wysokim poziomie. Uwidaczniać miałoby się to w indywidualnych, jak i grupowych spotkaniach. Dobrym rozwiązaniem jest także wprowadzenie w firmie możliwości korzystania z Intranetu, jak też publikowanie okresowych biuletynów informacyjnych, dzięki czemu pracownicy mogą na bieżąco zapoznawać się z dotyczącymi ich sprawami. Często praktykowanym rozwiązaniem jest także publikowanie ważnych informacji na ścianie ogłoszeń, a ostatnio także przeprowadzanie videokonferencji i prezentacji multimedialnych. W sytuacji, gdy każdy wie jakie nowe rozwiązania są w firmie proponowane, poziom satysfakcji zaczyna rosnąć i jest możliwa efektywna praca nad wspólnymi celami firmy.
Dostępność – Dostępność kadry menedżerskiej ma ogromny wpływ na poczucie wsparcia z ich strony. Co ważniejsze rodzi się przekonanie o zaufaniu kadry menedżerskiej do ich działań. Wsparcie przełożonego jest bardzo ważne wtedy, gdy pracownik ma do rozwiązania trudny, wynikający z pracy problem.
Oferowanie flexi pracy – Należy pamiętać, że stres nie musi być wywołany jedynie przez czynniki panujące w miejscu pracy. Często za stres w pracy odpowiedzialne są np. problemy rodzinne, albo finansowe. Trudne jest wtedy pełne skupienie na roli jaką się wykonuje w pracy. Przełożony, gdy widzi i zdaje sobie sprawę z problemów jakie trapią jego podwładnego powinien zaproponować mu, w miarę możliwości pracę na indywidualnych, elastycznych warunkach. Flexi praca wydaje się dobrym rozwiązaniem w takim przypadku. Zdalna, wykonywana z domu praca, może być pomocna w rozwiązywaniu osobistych problemów podwładnych. Uświadamia także im jak bardzo są wartościowi dla pracodawcy.
Inwestowanie w rozwój – Jeżeli tylko pozwala na to budżet, warto zainwestować w szkolenia pracownicze. Nie tylko po to, aby zademonstrować, że firma jest zainteresowana inwestowaniem czasu i pieniędzy. Takie działanie miałoby uświadomić pracownika, że jego sytuacja jest stabilna i nie grozi mu utrata pracy. Każda inwestycja w rozwój pracownika przynosi korzyści dla obu stron.
Integrowanie kadry – Warto organizować spotkania ze swoimi pracownikami poza miejscem pracy. Dzięki temu przełożony da się pracownikom bardziej poznać. W wyniku takich spotkań kreują się interakcje, które podczas wykonywania pracy trudno zainicjować. Pomocne są one także w likwidowaniu rozbieżności i podziałów na linii pracownik-pracownik, co skutkuje później większą efektywnością w miejscu pracy.
Uznawanie osiągnięć i ustalanie celów – Świadomość własnej wartości jest jednym z najważniejszych czynników kształtującym satysfakcję z wykonywania pracy. Ważne jest, więc by przełożony był przekonany, że pracownicy wiedzą jak bardzo są ważni dla firmy, jednak należy być ostrożnym w podkreślaniu ich osiągnięć. W większości przypadków ludzie są motywowani otrzymując jasno określone cele lub je współtworząc. Kadra menedżerska powinna przedstawiać im rozsądne cele, dzięki czemu będą świadomi kierunku, w jakim podąża firma.
* Badanie Employee Outlook zostało przeprowadzone w dniach 20 – 24 czerwca 2011 r. na próbie 2013 brytyjskich pracowników.
Źródło: Sharon Goldie iansyst Ltd.