Choć CSR jest koncepcją dobrowolnego uwzględnienia czynników społecznych i środowiskowych w prowadzonej działalności, wiele firm uwzględnia w swoich działaniach czynnik społeczny i środowiskowy oraz aktywny dialog z otoczeniem biznesowym.
Jak wynika z raportu firmy prowadzącej usługi doradztwa podatkowego, rządy krajów europejskich dostrzegają rosnące znaczenie koncepcji CSR w kreowaniu otoczenia biznesowego firm i decydują się na wprowadzanie udogodnień wspierających odpowiedzialny biznes, choć pewne obszary są bardziej premiowane od innych.
Najczęściej są to zachęty w zakresie: inwestycji środowiskowych, działań charytatywnych oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych. Wśród najczęściej stosowanych udogodnień podatkowych znalazły się: zwolnienia z niektórych podatków i opłat lub obniżenie ich wysokości. Z raportu wynika również, że obszarami, w których w najbliższym czasie należy wprowadzić zachęty podatkowe dla odpowiedzialnych przedsiębiorstw są niewątpliwie: zaopatrywanie się przez firmy w produkty u lokalnych dostawców, produkcja zdrowej żywności oraz odzysk i recykling opakowań.
Polski system podatkowy umożliwia skorzystanie przez przedsiębiorstwa z szeregu drobnych ulg podatkowych, np. związanych z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych, tworzeniem nowych miejsc pracy w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, darowiznami na określone cele społeczne, inwestycjami w zielone fundusze i fundusze etyczne. Mają one jednak niewielkie znaczenie w codziennej praktyce biznesowej i nie dotykają podstawowych problemów gospodarczych, środowiskowych, pracowniczych i społecznych w kontekście rozwoju CSR.
Przegląd zachęt podatkowych w kontekście CSR w wybranych krajach europejskich dostępny jest tutaj.