Czy rekrutacja przed sezonem ma sens?

Nie jest tajemnicą, że gdy następuje początek sezonu zatrudniania, niezwykle trudne jest znalezienie odpowiednich pracowników, ze względu na mocną konkurencję ze strony innych firm. Dzieje się tak w szczególności przed sezonem wakacyjnym, kiedy walka o talenty staje się szczególnie intensywna. Warto więc przyjąć  strategię pozyskiwania kandydatów przed rozpoczęciem rekrutacji przez większość firm.

Rekrutację można porównać do łowienia ryb. Jeżeli łowienie zacznie się w pierwszy dzień sezonu istnieje szansa, że złowi się małą ilość ryb, ponieważ inni wędkarze także będą dokładali starań by złowić ich jak najwięcej. Miesiąc później złowienie dobrej sztuki będzie graniczyło z cudem. To samo dotyczy odpowiedniego ustalenia terminu rozpoczęcia rekrutacji. Jeżeli proces ten  rozpocznie się w okresie najbardziej intensywnych działań rekrutacyjnych większości firm, wówczas pozyskanie najlepszych pracowników jest dosyć trudne.


Jakie są korzyści z pozyskiwania pracowników przed boomem rekrutacyjnym?

•    mała konkurencja

•    możliwość pozyskania pracowników, którzy są niezadowoleni ze swojej obecnej pracy w konkurencyjnej firmie (wielu z nich wybiera pierwszą nadarzającą się okazję do zmiany otoczenia, nawet jeśli wiąże się to z przyjęciem oferty na gorszych niż obecna warunkach)

•    możliwość wcześniejszego odpowiedniego przeszkolenia i wprowadzenia pracownika do firmy  (co oznacza, że będzie efektywny już w okresie, w którym firma zwykle dopiero rozpoczynała wprowadzanie do pracy)


Jak przygotować się do rekrutacji przed innymi?

Punktem wyjścia jest przeprowadzenia analizy potrzeb personalnych w firmie. Należy zastanowić się nad tym, jakie kompetencje firma już posiada, a jakie będą potrzebne w krótszej i dłuższej perspektywie czasowej. Dla celów rekrutacji korzystne jest budowanie sieci potencjalnych kandydatów do pracy (ang. talent pipeline), składającej się z m.in.  osób, które zrezygnowały podczas wcześniejszych rekrutacji, byłych pracowników firmy.

Najważniejsze jest odpowiednie sprecyzowanie okresu, w jakim należy podjąć wysiłki rekrutacyjne. Okresy zintensyfikowanych działań rekrutacyjnych pracodawców powtarzają się co roku i aby je zidentyfikować należy:

•   przede wszystkim skupić się na działaniach rekrutacyjnych firm w swojej branży

•   monitorować portale pracy i zakładki kariera konkurencji


Zrekrutowanie najlepszych pracowników będzie łatwiejsze, jeżeli podejdzie się do tego strategicznie, czyli odpowiednio wcześniej zaplanuje potrzeby personalne, a następnie podejmie działania rekrutacyjne w okresie, gdy zwykle jest mniejsza konkurencja na rynku.


Źródło: John Sullivan & Associates

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0