Tylko 18% kandydatów dopasowuje CV do oferty pracy

Czy poszukujący pracy dopasowują swoje dokumenty aplikacyjne do stanowiska i firmy do jakiej aplikują? A może wysyłają wszędzie to samo CV licząc na to, że w końcu się uda? Jaką strategię szukania pracy przyjmują Polacy?


Serwis rekrutacyjny Praca.pl zbadał, czy i w jaki sposób  kandydaci do pracy dopasowują życiorys oraz list motywacyjny do ofert pracy, na które odpowiadają. Wyniki ankiety pokazują, że mimo ponad dwudziestu lat istnienia gospodarki wolnorynkowej osoby poszukujące pracy nadal nie potrafią się dobrze sprzedać. 80% Polaków nie dopasowuje swojego CV do konkretnej oferty pracy!

Po przeanalizowaniu odpowiedzi 876 osób, które wzięły udział w ankiecie widać wyraźnie, że Polacy nie przywiązują zbyt dużej wagi do tego, na ile ich aplikacja odpowiada zapotrzebowaniu pracodawcy. Co piąty kandydat na każde ogłoszenie, na które odpowiada wysyła to samo CV i ten sam list motywacyjny. 42% dokonuje zmian w liście motywacyjnym, ale CV pozostawia bez zmian.  20% tworzy kilka wzorów aplikacji dla różnych grup stanowisk. Zaledwie 18%, czyli niespełna co piąty kandydat, dba o to, by na każde ogłoszenie, na które aplikuje dopasować odpowiednio swoje CV i dostosować list motywacyjny do oczekiwań pracodawcy.


Wyniki ankiety przeprowadzonej na portalu Praca.pl w dniach 17.03.2011 – 01.04.2011.


Aneta Szczygieł, ekspert serwisu Praca.pl komentuje – „Wynik 20% osób, które na każde ogłoszenie wysyłają to samo CV można by było uznać za bardzo dobry, jeśli reszta (80%) kandydatów dopasowywałaby swoje dokumenty aplikacyjne do konkretnych ofert pracy. Jednak, jak pokazuje ankieta, tak nie jest – tylko 18% modyfikuje dokumenty za każdym razem. Wynik ten pokrywa się z informacjami, jakie otrzymujemy od pracodawców – wiele otrzymywanych przez nich aplikacji nie odpowiada w ogóle wymaganiom zamieszczonym w ogłoszeniu. Jednocześnie kandydaci wysyłają standardowe listy motywacyjne, również kopiowane z Internetu, często bez nazwy pracodawcy i stanowiska, na jakie aplikują albo nawet z nazwą innej firmy!” – dodaje ekspert.

Bywa też i tak, że kandydaci nie zadają sobie nawet trudu wysyłania osobnych maili do pracodawców. „Spotykamy się również z kandydatami, którzy znajdują sobie kilka podobnych ofert pracy od różnych pracodawców, przygotowują jeden list elektroniczny na wszystkie oferty naraz, załączają te same dokumenty i jako odbiorców wiadomości umieszczają kolejno adresy e-mail pracodawców. Dzięki temu każdy z pracodawców widzi dokładnie, do jakiej jeszcze innej firmy zgłosił się kandydat.”- wyjaśnia Aneta Szczygieł


Z czego wynika fakt niedopasowywania dokumentów aplikacyjnych do ofert pracy?

Prezes Praca.pl, Krzysztof Kirejczyk wyjaśnia – „Kandydaci do pracy nadal nie potrafią dobrze przygotowywać dokumentów rekrutacyjnych. Nie uczy się tego w szkole, rzadko porusza temat przygotowania do szukania pracy na studiach. Kandydaci do pracy nie mają jasności tego, co dla pracodawcy jest ważne – stąd częste braki danych czy dodatkowe, nieistotne informacje.” Tezę tą potwierdza Aneta Szczygieł: „Przeważnie informacji w CV jest za mało, brakuje dat zatrudnienia, stanowisk na jakich kandydat pracował, opisu obowiązków jakie wykonywał do tej pory, informacji o wykształceniu czy ukończonych kursach, czyli podstawowych informacji, jakich potrzebuje pracodawca. Zdarzają się też, znacznie rzadziej, CV przeładowane informacjami – kandydaci wymieniają w życiorysie wszystkie dotychczasowe kursy, łącznie z kursami okresowymi BHP”.

Krzysztof Kirejczyk zauważa też jeszcze jedną prawidłowość: „Wielu kandydatów nie czyta dokładnie ogłoszeń, na które się zgłaszają. Od współpracujących z Praca.pl pracodawców wiemy, że nawet wyraźne podkreślenie konieczności posiadania określonej umiejętności przez kandydata w treści ogłoszenia nie powoduje, że osoby bez takiej umiejętności nie aplikują. Zdarza się to nawet wtedy, kiedy pracodawcy oczekują bardzo konkretnych kompetencji – np. posiadania prawa jazdy, określonego poziomu znajomości języka obcego czy umiejętności obsługi danego programu lub maszyny. Skoro kandydat nawet nie doczytał tego, jakie są wymagania na stanowisko, na które kandyduje, trudno oczekiwać, że dopasuje do niego swoje CV” – dodaje prezes Praca.pl.


18% świadomych kandydatów do pracy

Patrząc na wyniki ankiety nieco łaskawszym okiem, mamy w Polsce 18% osób – wśród szukających pracy – które za każdym razem poświęcają swój czas na to, by ich CV oraz list motywacyjny jak najpełniej przedstawiały kompetencje, umiejętności i doświadczenie zawodowe.  To prawie co piąty kandydat do pracy, zatem wynik całkiem niezły, oznacza bowiem, że dość duża grupa kandydatów do pracy rozumie znaczenie dokumentów rekrutacyjnych i ich rolę w procesie rekrutacji. Michał Filipkiewicz z Praca.pl porównuje wysyłanie CV do wysyłania oferty handlowej. „W przesłaniu dokumentów rekrutacyjnych chodzi o to, żeby na tyle zainteresować pracodawcę swoją osobą by kandydata zaproszono na spotkanie. Trzeba się więc pracodawcy „sprzedać” – a jaka oferta handlowa bardziej przemawia do nabywcy – ogólna czy szyta na miarę? To jest właśnie różnica między takim samym CV na każdą ofertę pracy, a przemyślaną i dobrze przygotowaną aplikacją”.


Zmiany tylko w liście motywacyjnym

42% badanych zadaje sobie trud wprowadzania zmian w liście motywacyjnym do oferty pracy, jednocześnie pozostawiając CV bez zmian. Czy taki sposób przygotowywania dokumentów aplikacyjnych to dobry pomysł? Eksperci uważają, że tylko w niektórych przypadkach. „Taka strategia może się sprawdzić, jeśli kandydat aplikuje na jeden rodzaj stanowisk np. Przedstawiciel Handlowy czy Sekretarka. W takim wypadku wymagania pracodawców mogą być podobne. Jeśli jednak firma funkcjonuje w zupełnie innej branży, współpracuje z dostawcami, odbiorcami z różnych krajów, to wymagania pracodawcy będą się najprawdopodobniej różnić i najefektywniej byłoby CV do nich dopasować” – wyjaśnia Aneta Szczygieł.

Oczywiście nie w każdym przypadku będą potrzebne głębokie zmiany w CV – przy niemalże identycznych stanowiskach i oczekiwaniach można wysłać to samo CV. W innych przypadkach często wystarczy zmienić zaledwie kilka słów – podkreślić te umiejętności, które w ogłoszeniu wymienił pracodawca. Zawsze jednak warto spojrzeć na własne CV pod kątem ogłoszenia, na które odpowiedź wysyłamy. Ekspert Praca.pl dodaje „Osoby szukające pracy powinny przy każdym ogłoszeniu, na jakie chcą aplikować zwracać uwagę na wymagania przyszłego pracodawcy i w miarę potrzeb modyfikować swoje CV. Szczególnie zaś wtedy, gdy aplikują na stanowiska, na które pracodawca otrzymuje dużo aplikacji – dopasowane CV pozwoli wyróżnić się wśród innych aplikujących.”


Z badania przeprowadzonego przez serwis rekrutacyjny Praca.pl nasuwa się wyraźna konkluzja – Polacy najwyraźniej nie wierzą w skuteczność dobrze dopracowanych CV i nie potrafią, bądź nie chcą tak analizować ogłoszeń rekrutacyjnych, by na ich podstawie stworzyć optymalne dokumenty rekrutacyjne uwzględniające wszystkie istotne i potrzebne pracodawcy informacje. Krzysztof Kirejczyk dodaje – wyniki ankiety przypominają rozkład naturalny – z jednej strony mamy 20% osób, które wysyłając dokumenty aplikacyjne nie dbają o ich jakość. Z drugiej strony mamy prawie równą ilość poszukujących pracy, którzy dopieszczają swoje CV i listy motywacyjne, a w środku największą grupę tych, którzy ułatwiają sobie proces szukania pracy przez częściowe dopasowywanie dokumentów do oferty.”


Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0