Kandydaci czekają na Twoją odpowiedź

W trakcie prowadzenia procesu rekrutacyjnego, pracownicy działów HR często borykają się z dużą ilością problemów, począwszy od sformułowania odpowiedniej treści ogłoszenia o pracę, przez wybór odpowiednich źródeł internetowych, a na wyborze najlepszego kandydata skończywszy. W natłoku obowiązków, rekruterzy zapominają często o odpowiedniej komunikacji z kandydatami do pracy w naszej firmie, także tymi, którzy zostają odrzuceni już na etapie analizy CV.

Sposób, w jaki prowadzony jest proces rekrutacji, bardzo wpływa na wizerunek danej firmy jako pracodawcy. O ile kwestia profesjonalnego przeprowadzania rozmów rekrutacyjnych oraz doboru odpowiednich narzędzi oceny kandydatów są szeroko omawiane, to odpowiednia komunikacja ze wszystkimi aplikującymi na stanowiska w naszej firmie wydaje się być spychana na dalszy plan.

Wielu rekruterów praktykuje umieszczanie pod ogłoszeniami zapisu: „Informujemy, że skontaktujemy się tylko z wybranymi kandydatami”, sądząc, że tego typu komunikat usprawiedliwi brak jakiejkolwiek odpowiedzi odrzuconym kandydatom.

Informacja ta nie rozwiązuje jednak problemu, gdyż często kandydaci nie wiedzą jak długo trwa dany proces rekrutacji, więc nie potrafią ocenić, czy brak kontaktu spowodowany jest:

  • całkowitym odrzuceniem aplikacji z powodu braku kwalifikacji do pracy w danej firmie;
  • zarchiwizowaniem aplikacji, gdyż mimo niespełniania wymagań na dane stanowisko, kandydat może być wzięty pod uwagę w innym procesie rekrutacji;
  • wciąż trwającą analizą aplikacji.

Dla osoby aplikującej do pracy w naszej firmie każda wiadomość, nawet informująca o odrzuceniu jego kandydatury na dane stanowisko, jest niezwykle istotna, gdyż nie tylko pozwala mu na podjęcie dalszych kroków dotyczących szukania pracy, ale także sprawia, że kandydat wie, że jego CV zostało przeczytane i zanalizowane przez rekrutera.

Pamiętać warto również o tym, aby kandydaci, którzy zostali zakwalifikowani do procesu rekrutacji, odpowiednio szybko otrzymali taką informację. Jeśli pierwszym etapem procesu jest rozmowa telefoniczna, warto jest poinformować kandydata o tym, że analiza jego CV została zakończona i został on zakwalifikowany do pierwszego etapu rekrutacji. Taka informacja jest dla kandydata niezwykle cenna.

Rekruterzy często tłumaczą się brakiem czasu na wysyłanie wiadomości do wszystkich aplikujących kandydatów, dlatego proces ten powinien być jak najbardziej usprawniony i zautomatyzowany przez narzędzia wspierające internetową rekrutację. Warto utworzyć szablony wiadomości, które będą na tyle uniwersalne, aby można było wysyłać je do odpowiednio ocenionych i oznaczonych przez rekrutera grup kandydatów.

Sprawna komunikacja z wszystkimi kandydatami spowoduje:

  • mniejszą ilość wielokrotnie wysyłanych aplikacji przez tych samych kandydatów;
  • podtrzymanie zainteresowania pracą w naszej firmie tych kandydatów, którzy wstępnie zostali zakwalifikowani do pierwszego etapu rekrutacji;
  • lepsze postrzeganie naszej firmy.

Dobrze zaprojektowany proces komunikowania z kandydatami może zaowocować polepszeniem wizerunku pracodawcy, co w efekcie prowadzić będzie do wzbudzenia zainteresowania pracą w naszej firmie coraz lepszych kandydatów.

Autor: Natalia Komar, Recruitment Advisor, Humanway

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled