Nowy lider witryn pracy?

Znamy już wyniki popularności witryn z ofertami pracy za grudzień 2010 roku w kategorii Praca. Po raz pierwszy na pozycji lidera mamy Grupę Wirtualna Polska.  Wyprzedziła serwisy Grupy Gazeta.pl i Grupy Pracuj.pl.

W zestawieniu z nowości: Pracowita.pl (19. miejsce) i Grupa Onet.pl – Praca. Znowu brakuje monsterpolska.pl oraz cereerjet.pl. Warto pamiętać, że miesiącem porównań jest grudzień, a więc miesiąc specyficzny dla rynku pracy, w dużej części skupiony na pracach sezonowych, w mniejszej na poszukiwaniach pracy przez profesjonalistów.


Grudzień 2010

Źródło: Internetstandard.pl



Listopad 2010

Źródło: Internetstandard.pl


Ciekawe informacje przynosi zestawienie z rankingiem z roku ubiegłego – krótko mówiąc: sporo się zmieniło, co świadczy o dużej dynamice rynku portali pracy w ogóle oraz rosnącej popularności mniejszych inicjatyw, multiwyszukiwarek oraz zmniejszania się dystansu od głównych graczy na rynku.

Grudzień 2009

Źródło: Internetstandard.pl


*w maju  2010 nastąpiła modyfikacja sposobu liczenia zasięgów witryn i aplikacji internetowych w badaniu

O komentarz do przedstawionych zmian zapytaliśmy przedstawicieli wybranych portali pracy.


Przemysław Gacek, prezes zarządu Grupy Pracuj, właściciela serwisu Pracuj.pl:

Nasza opinia na temat wyników badania Megapanel pozostaje niezmienna, niezależnie od kolejności serwisów na podium kategorii „Praca”. W przypadku serwisów ofertowych tworzenie rankingów w oparciu wyłącznie o liczbę użytkowników jest niemiarodajne – faworyzuje największe portale ogólne i ich sekcje „praca”. Wystarczy seria chwytliwych artykułów, a czasem nawet sam tytuł dotyczący zatrudnienia, bezrobocia czy wynagrodzeń na stronie głównej wp.pl, by podstrona praca.wp.pl zyskała nowych użytkowników, niekoniecznie zainteresowanych zmianą pracy. Pytanie, czy ten wysoki wskaźnik oglądalności przekłada się na liczbę odsłon ofert pracy? I najważniejsze: ilu takich „przypadkowych” odwiedzających odpowie na ogłoszenie?

Mam nadzieję, że doczekamy się kiedyś badania, które będzie brało pod uwagę czynniki najważniejsze dla rekrutera: liczbę i jakość aplikacji, otrzymanych w wyniku zamieszczenia ogłoszenia w serwisie rekrutacyjnym. Jestem przekonany, że w tej konkurencji Pracuj.pl nie ma sobie równych. Do tego czasu, analizując wyniki badania Megapanel, warto brać pod uwagę także liczbę odsłon portalu i czas spędzony przez użytkownika na stronie – tu niezmiennie liderem pozostaje Grupa Pracuj. Grudniowy użytkownik Pracuj.pl spędził w serwisie ponad 20 minut.

Rekrutacja na dobre przeniosła się do sieci, co skutkuje także roszadami w pierwszej dwudziestce badania Megapanel. W zestawieniu coraz wyżej plasują się multiwyszukiwarki. To ciekawe odzwierciedlenie światowego trendu w e-commerce, widocznego nie tylko na rynku rekrutacyjnym. Podobne serwisy znajdziemy także w nieruchomościach czy motoryzacji. To także argument za stworzeniem badania, w którym o tytule lidera będą decydowały twarde dane dotyczące responsywności ofert pracy.


Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl:

W grudniu ubiegłego roku internetowa giełda pracy infoPraca.pl odnotowała blisko 139 tys. spadek liczby użytkowników w porównaniu do listopada. Natomiast pozostałe serwisy rekrutacyjne odwiedziło po ok. 250 tys. użytkowników mniej niż miesiąc wcześniej. W tym przypadku duże znaczenie odgrywa sezonowość serwisów rekrutacyjnych. Internetowe giełdy pracy cieszą się największym zainteresowaniem zarówno ze strony poszukujących pracy jak i pracodawców, w okresie wiosennym oraz powakacyjnym. Począwszy od stycznia do października, z pominięciem miesięcy letnich liczba ofert jest najwyższa w skali roku. Natomiast grudzień jest jednym z miesięcy o najniższej dynamice co przekłada się zarówno na liczbę odwiedzających jak i odsłon.


Internetowe giełdy pracy cieszą się największym zainteresowaniem zarówno ze strony poszukujących pracy jak i pracodawców, w okresie wiosennym oraz powakacyjnym. Począwszy od stycznia do października, z pominięciem miesięcy letnich liczba ofert jest najwyższa w skali roku. Natomiast grudzień jest jednym z miesięcy o najniższej dynamice co przekłada się zarówno na liczbę odwiedzających jak i odsłon.

Między innymi z tego powodu serwis Praca Wirtualnej Polski, który odnotowując tylko 30 tysięczny spadek popularności, awansował z trzeciego na pierwsze miejsce. Serwisy poświęcone pracy, należące do największych polskich portali ogólnotematycznych, działają w większości przypadków na zasadzie agregatorów, skupiających oferty z kilku internetowych giełd. Pamiętajmy, że ich integralną częścią są dodatkowo wiadomości o tematyce gospodarczej oraz aktualności z rynku pracy, które także cieszą się dużą popularnością ze strony internautów.

W internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl aktualnie znajduje się ponad 26 tys. ogłoszeń. W ciągu ostatniego roku odnotowaliśmy blisko 40 proc. wzrost liczby ofert. Wciąż w Polsce swoje oferty w sieci publikuje zaledwie 50 proc. pracodawców, dla porównania w Niemczech jest to już ponad 80 proc. Jednak polskich pracodawców szukających pracowników w sieci wciąż przybywa. Z początkiem marca ponad 31 tys. firm zamieściło ogłoszenia na stronach naszego serwisu, co daje wynik o ponad 25 proc. lepszy niż rok temu.

Celem naszego serwisu jest nie tylko udostępnianie skutecznych narzędzi do wymiany informacji pomiędzy pracodawcami a aplikującymi o pracę. Planujemy także prowadzenie różnorodnych działań edukacyjnych, których celem jest pomoc w odnalezieniu się kandydatów na tak szerokiej płaszczyźnie, jaką jest rynek pracy.

Już w niedalekiej przyszłości rekrutacja przez Internet może przybrać formę kontynentalnych, a z czasem także globalnych giełd pracy, które swoim zasięgiem obejmą nie tylko Europę, Amerykę czy Australię, ale także rynki rozwijających się krajów Azji oraz Afryki.

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled