Zarówno HR-owcy jak i szkoleniowcy podzielają opinię, że warto od czasu do czasu zmienić firmę szkoleniową. Obie grupy zgadzają się także, że HR-owcy mają problemy, aby przekonać zarząd co do celowości szkoleń – to jedne z tez, które przynoszą wyniki „Badania wzajemnych relacji działów HR i firm szkoleniowych oraz praktyki codziennej współpracy” zainicjowanego przez INTEGRA Consulting wraz z Polską Izbą Firm Szkoleniowych pod patronatem Pulsu Biznesu.
W badaniach wzięło udział kilkuset HR-owców i konsultantów oraz trenerów firm szkoleniowych z całej Polski. 32 pytania zawarte w ankiecie są odzwierciedleniem opinii wypowiadanych przez przedstawicieli działów HR oraz firm szkoleniowych, którzy na co dzień ściśle współpracują ze sobą przy realizacji m.in. projektów rozwoju kompetencji (HR i firm szkoleniowych) czy w sytuacjach formalnych i nieformalnych spotkań. Stwierdzenia użyte do skonstruowania pytań w badaniu zostały wyselekcjonowane metodą grupy fokusowej, a następnie ułożone w ankietę ze skalą odpowiedzi.
Pytania zostały przyporządkowane do 5 istotnych obszarów, w których obie strony ze sobą współpracują.
Dzięki badaniom Janusza Czapińskiego wiadomo, że poziom zaufania społecznego w Polsce jest jednym z najniższych w Europie. – W tej chwili już gołym okiem widać, że brak zaufania zaczyna hamować rozwój gospodarki np. w relacjach urzędnicy–ludzie biznesu. Jak dowodzą badania ankietowe przeprowadzone przez Integra Consulting pod patronatem Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, w środowisku HR-owców i firm szkoleniowych także pojawiają się wzajemne obawy, uprzedzenia i stereotypy, co sugeruje, że prędzej czy później może brakować otwartej rozmowy o prawdziwych potrzebach firmy, jakości projektów – mówi Marek Małkowicz, dyrektor zarządzający INTEGRA Consulting, inspiratora ankiety.
– Chcieliśmy znaleźć odpowiedź na pytanie, czy firmy szkoleniowe i działy HR grają w jednej drużynie – deklaruje Marek Małkowicz, dyrektor zarządzający INTEGRA Consulting. Badanie pokazało m.in., że gotowość zarządów do inwestowania w rozwój kompetencji pracowników oraz takich ich umiejętności i postaw jak np. kreatywność, zaangażowanie i współpraca zależy:
- Od tego, czy zarząd widzi wpływ projektów rozwijania kompetencji na wzrost efektywności przedsiębiorstw;
- Od pozycji działów HR w organizacji, czy i jaki posiadają budżet i czy traktowane są jako równorzędny partner biznesowy, który bierze udział w tworzeniu i wdrażaniu strategii firmy;
- Od mierzalnych i z sukcesem realizowanych projektów;
- Od zdolności przekonywania ze strony branży HR-owej.
– Badanie dopiero otwiera dyskusję na temat współpracy tych dwóch środowisk. Żeby skutecznie promować i realizować projekty rozwojowe, HR-owcy i szkoleniowcy muszą ze sobą otwarcie rozmawiać . Tylko wówczas będą dobrze badać potrzeby biznesu, przygotowywać trafione projekty i osiągać pożądane rezultaty oraz udowadniać ich skuteczność i dobierać właściwe metody. Musimy umieć się sprzedać zarządom. Po stronie zarówno HR-owców, jak i szkoleniowców i doradców, istnieje świadomość, że przekonywanie zarządów firm do inwestowania w kapitał społeczny jest istotnym wyzwaniem. W ten sposób wspólnie możemy zwiększać popyt organizacji na działania HR oraz właściwie dobrane usługi doradczo-szkoleniowe. Aby jednak sobie z tym wyzwaniem poradzić, konieczne jest prowadzenie otwartego i szczerego dialogu – zaznacza Marek Małkowicz, dyrektor zarządzający Integra Consulting. – Nasze środowiska to zaufanie społeczne mogą kształtować np. w instytucjach publicznych i biznesowych. Dopóki jednak nie zaczniemy otwarcie rozmawiać i bardziej sobie ufać, nie możemy być liderami rozwoju postawy zaufania – dodaje Małkowicz.
Z badań przeprowadzonych przez Integra Consulting m.in. wynika, że firmy szkoleniowo doradcze:
- Obawiają się, że działy HR za darmo będą pozyskiwać wiedzę firm poprzez darmowe samplingi i wywiady (opinię taką wyraża 50 % badanych szkoleniowców; przeciwnie uważa 53% HR-owców);
- Dostrzegają, że czasami działy HR bardziej oczekują nowych rozwiązań, ciekawostek niż rozwiązywania rzeczywistych problemów organizacji (58% badanych szkoleniowców tak uważa; przeciwnego zdania jest aż 73% badanych przedstawicieli działu HR);
- 56% ankietowanych ze strony firm szkoleniowych uważa, że działy HR mają nierealistyczne oczekiwania, gdyż spodziewają się rozwiązania wszelkich problemów – jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki (przeciwnego zdania jest a zgadza się z tym 23% HR-owców);
Co sądzą przedstawiciele działów HR na temat firm szkoleniowych? M.in.
- 87% badanych przedstawicieli działów HR Obawia się, że firmy szkoleniowe tylko deklarują realizację projektów dopasowanych do potrzeb klienta a tak na prawdę oferują im sztampowe rozwiązania.
- 40% HR-owców ma wyobrażenie firm szkoleniowych jako takich, którym zależy przede wszystkim na pieniądzach (57% jest odmiennego zdania; 3% nie ma zdania w tej sprawie).
Te rozbieżności mogą sugerować, że obie strony nie zawsze potrafią ze sobą szczerze rozmawiać. Niewątpliwie warto prowadzić dialog dotyczący wzajemnych obawa oraz uprzedzeń między szkoleniowcami a przedstawicielami działów HR np. za pośrednictwem organizacji branżowych PIFS (Polskiej Izby Firm Szkoleniowych) czy PSZK (Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami).
Przedstawiciele obu tych organizacji mieli możliwość spotkać się na kongresie HR 8 i 9 listopada w Warszawie podczas panelu zorganizowanego przez firmę doradczo-szkoleniową Integra Consulting, gdzie mieli okazję, by wymienić się komentarzami dotyczącymi badań. W spotkaniu wzięli udział reprezentanci działów HR oraz firm szkoleniowych. Ekspertem, który skomentował badania i wziął udział w dyskusji był socjolog prof. Henryk Domański – dyrektor Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. W przyszłym roku badania zostaną ponowione aby pokazać występujące tendencje we wspólpracy w środowisku HR-owców i szkoleniowców.
Pełny raport z badań dostępny jest na stronie www.integra-consulting.pl.