Jak wybrać studia podyplomowe?

O konieczności ciągłego poszerzania swoich kwalifikacji nie trzeba dzisiaj nikogo przekonywać. Jak pokazują prowadzone na całym świecie badania, w nowoczesnej gospodarce ludzie zmieniają zawody kilka razy w życiu, podążając za zmieniającymi się potrzebami rynku pracy. Również rozwijając karierę w jednej wybranej dziedzinie, niezbędne jest stałe zwiększanie własnych kwalifikacji. Okazją do pogłębienia kwalifikacji w wybranym obszarze, jak i nabycia nowych, są studia podyplomowe. Jak je wybrać, aby inwestycja się opłaciła?


Studenci decydują się na studia z kilku powodów. Jednym z nich są korzyści finansowe. Rzeczywiście, statystyki potwierdzają, że studia podyplomowe zwiększają szansę na wyższe zarobki, ale nie dają na nie 100% gwarancji. Jeśli głównym motywem są finanse, warto dokładnie przestudiować program i ścieżki kariery absolwentów wybranego kierunku i mieć jasną wizję, jakie stanowisko docelowo nas interesuje. W wyborze opłaca się też sie kierować swoimi zainteresowaniami. Połączenie własnych zainteresowań z wiedzą jest kluczowym czynnikiem sukcesu. Warto przyjrzeć się też potrzebom pracodawców i poszukać takich obszarów, w których studia budują naszą przewagę konkurencyjną na tle innych osób funkcjonujących na rynku pracy.


„Kończąc studia podyplomowe, trzeba umieć zaprezentować pracodawcy, w jaki sposób studia wpłynęły na rozwój osobisty i zawodowy, w jakich obszarach zwiększyły doświadczenie i umiejętności, a w jakich ukształtowały charakter” – powiedziała Małgorzata Majewska, Online Marketing Manager monsterpolska.pl.  „Studia uczą efektywnego zarządzania czasem i swoją pracą; ale też większej odpowiedzialności i samodyscypliny. Zwiększają pewność siebie, pokazują determinację osobistą absolwenta. Te i inne odniesione korzyści warto pokazać podczas spotkania z potencjalnym pracodawcą” – dodała Majewska.


Dla wielu osób motywacją do podjęcia studiów jest rozwój intelektualny. Stymulująca jest dla nich możliwość przebywania w środowisku osób o podobnych zainteresowaniach zawodowych, i dzięki temu odkrywania nowych obszarów. Rozwój jest skutkiem nie tylko zdobytych umiejętności, ale też środowiska, w którym się przebywa. Studia podyplomowe poszerzają spojrzenie, wszechstronność, umiejętność adaptacji i zrozumienia innych punktów widzenia. Spotykanie nowych ludzi, zawarcie nowych znajomości, rozbudowywanie własnej sieci kontaktów znacznie przyśpiesza karierę.


Jednakże zasadniczym motywem uczestnictwa w studiach jest najczęściej chęć zdobycia lub pogłębienia wiedzy w wybranym obszarze. Tu rodzi sie pytanie, jaki wybrać kierunek„Najlepiej, gdy kierunek studiów nie pokrywa się ściśle z wykonywaną pracą, lepiej, gdy uzupełnia on wiedzę posiadaną już przez daną osobę lub otwiera zupełnie nowe obszary. Dlatego informatyk planujący rozwój zawodowy w kierunku zarządzania informatyką powinien wybierać studia, które umożliwią mu uzupełnienie posiadanej wiedzy o zagadnienia zarządzania strategicznego, jakością, finansami, czy projektami. Z kolei ekonomista planujący pełnić funkcje kierownicze w informatyce powinien pogłębić wiedzę o technologii, standardach i metodach wytwarzania systemów IT” – powiedział dr inż. Andrzej Zalewski, Kierownik Studiów Podyplomowych „Zarządzanie Projektami”  na Wydziale Elektroniki Politechniki Warszawskiej.


„Karierę robi się nie tylko dzięki rozwijaniu mocnych stron, ale też uzupełnianiu braków. Poznanie innej dziedziny wiedzy poprawia komunikację, ułatwia rozmowy z klientami, a także umiejętność sprzedaży. Nie wspominając, że satysfakcję daje stawanie się ekspertem w zupełnie nowych obszarach” – dodał Andrzej Zalewski.


Nie warto podejmować studiów podyplomowych bez osobistej motywacji. Pomimo wielu korzyści, oznaczają one mniej czasu na życie towarzyskie i rodzinne, a często także konieczność ograniczenia innych wydatków. Bez determinacji od samego początku, trudno będzie w pełni wykorzystać ten czas efektywnie. Aby inwestycja była udana, powinien być to wybór świadomy, a podejście do zdobywania wiedzy – proaktywne.


„Główny błąd studentów, którzy zapisują się na studia podyplomowe polega na tym, że siedzą na zajęciach jak dzieci w podstawówce” – dodał Bogdan Markiewicz, Dyrektor PR w agencji Neuron APR, będący wykładowcą wyższych uczelni. „Studenci nastawieni są na bierny odbiór, nie zadają pytań. Tymczasem studia podyplomowe powinny polegać na dyskusji i partnerskich relacjach z prowadzącymi. Niektórym też trudno wyjść poza schemat, który mają w swoim miejscu pracy. Często słyszę argumenty – fajnie to brzmi, ale u nas nie da się tak zrobić. Podczas gdy wiem bardzo dobrze, że nawet nie próbowali” – dodaje.


Przy wyborze kierunku nie ma prostych ani jednoznacznych reguł. Warto jednak zwrócić szczególną uwagę na te studia, które łączą w swoim programie wiedzę z różnych jakościowo obszarów, jak np. wiedzę ścisłą z umiejętnościami miękkimi, znajomość finansów i rachunkowości z umiejętnościami miękkimi i wiedzą informatyczną. „Pracownicy łączący takie odległe kompetencje są rzadko spotykani na rynku” – powiedział Andrzej Zalewski. „Pracując nad projektem dla jednego z urzędów miejskich zauważyliśmy, że właściwie to nie jesteśmy w stanie pozyskać z rynku osób, które znały by rachunkowość budżetową, współczesne systemy ERP i metody reengineeringu procesów biznesowych” – dodał  Zalewski.


Poza programem ważne są też dodatkowe korzyści, w postaci np. nowych certyfikatów. Najbardziej o jakości studiów decydują jednak osoby prowadzące. Najistotniejsze, aby były to osoby z ciekawym doświadczeniem zawodowym w danej dziedzinie. Zajęciom teoretycznym powinny towarzyszyć zajęcia praktyczne tak, by studiowanie nie sprowadzało sie tylko do biernego wysłuchania kilkunastu wystąpień; lecz aby obok wiedzy teoretycznej wynieść także konkretne umiejętności.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0