Ponad połowa badanych przez theprotocol.it uważa, że – przy podobnych warunkach pracy – preferowałaby firmę, która ogranicza swój negatywny wpływ na środowisko naturalne. Jak pokazują dane z raportu „Polacy na cyfrowej równoważni. Cyfrowy ślad technologii 2024” transparentna komunikacja o odpowiedzialności pracodawcy za zużycie zasobów, ma coraz większy wpływ na wybór oferty. Jak ekologia cyfrowa może kształtować chęć aplikowania o pracę?
Więcej o ekologii cyfrowej w raporcie CZYTAJ
Najważniejsze dane:
– 38% pracowniczek i pracowników IT przy wyborze ofert pracodawcy sprawdza charakter jego działalności, w tym zwraca uwagę na wartości i misję firmy.
– 47% badanych uważa, że stosunek firm do ekologii cyfrowej będzie w przyszłości wpływać na chęć do pracy dla danej firmy.
– 55% badanych specjalistek i specjalistów IT chętniej aplikuje do firm, które ograniczają swój negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Postawmy sprawę jasno: dane wskazują na duże oczekiwania pracowników wobec faktycznego wpływu biznesów IT na środowisko, ale nadal nie jest to główny powód zmiany pracy. Postawy ekologiczne firm plasują się na dalszych szczeblach piramidy potrzeb kandydatek i kandydatów IT. Na pierwszym miejscu znajduje się oczywiście wynagrodzenie, a po nim m.in. możliwości rozwoju, tzw. work-life balance, czy ciekawe projekty.
Co jednak, gdy kandydat ma wybór między dwiema bardzo podobnymi ofertami zatrudnienia? Kwestia stosunku firmy do ekologii cyfrowej okazuje się być dla wielu argumentem, który przechyla szalę. Według badania theprotocol.it aż 47% specjalistek i specjalistów IT uważa, że stosunek pracodawców do ekologii cyfrowej będzie w przyszłości wpływać na chęć pracy dla danej firmy. To niemal taki sam wynik, jak rok wcześniej (wówczas z takim stwierdzeniem zgodziło się 46% respondentek i respondentów).
Warunki są ważne, ale liczy się też ekologia
Dane zawarte w raporcie „Polacy na cyfrowej równoważni. Cyfrowy ślad technologii 2024” pokazują, że wybierając spośród ofert o podobnych warunkach, ponad połowa badanych preferowałaby firmy ekologicznie skuteczne. Chodzi o biznesy, które potrafią ograniczyć swój negatywny wpływ na środowisko naturalne oraz posiadają długofalową strategię zmniejszania tego wpływu.
Świadome zarządzanie zasobami cyfrowymi i minimalizowanie negatywnego wpływu technologii na środowisko staje się osobistym celem wielu z nas. Pracownicy chcą pracować w firmach o zbieżnych poglądach i wartościach, więc jest to coraz częściej nieodzowny element strategii biznesowych firm. To zjawisko jeszcze mocniej przybiera na sile w dobie wkraczania na rynek młodszych pokoleń, które są bardziej bezkompromisowe niż pozostałe generacje. – mówi Paweł Moszyński, Chief Product Officer w Pracuj.pl.
Odpowiedzialni nie tylko za siebie
Badani przez theprotocol.it Polki i Polacy wydają się patrzeć szerzej nie tylko na środowiskowe działanie swoich pracodawców, ale także oceniają wpływ branży technologicznej na relacje pozazawodowe i rodzinne. Respondenci zwracają uwagę na sposób, w jaki firmy planują dbać o edukację cyfrową i zachowania ekologiczne młodszego pokolenia. Aż 57% badanych przyznało, że chętniej wybraliby tego pracodawcę, który wspiera rozwój technologiczny uczniów, a 54% przychylniej spojrzałoby na organizację, która stara się przeciwdziałać uzależnieniom młodych osób od technologii.
Co ciekawe znaczący odsetek badanych poczułby się zachęcony do aplikowania, jeśli dana firma przeznaczałaby 1% swoich dochodów na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym (46%). Ponad 4 na 10 pytanych osób chętniej starałoby się o pracę u pracodawcy, który wspiera zatrudnione osoby w wolontariacie ekologicznym.
Wartości ekologiczne wpłyną na biznes
Nic więc dziwnego, że pracowniczki i pracownicy IT przy wyborze pracodawcy patrzą szerzej. Podczas procesu rekrutacji 4 na 10 osób z branży sprawdza charakter działalności firmy, wartości i jej misję. A skoro tak, eko postawy każdego z nas wymuszają już dzisiaj zmiany na rynku pracy.
– Ograniczamy swój wpływ na środowisko naturalne w coraz większym zakresie, a ekologia cyfrowa to kolejny naturalny element tego procesu. Wymagamy go także od pracodawców. Potwierdzają to dane zawarte w raporcie theprotocol.it – aż dla 45% badanych związanych z branżą ważne jest, czy rozwiązania technologiczne, przy których pracują, mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Co więcej, 85% ankietowanych użytkowników deklaruje, że podejmuje osobiste działania w celu zmniejszenia własnego negatywnego wpływu na środowisko – podsumowuje Paweł Moszyński, Chief Product Officer w Pracuj.pl.
Postawy firm związane z ekologią cyfrową kształtują, chcąc nie chcąc, markę pracodawcy. Specjalistki i specjaliści od nowych technologii oczekują otwartości i transparentności nie tylko w kwestii wpływu technologii na ekologię – aż 53% przykłada wagę do działań konkretnie w obszarze ekologii cyfrowej. Niemal połowa badanych oczekuje, że w trakcie trwania rekrutacji firmy będą informować, jakie dokładnie proaktywne działania podejmują, by ograniczać negatywny wpływ na środowisko. Tym samym skuteczna strategia odpowiedzialności za klimatyczne skutki pracy z technologiami przestaje być przywilejem dużych organizacji – powoli staje się koniecznością każdego biznesu IT.
O badaniu
Raport „Polacy na cyfrowej równoważni. Cyfrowy ślad technologii 2024” został oparty na wynikach badania, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie the:protocol w styczniu 2024 roku. Pomiar przeprowadzono metodą CAWI (profesjonalnego formularza online) na grupie 774 pracujących Polaków w wieku 18-65 lat posiadających pracę. W próbie badawczej uwzględniono 321 pracowniczek i pracowników branży IT, w tym osoby specjalizujące się w: programowaniu, testowaniu, zarządzaniu projektami, projektowaniu graficznym i zarządzaniu sieciami komputerowymi.