Naukowcy z MIT (Massachusetts Institute of Technology) oraz badacze z IMB dowiedli, że pewne sieci w społecznościach internetowych mają wartość dla organizacji. Dlaczego tylko pewne?
Otóż na podstawie badań wykorzystujących zaawansowane metody analizy sieci społecznych (social network analysis), stwierdzili oni, że pracownicy, którzy mają częsty kontakt ze swoim szefem, osiągają lepsze wyniki i generują wyższy zysk dla organizacji, niż pracownicy zdystansowani, zachowujący poprawne i formalne stosunki z przełożonym.
Badanie nie ograniczało się jedynie do stwierdzenia prostej różnicy istotniej statystycznie, ale także wyrażenia owej różnicy w dolarach! Badanie przeprowadzone na kilku tysiącach pracowników IBM, pokazało, że Ci którzy częściej kontaktują się z szefem za pomocą maila, generują aż o 588 więcej dolarów zysku. Badanie jako jedno z pierwszych podejmuję próbę wyceny wartości sieci społecznych i przekonanie sceptyków do tego, że są one niezbędne.
Oprócz spektakularnego wyniku, analiza wzorców komunikacji mailowej, pokazała także jeszcze jedną ważną zależność. Otóż pracownicy podlegający kilku szefom, po pierwsze mają z nimi słabe więzi (w sensie ścieżek komunikacyjnych w internecie), a po drugie, generują o 98 dolarów mniej zysku w porównaniu ze średnią.