AI w rekrutacji a bezpieczeństwo danych – raport 2025

W ciągu zaledwie dwóch lat odsetek pracodawców wykorzystujących sztuczną inteligencję w rekrutacji wzrósł czterokrotnie, osiągając poziom 25%. Jak wynika z najnowszego raportu „Candidate Experience w Polsce 2025” przygotowanego przez eRecruiter, rynek mierzy się z wyraźnym rozdźwiękiem między rosnącym poziomem wdrożenia narzędzi AI a brakiem sformalizowanych procedur bezpieczeństwa – aż 62% firm nie podjęło jeszcze systemowych działań w tym obszarze. Odpowiedzią na te wyzwania jest technologia, która nie tylko automatyzuje powtarzalne czynności, ale przede wszystkim gwarantuje ochronę danych i wspiera obiektywność procesów.

Kluczowe dane:

  • Już 25% pracodawców deklaruje stosowanie funkcji i mechanizmów AI (wzrost z 6% w 2023 roku).
  • Z rozwiązań AI w procesie poszukiwania pracy korzysta już 50% pracowników fizycznych i 38% specjalistów.
  • Firmy najczęściej wykorzystują AI do przygotowywania treści ogłoszeń (57%), generowania pytań (53%) oraz automatycznego powiadamiania o statusie aplikacji (49%).
  • Tylko 15% pracodawców posiada wewnętrzne wytyczne dotyczące etycznego wykorzystania technologii w rekrutacji.

    Technologia w służbie relacji, czyli AI jako „Asystent”

    Raport Candidate Experience w Polsce 2025 wskazuje jasno: sztuczna inteligencja jest potężnym wsparciem efektywności. Aż 86% pracodawców uważa, że AI przyspiesza proces rekrutacji, a 83% twierdzi, że umożliwia sprawniejsze zarządzanie dużą liczbą aplikacji. Kluczem do sukcesu nie jest jednak zastąpienie rekrutera, ale odciążenie go z zadań administracyjnych.

     

    Przykładem może być narzędzie, które nazywamy po prostu Asystentem Rekrutera. Analizuje ono aplikacje, wyciągając z nich najważniejsze wątki do doprecyzowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Co kluczowe z perspektywy etyki i prawa – narzędzie posługuje się neutralnym, nieoceniającym językiem. Nie odnosi się do wieku, płci, narodowości czy wyglądu kandydata, a dane osobowe są anonimizowane podczas analizy. AI w tym wydaniu nie ocenia szans na zatrudnienie (co jest prawnie ryzykowne), lecz pełni rolę wsparcia analitycznego – ocenia Łukasz Marciniak, Commercial Director w eRecruiter.

    Łukasz Marciniak.png

    Wsparcie w feedbacku

    Kandydaci niemal jednogłośnie zwracają uwagę na skalę problemu, jakim jest brak informacji zwrotnej po rekrutacji – bez względu na to czy zakończonej sukcesem czy nie (ponad 90% kandydatów doświadczyło braku informacji zwrotnej o odrzuceniu z rekrutacji, a 84% wskazało, że jest to sytuacja powtarzająca się). Wiele firm wykorzystuje już automatyzację do powiadamiania o statusie aplikacji. Kandydaci obawiają się jednak, że otrzymywane wiadomości to „okrągłe zdania”, bez personalizacji, wysyłane do każdego aplikującego.

     

    Feedback to niezwykle ważna część procesu rekrutacji, ale jednocześnie bardzo pracochłonna dla rekruterów. To, co mogliśmy zrobić z perspektywy twórcy narzędzi, to dać wsparcie w generowaniu feedbacku, ale bez utraty jakości i unikalnego charakteru wiadomości zwrotnej, opartej o szczegółową ocenę danego kandydata. Taki feedback bazuje na notatkach sporządzonych podczas procesu. Technologia przekształca hasłowe zapiski w profesjonalną wiadomość mailową. W rezultacie kandydat otrzymuje spersonalizowaną odpowiedź, która – mimo że zredagowana przez AI – opiera się na rzeczywistej ocenie jego kompetencji – komentuje Katarzyna Trzaska, Senior Marketing Manager w eRecruiter.

    Katarzyna Trzaska.png

    Bezpieczeństwo i procedury w centrum uwagi

    Wzrost popularności narzędzi AI obnażył w wielu organizacjach brak odpowiednich procedur. Raport wskazuje, że 62% firm nie podjęło jeszcze systemowych działań w zakresie etycznego wykorzystania technologii, a jedynie 15% posiada wdrożone wytyczne. Korzystanie z otwartych, darmowych modeli językowych do przetwarzania danych kandydatów wiąże się z ryzykiem wycieku informacji.

     

    Odpowiedzią na te obawy jest zamknięta i certyfikowana infrastruktura. Narzędzia AI powinny bazować na usługach, które spełniają rygorystyczne standardy branżowe, w tym RODO. Taki dostawca systemu gwarantuje, że dane wprowadzane np. Asystenta są szyfrowane i przetwarzane wyłącznie w celu świadczenia usługi. Co istotne, informacje te nie są wykorzystywane do trenowania modeli publicznych.

    Między dostępnością a regulacjami

    Raport „Candidate Experience 2025” jasno wskazuje, że branża HR znajduje się w punkcie zwrotnym. Choć wdrożenie sztucznej inteligencji rośnie lawinowo to wyzwaniem pozostaje wdrożenie jej w sposób odpowiedzialny. Warto pamiętać, że technologia nie ma na celu zastąpienia czynnika ludzkiego, lecz jego wzmocnienie poprzez zdjęcie z rekruterów ciężaru powtarzalnych zadań. Kluczem do sukcesu w nadchodzącym roku będzie zatem zasypanie przepaści między dostępnością narzędzi a brakiem wewnętrznych regulacji. Pozwoli to firmom czerpać korzyści z automatyzacji bez narażania bezpieczeństwa danych i relacji z kandydatami.

    O badaniu

    VIII edycja badania Candidate Experience w Polsce została zrealizowana w dwóch częściach. Opinie kandydatów zebrano na zlecenie eRecruiter wśród 828 osób (w tym 520 specjalistów i 308 pracowników fizycznych), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy brały udział w procesach rekrutacyjnych. Badanie to zostało zrealizowane metodą ankiety online w dniach 8-19 maja 2025 roku. Jednocześnie zebrano opinie pracodawców: ankietę online wypełniło 498 przedstawicieli firm zajmujących się procesami rekrutacyjnymi. Badanie zostało przeprowadzone z inicjatywy eRecruiter, dostawcy najpopularniejszego w Polsce systemu do rekrutacji, przy partnerstwie merytorycznym Great Digital.
Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0