„Nie jesteśmy jeszcze na etapie, w którym możemy czuć się bezpiecznie w każdym zawodzie”

Według badań aż 42,6% Polek spotkało się w pracy z umniejszaniem kompetencji zawodowych ze względu na płeć. Rocketjobs.pl w kolejnych spotach kampanii o Generacji Z bierze na warsztat temat równości w środowisku zawodowym nawiązując odważną, skłaniającą do refleksji dyskusję na temat dyskryminacji kobiet i osób LGBT.

 

Zetki w obronie kobiet

 

Chciałabym, żeby każda kobieta mogła czuć się tak pewnie na swoim stanowisku jak czuje się każdy mężczyzna” – mówi jedna z bohaterek spotu. Z wyznań reprezentantek generacji Z płynie wniosek, że w polskich firmach wciąż zdarzają się zachowania dyskryminacyjne w stosunku do kobiet, na przykład komentarze związane z wyglądem fizycznym lub podtekstem seksualnym. Według badań aż 42,6% Polek spotkało się w pracy z umniejszaniem kompetencji zawodowych ze względu na płeć2. Młode dziewczyny sprzeciwiają się także nierównym wynagrodzeniom. Luka płacowa w Polsce, tzw. Gender Pay Gap w 2020 r. wynosiła 14,7% – o tyle wyższe było przeciętne miesięczne wynagrodzenie mężczyzn od wynagrodzenia kobiet3. Na uwagę zasługuje fakt, że w naszym kraju kobiety stanowią 43% wszystkich managerów, co jest najwyższym wynikiem w regionie, jednak wśród wyższej kadry zarządzającej to tylko 15%.4 Największa luka występuje u przedstawicieli władz publicznych, managerów i specjalistów. Postmillenialkom marzy się świat, w którym kobieta jest postrzegana na gruncie zawodowym wyłącznie przez pryzmat swoich kompetencji i talentu oraz wynagradzana na równi z mężczyznami. Chętnie zobaczyłyby też kobietę na pozycji rządzącej.

 

Wciąż NIErówni

 

W kolejnym spocie tytułowe Zetki wypowiadają się na temat równości w kontekście orientacji seksualnej. Polska zajmuje niechlubne ostatnie miejsce wśród państw Unii Europejskiej w Tęczowym Rankingu ILGA-Europe, który ocenia równe traktowanie osób LGBT+.

 

Potwierdzają to bohaterowie kampanii twierdząc, że jeszcze nie w każdej firmie i zawodzie mogą czuć się swobodnie, bez uprzedzeń kolegów bądź szefa dotyczących osób nieheteronormatywnych. Podkreślają jednak także, że tematyka różnorodności i inkluzywności w polskich firmach staje się coraz bardziej powszechna i lepiej zarządzana. Wspomniane zostają m.in. takie rozwiązania jak warsztaty antydyskryminacyjne. Firmy, które otwarcie akceptują pracowników LGBT+, są bez wątpienia bardziej atrakcyjne dla młodego pokolenia. Z punktu widzenia pracodawcy polityka braku otwartości jest też po prostu nieopłacalna. Dyskryminacja tej grupy pociąga za sobą szereg konsekwencji ekonomicznych: m.in. większe koszty opieki zdrowotnej dyskryminowanej mniejszości, dysproporcje w wynagrodzeniach czy emigrację potencjalnych, utalentowanych pracowników do bardziej tolerancyjnych państw. Według szacunków w Polsce może to przekładać się na straty finansowe rzędu nawet 9,5 mld zł.

 

Temat traktowania osób LGBT w środowisku pracy wciąż budzi kontrowersje. Szczególnie młodzi ludzie, tolerancyjni i otwarci są wyczuleni na wszelkie zachowania o charakterze dyskryminacyjnym – mówi Artur Leśniak – Marketing Manager RocketJobs.pl.

 

Tą kampanią chcemy zachęcić pracodawców do tworzenia takiej atmosfery, w której jego pracownicy i pracowniczki będą czuć się dobrze i bezpiecznie. Przedstawiciele pokolenia Z to już prawie 6 mln Polaków. To duża i ważna grupa kształtująca przyszłość rynku pracy w Polsce, której potrzeb i oczekiwań musimy być świadomi – dodaje.

 

Autorzy spotów podkreślają, że ich bohaterowie to autentyczne osoby, które wyrażają swoje własne opinie reprezentując światopogląd młodego pokolenia bazując na faktycznych doświadczeniach.

 

Pierwsza część cyklu dotycząca oczekiwań zawodowych oraz tematyki studiów, spotkała się ze świetnym odbiorem internautów. Kampanię obejrzało łącznie 325 tys. osób na YT i 330 tys. na Facebook’u. Wszystkie filmy z serii można oglądać na kanale YT RocketJobs.pl. Spoty widoczne są także w formatach reklamowych display i social mediach marki. Za koncept kreatywny odpowiada zespół marketingu RocketJobs.pl. Spot wyprodukował dom produkcyjny F25. Reżyserem filmów video jest Mikołaj Sadowski, jeden z założycieli agencji 180heartbeats, twórca filmów reklamowych, który tworzył kampanie dla takich marek jak Zalando, Nike, ING czy Google.

 

Więcej o RocketJobs.pl: RocketJobs.pl to nowoczesny portal pracy należący do gdańskiej spółki Just Join IT, oferujący publikację ogłoszeń rekrutacyjnych z obszaru m.in. marketingu, sprzedaży, finansów, inżynierii i HR. Do spółki należą także portal pracy justjoin.it dedykowany branży programistycznej oraz hellohr.pl z ogłoszeniami kierowanymi do branży rekrutacyjnej

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0