Nie bój się postawić na rozwój!

Zadowolony pracownik to nie tylko codzienny uśmiech, wyzwania do podjęcia ale także osoba, która pamięta o swoim rozwoju. Jak wspierać nasz zespół w rozwoju pasji i kompetencji w sposób dogodny dla obu stron? To wbrew pozorom nie taki trudny element strategii HR, EB czy zarządzania talentami

W coraz większej liczbie strategii firmy koncentrują się nie tylko na pozyskaniu „świeżej krwi” ale również utrzymaniu teamów. Z jednej strony oczywiście nowe osoby wnoszą do organizacji wiele cennego know-how, z drugiej jednak strony okres adaptacji i wdrożenia. W dobie zmieniających się modeli organizacyjnych, wydłuża się z racji coraz bardziej rozbudowanych wskaźników, jakie stawiane są przed pracownikami. Coraz częściej firmy dostrzegają, że unikatowość funkcjonowania organizacji wynika przede wszystkim z ludzi i ich kompetencji czy umiejętności. To właśnie synergia wiedzy, doświadczenia i otwartości na zmiany pracowników de facto stanowi jedne z najistotniejszych czynników związanych z realizacją celów biznesowych.

Manager przewodnikiem dla EB-owca

Kto jak nie bezpośredni przełożony powinien znać swojego pracownika najlepiej… Ta jedna z podstawowych zasad zarządzania zasobami ludzkimi w wielu organizacjach niestety pozostaje bardzo często fikcją. A to właśnie przysłowiowy „szef” najlepiej zna nie tylko zadania stawiane przed swoim zespołem ale też może odkrywać predyspozycje ludzi, z którymi na co dzień pracuje. Jak podkreśla dr Magdalena Kalińska w swoim badaniu „Rola menedżerów średniego szczebla w budowaniu pozytywnego wpływu organizacji”, to właśnie charakter i kompetencje tzw. middle managmentu odgrywają olbrzymie znaczenie w samych organizacjach. Są one szczególnie istotne przede wszystkim w budowaniu kultury otwartości, dialogu, czy kooperacji w zespole. Stanowią także istotny element w wyzwalaniu potencjału tkwiącego w ludziach. Kto, jak nie nasz bezpośredni szef, jest w stanie wyznaczyć wyzwania biznesowe do podjęcia tak, aby z jednej strony przyczyniły się do rozwoju organizacji, z drugiej zaś stanowiły dla nas samych okazję do podnoszenia wiedzy, umiejętności czy kompetencji.

Kwadrat synergii rozwoju pracownika

W dobie cyfryzującej się gospodarki, mnogość oferty edukacyjnej rzeczywiście może przytłaczać. Dlatego myśląc o rozwoju pracowników powinniśmy myśleć zawsze o predyspozycjach pracownika, jego oczekiwaniach, celach zespołu, w jakim pracuje ale także makro i mikro celach biznesowych organizacji. Szkolenia, warsztaty, studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne, programy certyfikacyjne, studia MBA, kursy za pośrednictwem platform szkoleniowych online, mentoring, tutoring… Lista narzędzi możliwych do wykorzystania wydaje się dzisiaj de facto nie mieć końca. Co najistotniejsze, proces doboru działań i rozwoju pracownika powinien odbywać się w swoistym kwadracie rozwoju. Każdy z jego boków jest równie istotny, a synergiczność każdego z nich tak na prawdę decyduje o sukcesie rozwijanych umiejętności. Każdy z boków, czyli pracownik i jego oczekiwania; perspektywa managera i celów zespołu; perspektywa biznesowa organizacji a także spojrzenie teamu HR/EB/ zarządzania talentami de facto powinny spotkać się w jednym miejscu, aby odszukać rozwiązanie realizujące wszystkie potrzeby.

Dbanie o rozwój pracowników to w wielu organizacjach hasło, pojawiające się w ogłoszeniach o pracę, czy zakładkach kariery. Często pusty frazes, będący synonimem możliwości udziału w szkoleniach specjalistycznych czy rozwijaniu tzw. miękkich kompetencji udostępnianych w różny sposób pracownikom. Jednak autentyczny rozwój ludzi, którzy pracują w naszej organizacji, nie polega na wysyłaniu ich na szkolenia czy inne formy kształcenia. To przede wszystkim systemowy i synergiczny proces doskonalenia pracownika, managera i samej organizacji, zgodnie z celami biznesowymi, przekładającymi się w bardzo prosty sposób na jedno z podstawowych wyzwań naszych działań HR i EB, aby właściwi ludzie w naszej organizacji, byli, tylko – a może aż – na właściwych miejscach.

Adam Piwek, Santander Consumer Bank

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

      Skomentuj

      Share This
      HRstandard.pl
      Login/Register access is temporary disabled