Firmowa Gwiazdka: święta, święta, a co… po świętach?

red-316462_1280Wspólne świętowanie to w praktykach HR uznana forma motywowania i budowania relacji z pracownikami. Przynajmniej raz w roku, w okolicach Gwiazdki, to świętowanie przybiera w firmach formę powszechnie obowiązującej tradycji. Zdecydowana większość pracodawców w Polsce* deklaruje, że z tej okazji organizuje dla pracowników spotkania wigilijne lub przygotowuje świąteczne bonusy. Pracodawcy jednak często zapominają, że wspólne świętowanie spełnia swoją pozytywną rolę tylko wtedy, kiedy nie jest jednorazową akcją na przestrzeni mijającego roku.
 
 
 
 
Co więcej, aby wspólne spotkania wigilijne nabrały właściwego sensu, warto nadać im niepowtarzalny, firmowy charakter. Jeśli jeszcze firma zadba o to, aby poniesione inwestycje były zgodne z rzeczywistymi oczekiwaniami pracowników, jest duża szansa, że będą one mocno procentować w przyszłości.
 
Najczęstszą formą celebrowania Gwiazdki są w polskich firmach spotkania wigilijne, na ogół organizowane w siedzibie firmy. W następnej kolejności wymieniane są bony podarunkowe i premie okolicznościowe.* Są firmy, które przygotowują dla swoich pracowników specjalne podarunki, paczki świąteczne dla nich samych lub ich dzieci. Na popularności zyskują karty przedpłacone, które oferują relatywnie szeroki wachlarz możliwości wykorzystania zdeponowanej przez pracodawcę kwoty: ktoś przeznaczy ją na świąteczne zakupy, inny na prezenty dla bliskich albo na relaks w gronie rodzinnym. Słabszą stroną tego rozwiązania jest natomiast to, że mimo sporej swobody co do decyzji o przeznaczeniu środków, obdarowany nie czuje, że jest to prezent pomyślany specjalnie dla niego.
Przeznaczając często niemałe środki na podarunki i inne bonusy, warto się zastanowić czy jest to z całą pewnością najbardziej oczekiwane przez pracowników wsparcie przed świętami. Eksperci Great Place to Work® analizując praktyki stosowane przez firmy z list Najlepszych Miejsc Pracy na świecie, sugerują, żeby uważnie wsłuchać się w potrzeby pracowników i skonfrontować z nimi swoje pomysły. Bon podarunkowy jest zawsze miłym, choć nie wychodzącym poza standard, gestem. Najlepsze Miejsca Pracy podejmują jednak często mniej typowe inicjatywy. W NetApp, aby ułatwić pracownikom zakupy, w weekendy przed świętami organizowany jest specjalny jarmark: starannie wyselekcjonowani producenci oferują żywność, prezenty, dekoracje świąteczne. Chesapeake Energy Corporation organizuje w grudniu gwiazdkowe warsztaty dla dzieci pracowników, aby rodzice mieli więcej czasu na przygotowania do świąt. Czasami bywa to drobny gest, jak np. w Accenture, który projektuje specjalne świąteczne e-kartki dla pracowników, żeby mogli je wysłać do rodziny i przyjaciół. Zdecydowanie niestandardowym, choć wynikającym z realnej potrzeby, bonusem, może wykazać się Cisco. W tej firmie przed świętami organizowane są video-konferencje: zainteresowani pracownicy mają do dyspozycji 30 minut na wyłączność, aby móc skontaktować się z bliskimi, którzy mieszkają daleko.
 
Najlepsze Miejsca Pracy także w obszarze benefitów pracowniczych podkreślają, że są wyjątkowe i różne od innych, a oferowane korzyści dostępne są „tylko tutaj”. Dotyczy to oczywiście nie tylko świąt, ale całego długofalowego procesu budowania więzi z wszystkim pracownikami, ich grupami i z każdym pracownikiem osobno. Niskooprocentowane pożyczki są ciekawą ofertą dla wielu. Przedszkole przyzakładowe jest interesującą propozycją, ale dla młodych małżeństw. Trzymiesięczne urlopy bezpłatne dla obieżyświatów, dostępne po siedmiu latach pracy dla firmy, to już celowana oferta dla nielicznych. Rozwiązań może być wiele i bardzo różnych. Firma Piscines Ideales wychodzi na przykład na przeciw potrzebom przedsiębiorczych pracowników, którzy lubią „być na swoim”. Jej unikatowa oferta polega na tym, że każdy pracownik może stać się franczyzobiorcą firmy i założyć własny interes, otrzymując w tym celu nie tylko szkolenie, ale także fundusze oraz wsparcie prawne i PR. Firma Green Montain Coffee Roasters oferuje z kolei pracownikom wycieczki all inclusive do krajów, w których produkowana jest kawa. Celem tej inicjatywy jest nie tylko motywująca nagroda, ale i dodatkowa korzyść płynąca z budowania relacji między pracownikami firmy i jej dostawcami. Choć powyższe przykłady wydają się być działaniami wysoce kosztochłonnymi, w ogólnym rozrachunku okazują się efektywną inwestycją.
 
Są firmy, które oferują dobre wynagrodzenie, opiekę medyczną i wstęp do fitness klubu, a pracownikom nadal nie udaje się polubić swojej pracy. Podobnie spotkanie wigilijne w firmie i hojny bon podarunkowy nie sprawi, że pracownik nabierze poczucia, że jego praca ma znaczenie, a on sam liczy się dla firmy. Ale jeśli menedżerzy przygotują dla swoich ludzi zindywidualizowane życzenia świąteczne, a zarząd firmy własnymi rękami wyczaruje kilka potraw dla swoich pracowników na świąteczny stół i odtworzy film z tych poczynań w czasie wspólnej Gwiazdki, można być pewnym, że takiego świętowania pracownicy nie zapomną.
 
 
W materiale wykorzystano informacje zawarte w:
– The Great Workplace, how to build it, how to keep it and why it matters, Michael Burchell i Jennifer Robin z Great Place to Work Institute, wyd. Jossey-Baas, 2011
– Great Place to Work: How the 100 Best Companies to Work for celebrate the Holiday Season, 2011, http://www.greatplacetowork.com/best-companies/worlds-best-multinationals/717

 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

      Skomentuj

      Share This
      HRstandard.pl
      Login/Register access is temporary disabled