5 zasad skutecznego offshoringu według UBS

file0001573194654Moda czy szansa na realne korzyści dla przedsiębiorców? Czym offshoring różni się od outsourcingu i jak budować sprawny system zarządzania i komunikowania się w perspektywie globalnej? Specjaliści z UBS Poland Service Centre znają odpowiedzi na te pytania.

 

Offshoring to przenoszenie niektórych procesów produkcji dóbr i usług poza granice kraju firmy macierzystej. Bywa mylony z innym pojęciem związanym z globalizacją zarządzania – outsourcingiem, jednak istnieje zasadnicza różnica w znaczeniu tych terminów. Outsourcing to powierzanie zadań firmom niezależnym, poszukiwanie zewnętrznych usługodawców nie związanych na stałe z działalnością przedsiębiorstwa składającego zamówienie na realizację procesu. W outsourcingu mówimy o podwykonawcach, w offshoringu – o partnerach wewnątrz firmy.

 

Firmy, decydując się na wybór nowej lokalizacji, biorą pod uwagę możliwości rozwoju oraz realizacji celów strategicznych w konkretnym kraju. Offshoring, jako efektywny system funkcjonowania firmy jest skuteczny, kiedy inwestorowi są przedstawione jasne zasady prawne i finansowe. Liczy się pozycja i siła waluty, możliwość kontaktów z klientami oraz podobieństwa w kulturze organizacyjnej. Polska, jako członek Unii Europejskiej spełnia te międzynarodowe standardy (np. dotyczące prawa bankowego oraz ochrony danych osobowych), przez co jest atrakcyjnym partnerem w negocjacjach biznesowych. Szala przechyla się jeszcze mocniej na jej korzyść, gdy dołożyć do tego wysoki potencjał rynku pracy – specjaliści z Polski postrzegani są jako świetnie wykwalifikowana kadra z wysokimi kompetencjami językowymi.

 

Offshoring stwarza szanse na rozwój przedsiębiorstwa. Wysoki potencjał rynku pracy w Polsce przemawia jednoznacznie za inwestowaniem właśnie tu. Zmotywowani, lojalni pracownicy z ambicjami są ważni dla rozwoju firmy. Do tego dochodzą dane potwierdzające atrakcyjność  sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce – podkreśla Michał Stępień, ad interim CEO, UBS Poland Service Centre.

 

Jaka jest recepta na efektywne zarządzanie w UBS Poland Service Centre?

 

Składnikiem sukcesu jest sprawny i dobrze zorganizowany system komunikowania się w firmie. Oddziały w oddalonych od siebie miejscach na świecie, różnice kulturowe i odmienne przyzwyczajenia – w międzynarodowym środowisku konieczne jest wypracowanie metod przekazu informacji oraz wsparcia dla pracowników. Efektem takich starań ma być optymalny komfort pracy, a co za tym idzie – sprawne wykonywanie zadań przez zatrudnionych i globalny sukces pracodawcy.

 

W UBS PSC staramy się, by każdy pracownik miał świadomość, że czynnie uczestniczy w życiu firmy, ma wpływ na podejmowane działania, a jego  głos jest ważny i za każdym razem – wysłuchany. Regularny kontakt z kluczowymi osobami w firmie podczas np. Open Hours czy Round table with CEO to możliwość bezpośredniego spotkania i omówienia ważnych kwestii. Kultura otwartych drzwi i skracanie dystansu między osobami decyzyjnymi a pracownikami to nasz sposób na sprawną komunikację. Wsparciem dla pracowników  w UBS PSC jest także HR Business Partner. Rolą takiej osoby jest pomoc w budowaniu ścieżki kariery zawodowej oraz wyjaśnianie zagadnień prawa pracy – mówi Michał Stępień,  ad interim CEO, UBS Poland Service Centre

 

Offshoring to popularna strategia działania międzynarodowych korporacji. Przenoszenie niektórych działów do innych krajów pozwala na osiągnięcie obustronnych korzyści. Dla centrum usług to tworzenie nowych miejsc pracy, dla firmy macierzystej – redukcja kosztów. Pomimo, że w Polsce warunki finansowe nie są tak atrakcyjne jak na rynku azjatyckim w Indiach czy w Chinach, jednak to właśnie europejska lokalizacja przyciąga kolejne korporacje. Machina napędza się sama – zaufanie wielkich inwestorów zachęca kolejnych i tak Polska, na tle innych krajów Unii Europejskiej staje się centrum offshoringowym, a potwierdzają to raporty Everest Group’s Market Vista Location Heatmap, ABSL czy ranking Hackett Group. Sukces procesu zarządzania buduje sprawne funkcjonowanie wielu czynników. Przykład UBS potwierdza, że Polska to lokalizacja z dużym potencjałem, a decyzja o przeniesieniu oddziału była słuszna. Centrum usługowe dynamicznie się rozwija i jest ważnym punktem w globalnej strategii firmy.

 

5 zasad skutecznego offshoringu według UBS PSC:

 

1. Poświęć czas na gruntowną analizę Twoich potrzeb oraz możliwości, jakie oferują różne lokalizacje,  które rozważasz pod offshoring.

2. Dostęp do zasobów ludzkich jest najistotniejszy – zastanów się, jakich pracowników będziesz potrzebował w krotko oraz w długofalowej perspektywie.

3. Możesz zacząć od offshoringu prostszych procesów, ale myśl perspektywicznie. Najlepszych pracowników utrzymasz w firmie przez dłuższy czas tylko pod warunkiem, że stworzysz  im możliwości podnoszenia kwalifikacji oraz wykonywania coraz bardziej ambitnych zadań.

4. Centrum offshoringu powinno być kolejnym biurem w ramach firmy. Takie podejście ma kluczowe znaczenie w budowaniu motywacji i lojalności pracowników. Dodatkowo, dogłębna znajomość kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa (którą uzyskasz tylko i wyłącznie, gdy biuro funkcjonuje według tych samych zasad i wartości co reszta firmy) procentuje możliwością wykonywania w danej lokalizacji zaawansowanych zadań.

5. Zainwestuj w nowoczesne technologie. W dobie videokonferencji oraz wirtualnych spotkań nie ma znaczenia, gdzie znajduje się biuro – liczy się jedynie efektywny sposób współpracy z innymi oddziałami poprzez codzienną interakcję.

 

Źródło: UBS

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled