Rozwiązywanie konfliktów

Niektórzy ludzie boją się konfliktów. Czują się niepewnie i niewygodnie, przyjmują postawę „pokój za każdą cenę”. Jest to mechanizm obronny, który pozwala w miarę spokojnie przetrwać. Zastawiam się wtedy: Jaki jest tego koszt? Czasami zbyt wielki.

Rezultaty unikania konfliktów są do przewidzenia. Powstają wzajemne, wewnętrzne urazy, które rosną, gdy konflikty nie są rozwiązywane. Uczucia generowane w trakcie unikania konfliktu (złość, bezradność, lęk itp.) przenoszone są na inne osoby lub rzeczy. Pojawia się narzekanie, obmawianie, plotkowanie, ogólne niezadowolenie.

Istnieje jeszcze szereg innych pseudorozwiązań konfliktów. Chcesz wiedzieć jakie? Ignorowanie, odwlekanie w czasie, zaprzeczanie, szukanie winnego, porzucenie pracy, kompromis, eskalacja, walka i wszystkie te sposoby, które należą do naszego prywatnego repertuaru. Każdy z nas bowiem posiada swoją Wiedzę Tajemną, która skutecznie prowadzi do utrzymywania status quo, a nie do zmiany sytuacji. Wiele z tych sposobów (o ile nie wszystkie) zbliża się do jednego z dwóch biegunów: Ja zwyciężam, ty ponosisz porażkę. – Ja przegrywam, ty zwyciężasz.

A może możnaby znaleźć Drogę Środka? Metodę bez porażki? Nic lepszego nie przychodzi mi do głowy niż sposób „Ja zwyciężam – Ty zwyciężasz”. Pamiętaj, że różnica między dobrymi i złymi stosunkami między ludźmi polega raczej na umiejętności rozwiązywania konfliktów, niż na ich braku.

Rozwiązywanie konfliktów między Tobą a drugą osobą

Wyobraź sobie, że razem z parterem konfliktu generujecie rozwiązanie. Nikt nie jest pokonany. Oboje zaspakajacie  swoje potrzeby i osiągacie cele. Niemożliwe? Możliwe! I trudne. Wymaga dwustronnego porozumienia i zrezygnowania z narcystycznego pragnienia władzy. Wymaga poszukiwania rozwiązania możliwego do przyjęcia dla obu stron. Wymaga twórczego myślenia i przejścia 6 kroków. Jakich?


1.Na początku rozpoznajcie i określcie problem. To wcale nie jest takie łatwe.

2. Następnie skupcie się przez jakiś czas na poszukiwaniu rozwiązań.

3.Dopiero jak znajdziecie kilka, oceńcie je pod kątem ich przydatności.

4.Później podejmijcie decyzję, które z rozwiązań należy wprowadzić w życie. Ważne by była to wasza wspólna decyzja.

5.Dalej wprowadźcie ją w życie.

6.Na samym końcu sprawdźcie i oceńcie rozwiązania. Być może trzeba będzie wrócić do któregoś z wcześniejszych kroków i powtórzyć całą zabawę, a być może nie.


W rozwiązywaniu konfliktów nie jesteś sam. Posiadasz wielu sprzymierzeńców, którzy chętnie pomogą Ci w każdej chwili. Prawdopodobnie trochę ich już znasz. Chcesz wiedzieć kim oni są? Przedstawiam Ci więc Aktywne Słuchanie, Wyraźne i Uczciwe Wypowiadanie się, Szacunek dla Potrzeb Drugiego, Zaufanie, Otwartość na Nowe Informacje, Wytrwałość, Stanowcza Niechęć do Rezygnacji z Rozwiązania Problemu, Odrzucenie Metod Opartych na „Zwycięstwie – Przegranej”.

Co jeszcze może pomóc ci rozwiązać konflikt?

-jasne wyartykułowanie tego czego chcesz

-dopytanie drugą osobę o to czego ona chce

-jasne określenie obszarów zgody i niezgody oraz gruntu neutralnego

-przygotowanie się do tego, że może się tak zdarzyć iż zmienisz zdanie.


Co robić w trakcie spotkania z adwersarzem?

–  używaj języka „ja” (mów w pierwszej osobie), a nie języka „ty” (obwinianie drugiej osoby)

–  przekazuj stan swoich uczuć posługując się językiem, który nie zaognia sytuacji. Zastanów się, jakich słów używasz i jaki wpływ mogą one mieć na innych. Jak byś zareagował gdyby podobne słowa skierowane zostały do ciebie? Zahamuj obelgi, przekleństwa, obraźliwe gesty

–  określ wyraźnie zachowanie, które powoduje problem

–  unikaj krytyki

–  słuchaj drugiej strony

–  okaż empatię, przyznając drugiej stronie, że rozumiesz jej stanowisko

–  negocjuj na wspólnym gruncie

–  zaoferuj możliwe rozwiązania, które pozwolą poczynić postęp w rozmowach

–  bądź przygotowany na konieczność kompromisu, mając jednak stale na uwadze swoją pozycję wyjściową, do której możesz powrócić

–  okaż swoje zrozumienie dla każdego rozwiązania, które zostanie osiągnięte

 

 

Detektor konflikt

A teraz mały test dotyczący możliwości pojawienia się konfliktu między Tobą a kimś z Twojego otoczenia. Przeczytaj uważnie stwierdzenia, odnosząc je do sytuacji dotyczących Ciebie i Drugiej Osoby z ostatniego miesiąca. Zastanów się, z którymi ze zdań się zgadzasz. Zaznacz te zdania. Bądź  szczery w stosunku do siebie.

Unikasz bezpośredniego kontaktu z Drugą Osobą

Brakuje Ci cierpliwości i tolerancji w stosunku do Drugiej Osoby

Drażnią Cię nawet drobne błędy popełnione przez Drugą Osobę

Nie przestrzegasz utrwalonych rytuałów i zasad regulujących egzystencje w stosunku do Drugiej Osoby

Prowokujesz impulsywne zachowania Drugiej Osoby

Czyhasz na potknięcia Drugiej Osoby i je komentujesz

Blokujesz informacje niezbędne Drugiej Osobie do skutecznego działania

Podkreślasz  różnice i odrębności, gdy jesteś z Drugą Osobą

Atakujesz przewidywane działania Drugiej Osoby, nawet zanim zostaną przez nią wypowiedziane

Ledwo skrywasz ironiczne traktowanie Drugiej Osoby

Lekceważysz poglądy i propozycje Drugiej Osoby

Uparcie trzymasz się własnego zdania w rozmowie z Drugą Osobą

Zarzucasz Drugiej Osobie brak dobrej woli i nieczyste intencje

Przejawiasz nieufność oraz gotowość do zachowań obronnych i ofensywnych w obliczu bezpośredniego kontaktu z Drugą Osobą

Ograniczasz swobodę działań Drugiej Osoby

Policz teraz z iloma stwierdzeniami się zgodziłeś. Im więcej zaznaczyłeś tym większe prawdopodobieństwo, że w najbliższej przyszłości wejdziesz w konflikt z Drugą Osobą. Być może wtedy użyjesz „Metody 6 Kroków”


1 komentarz
  1. Reply
    Anna 27 października 2011 at 13:26

    A może najpierw warto zadbać o profilaktykę – im więcej zaznaczyłeś, tym więcej masz do zmiany w swoim zachowaniu i stosunku do tej osoby?

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0