Badanie opinii pracowniczych – (employees’ opinion survey )
metoda ułatwiająca włączanie pracowników w życie przedsiębiorstwa dzięki poznawaniu ich potrzeb, preferencji, postaw, poglądów, problemów, nastrojów i reakcji wobec prowadzonej przez kierownictwo polityki personalnej. Badaniu opinii może służyć kwestionariusz ankiety, rozmowa, kombinacja jednego z drugim lub dyskusja grupowa. W każdym wypadku celem powinno być uzyskanie opinii pracowników na temat różnych aspektów wykonywanej przez nich pracy oraz wagi przywiązywanej do rozmaitych przejawów sytuacji pracy (np. co jest dla nich ważniejsze: wysokie zarobki czy miła, dająca poczucie bezpieczeństwa atmosfera).
Mówiąc o badaniach opinii pracowniczych, używa się często wymiennie terminów takich jak: badania satysfakcji, postaw czy motywacji pracowników. Nazwa powinna odzwierciedlać główny cel badania, którym może być określenie:
• stopnia zadowolenia pracowników – zarówno ogólnego zadowolenia z pracy w firmie, jak również zadowolenia z wielu obszarów, takich jak np. komunikowanie się z przełożonym, możliwości rozwoju zawodowego i dostęp do szkoleń, świadczenia finansowe i pozafinansowe;
• czynników, które wpływają najsilniej na zadowolenie i motywację pracowników;
• czynników, które wpływają najbardziej demotywująco na zadowolenie i motywację pracowników.
Niezadowolenie pracowników z określonych aspektów pracy powinno skłaniać kierownictwo do myślenia o zmianach.
Alfabet HR-u udostępniony jest przez Portal Rynku Pracy HRK.PL
Warto także przeczytać:
– „Komunikacja w firmie: badanie opinii pracowników”
– „Tools: Employee Satisfaction Survey”