Jeszcze kilka lat temu kiedy zaczynaliśmy myśleć o branży IT automatycznie myśleliśmy o męskim świecie, na szczęście trend ten ostatnio się zmienia. Kobiet pełnią kluczowe stanowiska w firmach IT, a informatyka jest coraz chętniej wybieranym kierunkiem studiów przez polskie kobiety.
Pierwszym powodem zwiększenia liczby studentek na kierunkach IT jest zdecydowanie to, że IT jest jedną z najbardziej rozwijających i chłonnych branż na rynku pracy. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że do 2016 roku w Europie powstanie 700 tys. nowych miejsc pracy w IT. Jest to również sektor, w którym można liczyć na najlepsze zarobki na rynku (wg badania Sedlak&Sedlak „Mediana wynagrodzeń w wybranych branżach w 2012 r.”).
Kolejny powodem wskazywanym przez badaczy jest chęć utożsamiania się z kobietami sukcesu, a tych jest coraz więcej w świecie IT. Z wyników badań „Gender Research” przeprowadzonych przez European Schoolnet (EUN) wynika, że aż 32% przebadanych uczniów przyznaje, że znane osoby mają największy wpływ na wybór kierunku studiów i ścieżki kariery.
Zapytaliśmy Lidera Zespołu Business Intelligence z KBJ Dorotę Zarembę, które panie jej zdaniem z są najznamienitszymi przedstawicielkami branży. Wskazała pięć kluczowych jej zdaniem nazwisk dla IT:
Sheryl Sandberg – szef operacyjny Facebook Inc., pierwsza kobieta w zarządzie Facebooka. Była szefową personelu w amerykańskim departamencie skarbu i wiceprezesem w Google. Nadzorowała m.in. dział sprzedaży oraz wspierała rozwój organizacji charytatywnej google.org. W 2012 r. znalazła się na liście 100 najbardziej wpływowych ludzi na świecie magazynu „Time”.
Virginia M. Rometty – pierwszy w historii firmy IBM prezes zarządu. Stanowisko objęła w styczniu 2012 r., wcześniej stała na czele działu sprzedaży, marketingu i strategii w IBM. Obecna na liście 50 najbardziej wpływowych kobiet w biznesie przez 8 lat z rzędu, w 2012 r. na I miejscu.
Margaret Whitman – prezes i CEO Hewlett-Packard. Przez 10 lat zarządzała internetowym gigantem aukcyjnym eBay. Pod jej skrzydłami firma zmieniła się z przedsiębiorstwa zatrudniającego 30 pracowników i mającego 4 mln USD zysku rocznie, w giganta zatrudniającego ponad 15 tys. pracowników z 8 mld USD zysku. W 2008 r. „New York Times” wymieniał ją jako jedną z kobiet, które mogą zostać pierwszym prezydentem-kobietą Stanów Zjednoczonych.
Marissa Mayer – CEO w Yahoo! Była jednym z kierowników i rzecznikiem prasowym Google, gdzie pracowała 13 lat i była pierwszą kobietą inżynierem. W 2013 roku ósma najbardziej wpływowa businesswoman USA według magazynu „Fortune”. Tak definiuje swoje życiowe priorytety: „Bóg, rodzina i Yahoo!”
Susan Wojcicki – wiceprezes Google, nadzoruje dział Product Management and Engineering. Ukończyła kilka kierunków studiów, w tym historię i literaturę oraz ekonomię i wychowała czwórkę dzieci, do tego w 2012 roku była na 25 miejscu listy 100 najbardziej wpływowych kobiet świata magazynu „Forbes”.
Te wybitne osobowości na pewno mogą wskazywać kierunek młodym dziewczynom. Z drugiej strony wielu mężczyzn przyznaje, że kobiety są często motorem zmian na lepsze w przedsiębiorstwach, a ich obecność korzystnie wpływa na pracę w zespołach projektowych.
Dlatego wiele koncernów IT wdraża programy mające na celu zwiększenie udziału kobiet w kadrach, zarówno na stanowiskach technologicznych, jak i kierowniczych. Przyjrzyjmy się czym się chwalą.
IBM dzięki programom wyrównującym szanse kobiet na zatrudnienie na stanowiskach technologicznych i kierowniczych jest potrójnym laureatem nagrody Catalyst Award za innowacyjne podejście do rozwoju kobiet w organizacji.
Firma zwiększyła od lat dziewięćdziesiątych o 596% zatrudnienie kobiet na stanowiskach kierowniczych.
Cisco prowadzi program Cisco Connected Women, ale uczestniczy również w wielu innych inicjatywach, jak Anita Borg Institute for Women and Technology. Globalnie w Cisco, zarówno na stanowiskach technicznych jak i biznesowych w 2012 r. pracowało 22%. kobiet, w Polsce niestety poniżej 20%.
Intel z kolei chwali się, że dzięki inicjatywom na rzecz zatrudnienia kobiet w 2010 roku zwiększył do 24% reprezentację kobiet na stanowiskach technicznych i średniego szczebla kierowniczego. Z kolei udział dziewczyn w programie „Intel Science Talent Search” w 2010 roku wynosił prawie 50%.
Również Google organizuje programy dla kobiet Code: Girls i The Google Anita Borg Memorial Scholarship.
Trudno jednak jeszcze mówić o tym, że informatyka jest kobietą. Pomimo tak dużej ilości globalnych i lokalnych inicjatyw European Schoolnet (EUN) wskazuje, że kobiety stanowią jedynie 27% kierowników systemów informatycznych i 6% obsady wysokich stanowisk akademickich w dziedzinie inżynierii i technologii.
Reuters w artykule Sarah McBride i Poornimy Gupta wskazuje na rażący przykład w gwałtownie rozwijającym się portalu społecznościowym Pinterest, którego użytkownicy to w 70% kobiety, zarząd firmy to w 100% mężczyźni.
Dorota Zaremba zaangażowana w działania wspierające kobiety na rynku pracy widzi jednak sytuację optymistycznie: „Rola kobiet w sektorze IT będzie coraz większa, ponieważ sama branża przechodzi zasadniczą przemianę, zaczyna być interdyscyplinarna. Informatyk już nie jest stereotypowym geekiem, programującym w odosobnieniu, to konsultant rozwiązań biznesowych. Kobiety fantastycznie sprawdzają się w takim zawodzie, ponieważ posiadają bardzo dobre zdolności komunikacyjne oraz potrafią szeroko patrzeć na zagadnienia z pogranicza informatyki i biznesu. Dlatego pań w IT będzie coraz więcej, potrzebna jest tylko intensywna promocja edukacji w tym kierunku.”
Źródło: KBJ