Wysokie wynagrodzenie – to najbardziej poszukiwana cecha atrakcyjnego pracodawcy. Jak pokazują wyniki najnowszej edycji badania Randstad Award 2014, po dwóch latach skupienia pracowników na poszukiwaniu bezpieczeństwa i stabilności zatrudnienia, obecnie Polacy chcą przede wszystkim dobrze zarabiać.
Zdaniem 8000 respondentów firmą, która najlepiej łączy te kryteria jest Mercedes-Benz Polska, który uzyskał tym samym tytuł najbardziej atrakcyjnego pracodawcy w Polsce. Kolejne miejsca na podium zajęły Toyota Motor Manufacturing Polska oraz Samsung Electronics Polska.
Wysokie wynagrodzenie ważniejsze niż bezpieczeństwo
W perspektywie spodziewanej poprawy sytuacji gospodarczej Polacy dokonali wyraźniej zmiany w swoich oczekiwaniach od pracodawców. Jak pokazują wyniki najnowszej, polskiej edycji największego na świecie badania, dotyczącego wizerunku pracodawców, podkreślana na przestrzeni ubiegłych dwóch lat konieczność zapewnienia przez firmę bezpieczeństwa zatrudnienia nie jest już najbardziej poszukiwaną cechą pracodawcy.
Obecnie aż 69% badanych przyznało, że o atrakcyjności pracodawcy świadczy w pierwszej kolejności wysokość wynagrodzenia, a komfort bezpieczeństwa zatrudnienia spadł na pozycję drugą, z wynikiem niższym o 9 punktów procentowych. W dalszej kolejności wskazywano na przyjazną atmosferę pracy (53%), stabilną sytuację finansową firmy (49%) oraz interesującą treść pracy (48%). Co ciekawe, przed rokiem, dystans między wiodącymi czynnikami – wynagrodzeniem i bezpieczeństwem zatrudnienia był dwukrotnie większy (20 p.p.), a zarobki wskazywano dopiero na piątym miejscu.
Jak komentuje Kajetan Słonina, Dyrektor Zarządzający agencji doradztwa personalnego i pracy tymczasowej Randstad: W okresie dekoniunktury pracodawcy skupiali się na podnoszeniu efektywności firm, a pracownicy na utrzymaniu zatrudnienia – nawet tego nie w pełni satysfakcjonującego. W bieżących odpowiedziach badanych widzimy oczekiwanie na pozytywne skutki płynące z ogólnej poprawy gospodarki. Skoro sytuacja się poprawia, Polacy chcieliby poprawy warunków pracy – już nie tylko posiadania pracy stabilnej, ale też odpowiednio dobrze płatnej i w przyjaznej atmosferze. Co z tego wynika? Że w najbliższym czasie możemy spodziewać się wzmożonej presji płacowej w firmach, zwłaszcza w obszarze kluczowych stanowisk, a także ogólnego wzrostu rotacji kandydatów poszukujących lepszej oferty na rynku.
Warto zauważyć, że wysokie wynagrodzenie, jako kluczowy czynnik atrakcyjności było tak samo ważne dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Odpowiedź ta łączy też większość grup wiekowych – tylko w grupie najmłodszych badanych (18-24 lat) był o blisko 10 punktów procentowych niższy (ok.60%), niż w gronie pozostałych uczestników ankiety (ok.70%). Najmłodsi dla atrakcyjnego pracodawcy są skłonni nieco obniżyć oczekiwania finansowe, ale w zamian częściej oczekują przyjaznej atmosfery pracy, możliwości szkoleń i szans rozwoju zawodowego.
Jak dodaje Kajetan Słonina: Charakterystyczne jest, że gdy spytaliśmy badanych o to, jaką cechę osobowości chcieliby widzieć w swoim pracodawcy, zdecydowana większość odpowiedziała, że pracodawca musi przede wszystkim być uczciwy – przyznało tak 80% Polaków. Uczciwość tę interpretujemy, jako oczekiwanie bardziej partnerskiej relacji między pracownikiem a pracodawcą, swoistego gwaranta zapewnienia przez pracodawcę godnych warunków pracy i godnego wynagrodzenia.
‘Pracodawca z wyboru’ – jakie firmy podołają wyzwaniu?
Wyniki Randstad Award wskazują, że atrakcyjny pracodawca, to taki, który o zatrudnione osoby dba pod wieloma aspektami, wykraczając poza podstawową relację zapewnienia zatrudnienia. W najnowszym badaniu tego dorocznego cyklu 8000 Polek i Polaków odpowiadało na pytanie, jakie konkretnie firmy z grona 150 największych działających w kraju przedsiębiorstw uznają za pracodawców, którzy potrafią podołać takiemu wyzwaniu – kto byłby dla nich „pracodawcą z wyboru”.
Na podstawie ocen i opinii respondentów powstał ranking najlepiej ocenianych firm. W tym roku zwycięzcą zestawienia jest Mercedes-Benz Polska, zdobywając tym samym tytuł najbardziej atrakcyjnego pracodawcy w Polsce. Badani uznali, że firma ta oferuje wysokie zarobki, możliwości rozwoju zawodowego oraz przyjazną atmosferę pracy.
Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Toyota Motor Manufacturing Poland, doceniona przez badanych za wysokiej jakości szkolenia, silne kierownictwo oraz interesującą treść pracy.
Trzecie miejsce zajął Samsung Electronics Polska, który zebrał wysokie noty w kategorii stabilnej sytuacji finansowej oraz tworzenia warunków dla rozwoju pracowników w ramach struktury firmy.
Oprócz zwycięzców, w gronie 20 najwyżej ocenionych firm znalazły się również:
1. Mercedes-Benz Polska
2. Toyota Motor Manufacturing Poland
3. Samsung Electronics Polska
4. KGHM Polska Miedź
5. Volkswagen Motor Polska
6. Volvo Polska
7. TVN
8. Siemens
9. PGNiG
10. PGE Polska Grupa Energetyczna
11. Philips Lightning Poland
12. Robert Bosch
13. Volkswagen Poznań
14. GlaxoSmithKline Farmaceuticals
15. Kompania Piwowarska
16. ABB
17. Tauron Polska Energia
18. PKN Orlen
19. Energa
20. Renault Polska
Kajetan Słonina komentuje: Gratulujemy zwycięzcom Randstad Award 2014, gratulujemy też całej czołowej dwudziestce firm. To te przedsiębiorstwa zyskały najwyższe oceny w gronie badanych Polaków i mogą szczycić się wizerunkiem ‘pracodawcy z wyboru’ – czyli takiego, z którym pracownicy chcą się związać i rozwijać. Wizerunek dobrego, atrakcyjnego pracodawcy ma szczególne znaczenie nie tylko w perspektywie możliwości pozyskiwania najlepszych kandydatów do pracy w przedsiębiorstwie, ale też ze względu na szansę zatrzymania talentów w firmie w sytuacji panującej dużej konkurencji o najlepszych specjalistów. Dlatego pielęgnowanie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy powinno być ambicją każdego przedsiębiorstwa.
Informacje o badaniu:
Randstad Award to największy na świecie projekt badawczy dotyczący wizerunku pracodawcy i czynników atrakcyjności pracodawców. Pierwsze badanie przeprowadzono w 2000 roku w Belgii. Dziś obecne jest już w 23 krajach i obejmuje 200 000 respondentów. W tym roku ma czwartą edycję w Polsce. W naszym kraju badanie objęło 150 największych pracodawców oraz 8000 respondentów, reprezentatywnych dla polskiego społeczeństwa (pod względem wieku, płci, wykształcenia, regionu), zdolnych do pracy Polaków, w wieku od 18 do 65 lat, zarówno uczących się, pracujących, jak i poszukujących pracy.
Badanie było przeprowadzone na przełomie października i listopada 2013 r. za pomocą ankiet on-line przez międzynarodowy instytut badawczy ICMA.
Źródło: Randstad Polska
Image courtesy of foto76/FreeDigitalPhotos.net