Jak napisać dobre ogłoszenie o pracy

Czasami przykładamy za dużą wagę do nowych technologii albo pewnego dość popularnego portalu społecznościowego. Jesteśmy przekonani, że to właśnie one stanowią odpowiedź na wyzwania, które stawia przed nami rekrutacja do firmy. Rzeczywistość jest jednak taka, że jeśli naprawdę chcesz pchnąć swoje strategie rekrutacyjne do przodu, należy spojrzeć wstecz. Czas ponownie zaprzyjaźnić się ze starym znajomym: ogłoszeniem o pracy.

Opis stanowiska gra istotną rolę w rekrutowaniu kandydatów, a mimo wszystko przez lata był marginalizowany. Większość kandydatów to właśnie z nim jako pierwszym styka się podczas poznawania twojej marki. Nawet pasywni kandydaci często go sprawdzają, żeby zobaczyć, jak odnaleźliby się w tej roli. Niezależnie od wszystkiego, trafiają na dziesiątki ogłoszeń, a w nich na opisy stanowisk. Warto więc zadbać o to, żeby wyróżnić się na tle reszty. Jeśli nie masz pomysłu, jak to zrobić, to sprawdź nasze sposoby na zmienienie opisu stanowiska w efektywne narzędzie rekrutacyjne.

1. Zrozum swoje cele

Jak przy każdej strategii, weź głęboki oddech, odejdź kilka kroków w tył i patrząc na wszystko z dystansu zastanów się, o co tak właściwie chodzi. Opis stanowiska ma dwa podstawowe cele: poinformować kandydata o tym, co (mniej więcej!) go czeka, a następnie zmotywować do tego, by aplikował. Wiele zależy od osobistych preferencji kandydata, ale nadmierne zasypanie go szczegółami może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

2. Format i płynność

Skoro masz już z tyłu głowy cele, powinieneś zastanowić się nad strukturą historii – bo warto patrzeć na ogłoszenie jako na małą formę narracyjną. Struktura, którą uznajemy za całkiem efektywną, wygląda następująco:

  • mocne otwarcie z krótkim opisem stanowiska. Opisz je zwięźle, tak, żeby mniej więcej opisać cel i sens pracy.
  • interakcja. Pokaż kandydatowi, dlaczego powinien dołączyć do twojej firmy. Mów do człowieka i od razu pokaż mu wartości swojej firmy oraz podejście do pracownika.
  • krótka lista kluczowych obowiązków i minimalnych wymaganych kwalifikacji. 5 do 7 punktów.
  • zakończenie, a w nim dłuższe przedstawienie firmy, jej narracji. Tutaj można opisać, jaki sens ma praca z wami, a należy zachęcić kandydata do wciśnięcia przycisku zgłoszeniowego.

3. Tytuł przyjazny wyszukiwaniu

W tym miejscu nie warto się rozdrabniać – najlepiej trzymać się standardów. Pamiętaj, że tytuł musi wyświetlić się w wynikach wyszukiwania, a kandydaci rzadko jednak szukają stanowisk z baśni.

4. Licz się ze słowami

Trudno jest określić, ile wyrazów powinien zawierać opis. Na pewno nie powinna to być licealna rozprawka z angielskiego (gdyby ktoś nie wiedział, 250 znaków). Nie należy także pisać pracy doktorskiej liczącej pięć tomów. Jeśli jednak wybierać w tym zakresie, polecamy raczej krótszą formę, między 500 a 700 słów.

5. Język

Tutaj znowu należy pamiętać o swoich celach i wartościach firmy. A dlaczego? Ano dlatego, że chcesz intensywnie użyć swojej marki pracodawcy. Mówisz do kogoś, kto chce zacząć nową karierę. Pokaż im, jak to jest pracować w twojej firmie i zainspiruj do dołączenia do zespołu.

6. Ciągłość

Dla wielu większych organizacji problematyczne jest ustalenie, kto tworzy opisy pracy i jak dbać o ich ciągłość i spójność. A warto o to zadbać. W innym wypadku możesz poświęcić mnóstwo czasu na stworzenie idealnych opisów stanowisk tylko po to, by jakiś czas później być świadkiem tego, jak ciężka praca obraca się w niwecz. Najlepiej jest więc stworzyć sformalizowaną strukturę, która określi ramy, w których należy się poruszać.

Odświeżenie opisów stanowisk wymaga współpracy między ludźmi (i często całymi działami), ale nie kosztuje, a to samo w sobie stanowi zaletę. Pomaga to także o tyle, że w ogłoszeniu opis stanowiska jest pierwszym i chyba najwidoczniejszym aspektem procesu rekrutacyjnego. Pokazuje, że się starasz. Jeśli trochę go podkręcisz, może zwrócić się z nawiązką.

 


Maciek Ostrowski – redaktor portalu HRstandard.pl. W HR interesuje go przede wszystkim człowiek, komunikacja wewnętrzna i employer branding. Z zaangażowaniem śledzi scenę wydarzeń i nowinek branżowych. Swoją pracą zainteresował się po przeczytaniu ogłoszenia.

2 komentarze
  1. Reply
    IMHO 23 stycznia 2018 at 18:10

    W ogłoszeniach najbardziej brakuje informacji o wysokości wynagrodzenia i dokładnej lokalizacji miejsca pracy.

  2. […] kiedyś pisać o tym, jak ważne jest ogłoszenie rekrutacyjne i jakie powinno mieć cechy (więcej: tutaj). W skrócie: szczegółowo (ale bez przesady) opisz stanowisko. Pokaż również, jak mniej […]

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0