KomunikacjaWiedza

Komunikacja wewnętrzna z ręką na pulsie

Dialog z pracownikami to klucz do budowania efektywnego zespołu i zwiększenia poziomu satysfakcji z wykonywanej pracy. Przemyślana komunikacja wewnętrzna może zadziałać jak kostki domino, motywujące pozytywne zmiany na wszystkich szczeblach organizacji. Mimo to, jej istotna rola wciąż bywa bagatelizowana, również ze względu na to, że badanie opinii pracowników wciąż kojarzy się z długim i żmudnym procesem. Czy tak jest w rzeczywistości i jakie narzędzia przychodzą z pomocą działom HR w realizacji tego wyzwania?

Alternatywą dla tradycyjnych metod, żmudnych ankiet lub maili stają się badania pulsowe.  Polegają one na pozyskiwaniu odpowiedzi za pomocą aplikacji – w przyjaznych i niestresogennych  warunkach. Dzięki prostej i skondensowanej formule ich przeprowadzenie jest niezwykle szybkie.

Badania typu „pulse check” stanowią odpowiedź na rosnące oczekiwania przedstawicieli młodego pokolenia, dla  których istotną kwestią jest realny wpływ na funkcjonowanie organizacji w odpowiedzi na faktyczne potrzeby. Ze strony pracodawcy są natomiast skutecznym narzędziem umożliwiającym stały monitoring nastrojów panujących w firmie i natychmiastową niemal reakcję na pojawiające się problemy.

Pytaj i angażuj

Zarządzanie w oparciu o domysły i hipotezy to przepis na szybką klęskę organizacji. Jak podejmować działania odpowiadające realnym oczekiwaniom zespołu? Pytaj! Regularna komunikacja pozwoli na bieżące radzenie sobie z trudnościami i unikanie ich w przyszłości. Badania pulsowe dzięki swojej uproszczonej formule i lepszej dostępności formularzy umożliwiają aktywizację pracowników na zdecydowanie wyższym poziomie niż w przypadku tradycyjnych metod. Wpływają również na demokratyzację środowiska pracy, a co za tym idzie – wzrost produktywności i kreatywności.

Budowanie zaufania… informacją

Jak wynika z raportu „Efektywność biznesowa zaczyna się od komunikacji wewnętrznej” przygotowanego przez emplo, co czwarty pracownik średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce nie czuje się wystarczająco poinformowany o działaniach prowadzonych przez swojego pracodawcę.  Jednocześnie aż 71%  badanych uważa, że firma nie osiągnie sukcesu rynkowego bez otwartej i partnerskiej wymiany informacji pomiędzy wszystkimi szczeblami organizacji. Bieżąca komunikacja w zakresie podejmowanych działań to fundament w budowaniu ich zaangażowania.

Monitoring w czasie rzeczywistym

Przeprowadzanie badań w dużych odstępach czasu wiąże się z otrzymywaniem jednocześnie ogromnej liczby danych, których opracowywanie opóźnia publikację wyników i wdrożenie rozwiązań zdiagnozowanych problemów. Dzięki analizom typu pulse check wszystkie informacje dostarczane są stale, a pracodawca może śledzić je równolegle. To odpowiedź na dużą dynamikę życia organizacji, która wymaga równie szybkich rozwiązań.

Kultura ciągłego dialogu

Gdy do głosu dochodzą pokolenia takie jak Y czy Z, oczekujące od swojego pracodawcy dostępności i otwartości na pomysły, konieczne jest wykorzystanie narzędzi opartych na działaniu „akcja-reakcja”.  Szybki przepływ informacji pomiędzy szczeblami organizacji to nie tylko wyższa efektywność poszczególnych działów, ale przede wszystkim – lojalność i zaangażowanie pojedynczych członków zespołu. Między innymi dlatego badania pulsowe znajdują wykorzystanie również w przypadku pracowników fizycznych.

Pracodawco – bądź ciekawy

Pytając członków firmy o ich zadowolenie z pracy, rozwój osobisty czy relacje ze współpracownikami, ich uwaga zostanie zwrócona na kwestie, które dotąd mogły być przez nich ignorowane.  Taka otwarta postawa kadr na pewno zostanie dostrzeżona i doceniona przez zespół. Szczególnie millenialsi poszukujący pracy w organizacjach o płaskiej strukturze, oczekują, że ich opinie będą respektowane i pozwolą realnie wpływać na funkcjonowanie firmy.

Pytaj, bo to proste

Opinie członków zespołu – najważniejszych ambasadorów marki – są kluczowe dla działów HR. Nie wystarczy jednak pozyskiwać ich tradycyjnymi metodami, które powoli stają się nieaktualne. Atrakcyjna forma i intuicyjność – to domena badań pulsowych. Wszystko to zachęca wprost: pracodawco, pytaj! Być może okaże się, że to całkiem… proste.


Agata Potarzycka-Szczerba – ekspert firmy Insight Lab w zakresie badań rynku pracy i employer brandingu. Specjalizuje się w analizie oczekiwań pracowników i ewaluacji kampanii rekrutacyjnych. Odpowiada za wdrożenie innowacyjnych narzędzi do prowadzenia badań pulsowych.

 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

HRstandard.pl

Dołącz do naszego newslettera!

You have Successfully Subscribed!

HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled