Jak praktycznie uczyć się o Employer Brandingu? [case study]

Współcześnie employer branding wymaga strategicznego podejścia  do zarządzania marką pracodawcy. Trzeba skupić się na realnym zysku, który można pokazać zarządowi. Często trzeba podejmować trudne decyzje, angażować menedżerów liniowych i współpracować między różnymi obszarami organizacji. Jak wiadomo, nie są to łatwe zadania i opanowanie potrzebnych zdolności zajmuje wiele czasu. Wychodząc naprzeciw potrzebom menedżerów, Akademia Leona Koźmińskiego we współpracy z Employer Branding Institute otworzyła specjalny kierunek studiów. Właśnie ruszyły zapisy na IV edycję Studiów EB!

Studia EB łączą w sobie kilka bardzo ważnych czynników: innowacyjność, ekspercką kadrę, prestiż uczelni oraz praktyczne podejście do zdobywania wiedzy. Studenci menedżerskich Studiów EB uczą się poprzez bezpośrednią styczność z tematem pod okiem najlepszych specjalistów z branży. Jedna z grup w ramach pracy dyplomowej promowanej przez Monikę Sońtę opracowała strategię brandingową dla Centrum Praw Kobiet.

 

Dlaczego akurat taki projekt?

Od jakiegoś czasu grupa śledziła działalność Centrum Praw Kobiet, prowadzone przez nie projekty, podejmowane aktywności i pomoc jaką świadczą wolontariusze CPK. Studentki wiedziały także o problemie braku wystarczających środków finansowych na prowadzenie działalności Centrum, związanym z wycofaniem dofinansowania CPK ze strony państwa. Wobec zgody co do społecznej istotności tematu, grupa zaangażowała się w projekt.

Studiując na kierunku Budowanie wizerunku pracodawcy Employer Branding na Akademii Leona Koźmińskiego uczestniczki musiały wykonać projekt, jakim było opracowanie strategii employer brandingowej dla wybranej organizacji. Wybór padł właśnie na Centrum Praw Kobiet. Istotne było, by ta praca dyplomowa znaczyła coś więcej. By nie była kolejną wydrukowaną, ładną pozycją na półce. Głównym założeniem było, by faktycznie ktoś z niej skorzystał, a wypracowane propozycje działań i narzędzia mogły być wdrożone w CPK i usprawnić jego funkcjonowanie oraz pozwolić na pozyskanie dodatkowych wolontariuszy. Centrum Praw Kobiet to nie tylko świetnie funkcjonująca fundacja, w której można pomóc kobietom – ofiarom przemocy, lecz także zdobyć bezcenne doświadczenie jako wolontariusz i nawiązać kontakt z ciekawymi, pełnymi pasji oraz chęci pomagania ludźmi i specjalistami z różnych dziedzin.

 

Kto był odbiorcą projektu?

Odbiorcą strategii było Centrum Praw Kobiet. Fundacja, która od ponad 20 lat zajmuje się pomocą ofiarom przemocy (domowej, ekonomicznej, seksualnej) oraz szeroko pojętymi działaniami na rzecz równania praw kobiet i mężczyzn.

Podczas przygotowywania  strategii największą wagę przywiązano do potencjalnych wolontariuszek w CPK. Są nimi doświadczone psycholożki i prawniczki, które chcą poświęcić swój wolny czas na pomoc klientkom CPK. Odbiorcami strategii byli również obecni wolontariusze. W pracy zawarto szereg propozycji i narzędzi mogących wzmocnić i wydłużyć obecną współpracę wolontariusza z Centrum, które jest atrakcyjnym miejscem do odbycia wolontariatu.

 

Co było najważniejszym celem?

Najważniejszym celem projektu była pomoc CPK w znalezieniu wolontariuszy, którzy związaliby się z Fundacją na dłużej. Chodziło przede wszystkim o wykwalifikowane specjalistki – prawniczki i psycholożki, które mogłyby w wolnym czasie udzielać fachowej pomocy klientkom Centrum. Nie tylko na miejscu w biurze Fundacji, lecz także zdalnie. Celem projektu było również wydłużenie okresu współpracy obecnych wolontariuszy z CPK. Zmniejszenie rotacji sprzyja budowaniu zaangażowania w zespole oraz lepszemu zarządzaniu wiedzą, która również zostaje w Fundacji na dłużej.

Jednocześnie ważne było zbudowanie świadomości marki Centrum Praw Kobiet, które nie tylko udziela pomocy kobietom – ofiarom przemocy, lecz także jest atrakcyjnym miejscem do odbycia ciekawego wolontariatu, pomocy innym, a jednocześnie rozwoju osobistego i nawiązania kontaktów.

 

Co udało się uzyskać?

Efektem pracy jest ponad 80-stronicowa, oparta na badaniach strategia employer brandingowa dla CPK.

Punktem wyjścia pracy była analiza sytuacji wyjściowej, czyli to, w jakim miejscu obecnie jest CPK, jakie ma potrzeby, co można usprawnić w jego funkcjonowaniu. Została ona opracowana na podstawie m.in. dostępnych dokumentów i danych z wywiadów z pracownikami CPK oraz badania aktywności w Internecie i mediach tradycyjnych.

Na podstawie takiej analizy, a także przeprowadzonych badań focusowych, opracowane zostały profile potencjalnych odbiorców strategii. Strategia zawiera szereg rozwiązań i narzędzi dostosowanych do obecnej sytuacji finansowej Fundacji, łącznie z wypracowaną propozycją identyfikacji wizualnej dla stworzonej kampanii. Przewidziane jest w niej rozpoczęcie wdrażania rozwiązań od września 2017.

 

Jakie korzyści przyniesie projekt?

Autorki zdefiniowały szereg wskaźników, dzięki którym można mierzyć skuteczność kampanii. Najważniejszym jest konkretna liczba nowych wolontariuszy przyjętych w założonym okresie (na początek: pół roku). Kolejną spodziewaną zmianą jest wydłużenie współpracy z CPK. Autorki założyły, że poprzez określone działania uda się sprawić, że CPK będzie jeszcze lepszym miejscem pracy/wolontariatu. Takim, w którym wolontariusze będą mogli się rozwijać, realizować ważne dla nich cele oraz wspólnie budować zaangażowany zespół. Kolejnym ważnym wskaźnikiem są dane pozyskane ze strony internetowej oraz social mediów. Docelowo informacje jakie otrzymają użytkownicy strony internetowej oraz osoby, które śledzą profile CPK w social mediach, będą dawały konkretne odpowiedzi na pytania.

Dzięki temu Centrum Praw Kobiet będzie jeszcze atrakcyjniejszym miejscem, w którym można odbyć ciekawy i rozwijający wolontariat. Sama Fundacja będzie miała jednocześnie wystarczającą liczbę zaangażowanych i wykwalifikowanych wolontariuszy, którzy będą wspierać klientów CPK i im pomagać.

 

Jak układała się współpraca z Centrum Praw Kobiet?

Współpraca przebiegała bardzo dobrze. Panie tworzące zespół CPK są bardzo oddane i zaangażowane w pomoc klientkom Fundacji. Przez to każdą nową wiedzę, propozycje grupy, całą strategię traktują bardzo poważnie. Są otwarte na wdrożenie tych działań w praktyce. Rozwiązania, które wymagają nauki pewnych nowych narzędzi zostały przyjęte przez CPK z entuzjazmem, co świadczy o dużym poziomie zaangażowania osób w Fundacji w ciągłe ulepszanie ich oferty dla obecnych oraz potencjalnych wolontariuszy.

 

Jaki był najtrudniejszy moment?

Najtrudniejszym momentem w tworzeniu tej strategii był zdecydowanie start. Opracowanie oczekiwań, potrzebnych narzędzi i danych, a także zebranie i analiza tych już istniejących. Wszystko to było potrzebne, aby tworzenie projektu mogło się w ogóle rozpocząć i miało określony kierunek. Później praca już po prostu szła dalej. Rozdzielono zadania i każda członkini zespołu wiedziała, za co była odpowiedzialna. Po ukończeniu pracy, która ostatecznie składała się z ponad 80 stron, dużym wyzwaniem była też sama prezentacja projektu podczas obrony na studiach. Nie można było przedstawić wszystkiego ze względu chociażby na limit czasu. Dokonanie selekcji i wybranie tego, co w pracy najważniejsze, nie było proste.

 

Co dalej z projektem?

Grupie zależy na wdrożeniu strategii przy zachowaniu harmonogramu, w którym początek działań przypada na wrzesień 2017. W międzyczasie planowane jest też rozpoczęcie pomiarów działań, aby wiedzieć jakie mają skutki i czy w ogóle działają. Za wdrożenie i pomiar będzie odpowiedzialne CPK, niemniej grupa wyraziła chęć towarzyszenia, służenia radą i wsparciem, gdy zajdzie taka potrzeba. Bardzo ważne są wyniki po pół roku, które pokażą, czy założenia projektu mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. A w dalszej perspektywie – może nawet nawiązanie wspólnej współpracy z nowym zleceniodawcą.

 

Autorkami projektu są: Izabela Mazurek, Karolina Smolińska, Agata Beck. Gratulujemy świetnej pracy!

Jeśli jesteś:
– Rekruterem, który chciałby stać się ekspertem w sourcingu kandydatów
– HRowcem, który czuje w sobie żyłkę marketingowca i lubi media
– Specjalistą EB, który szuka nowych narzędzi na wyższym poziomie
– Kierownikiem rekrutacji, który chciałby strategicznie zarządzać
wizerunkiem pracodawcy
– Marketingowcem, który szuka nowej specjalizacji,a lubi zajmować się ludźmi
– PRowcem, który chciałby uzupełnić swoje doświadczenie o aspekty HR i rekrutacji

ZAPRASZAMY, TE STUDIA SĄ DLA CIEBIE !
JUŻ CZAS ABYŚ ZACZĄŁ O SOBIE MYŚLEĆ PRZYSZŁY MENEDŻER MARKI PRACODAWCY I DOŁĄCZYŁ DO BIEŻĄCEJ EDYCJI STUDIÓW 🙂

Opis i zapisy: https://www.studiaeb.pl/

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

      Skomentuj

      HRstandard.pl
      HRstandard.pl
      Login/Register access is temporary disabled