Zarządzanie zasobami ludzkimi (z ang. Human Resources) jest jednym z najprężniej rozwijających się sektorów współczesnej gospodarki. Rozwój ten napędza chęć ulepszenia i zmodernizowania sposobów pozyskiwania nowych pracowników. Czy ostatecznie uda nam się znaleźć złoty środek, który zadowoli najbardziej wymagających pracodawców i ułatwi pozyskiwanie nowej pracy przez kandydatów? Broń współczesnych rekruterów, crowdstaffing, jest odpowiedzią na to nurtujące pytanie.
Sieć kontaktów
Komunikatywność, empatia oraz elastyczność to cechy, które z całą pewnością przydadzą się dobremu rekruterowi w procesie pozyskiwania aplikacji od kandydatów do danej pracy. Jednak tym, co zwiększa ich skuteczność i daje niemalże gwarantowany sukces w rekrutacji jest rozbudowana sieć kontaktów. Z badań wynika, że od 65 do 85 proc. posad jest obsadzanych dzięki odpowiedniemu networkingowi. Stworzenie rozbudowanej sieci jest nie lada wyzwaniem, ponieważ wymaga czasu i ogromnego zaangażowania. Niestety nie wszyscy mają łatwość w nawiązywaniu nowych znajomości. Warto zwrócić uwagę, że networking nie polega jedynie na nawiązywaniu kontaktów, ale przede wszystkim na pielęgnowaniu tych znajomości. Sieć kontaktów bazuje na wzajemnej interakcji i zaufaniu więc jedynie osoby otwarte i kontaktowe są w stanie w pełni sprostać takiej formie pozyskiwania aplikacji.
Rekomendacja
Kolejnym atrybutem współczesnych rekruterów jest rekomendacja, która działa w obrębie sieci kontaktów. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez portal Praca.pl, ponad 75 proc. z 2800 respondentów poleciłoby swoich znajomych do konkretnej pracy. Jeżeli wiemy, że jakaś firma poszukuje osób do pracy na dane stanowisko, rozpoczynamy poszukiwania najpierw wśród swoich znajomych. W zeszłym roku co trzeci Polak znalazł zatrudnienie, właśnie dzięki rekomendacjom.
– Idea crowdstaffingu ściśle wiąże się z systemem rekomendacji. Dzięki niej rekruterzy z Talent Place są w stanie dotrzeć do większej liczby osób. Korzysta w ten sposób nie tylko pracodawca, czy potencjalny pracownik, lecz także osoba, która rekrutuje, bo zostaje za taką rekomendacje wynagrodzona. Crowdstaffing zrzesza mobilnych rekruterów, którzy poprzez system rekomendacji i rozbudowaną sieć kontaktów, dostarczają nam jedynie sprawdzonych kandydatów. Zwiększa to oczywiście skuteczność w rekrutacji i przekłada się na konkretne liczby. – mówi Przemysław Kadula, założyciel Talent Place
Innowacyjna metoda
Idea crowdstaffingu z powodzeniem zrzesza mobilnych rekruterów i zleca im ciekawe projekty spersonalizowane dla ich doświadczenia, miejsca zamieszkania, a przede wszystkim rozbudowanej sieci kontaktów. Klienci korzystający z usług firmy, która działa w myśl tej idei, zadowoleni są ze zwiększonej efektywności i skuteczności w działaniu rekrutacyjnym. Co więc powoduje, że firmy decydują się na tę dość innowacyjną metodę pozyskiwania nowych pracowników?
– Od roku firma Crédit Agricole rekrutuje w myśl idei Crowdstaffingu. Najbardziej podoba nam się to, że kiedy umawiamy się na konkretną rzecz, to jest to realizowane w 100, a nawet w 120 procentach. Skuteczność w tym przypadku jest ogromna. Na pięć dostarczonych aplikacji, dajemy możliwość pracy jednej osobie – jest to zadowalający wynik. Dotychczas, przy współpracy z innymi firmami rekrutacyjnymi ten wskaźnik był słabszy, ponieważ aby zatrudnić jedną osobę, średnio potrzebowaliśmy aż 7 aplikacji. Crowdstaffing pozwolił nam usprawnić działania aż o 40%! – tłumaczy Aleksandra Bury z Crédit Agricole.
Liczba zadowolonych klientów korzystających z usług firm, które działają w myśl crowdstaffingu, stale rośnie. Przybywa także nowych rekruterów, chętnych do pracy i gotowych by sprostać wymaganiom najlepszych. System rekomendacji zdecydowanie zdominował rynek rekrutacyjny, a sieć kontaktów to narzędzie, bez którego rzetelny HR-owiec nie mógłby być w pełni skuteczny. Crowdstaffing to synergia wszystkich tych cech i umiejętności. W wyniku czego otrzymujemy namacalny dowód efektywnej rekrutacji, a także tak pożądany złoty środek o który zabiegano od zawsze.
Autor: Marta Rychter, Come Creations Group
[…] Broń współczesnych rekruterów […]