KomunikacjaMotywacjaRozwijaj się

Polacy potrzebują autorytetów – także wśród szefów!

Blisko 1/5 respondentów twierdzi, że szefowie i prezesi organizacji, w których pracują, są dla nich autorytetami – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych przez dom badawczy Maison&Partners. Czy to początek zmiany postrzegania szefa jako biznesmana na rzecz szefa – mentora?

Od pewnego czasu na rynek pracy wkraczają millenialsi, czyli osoby urodzone w latach 80. i 90. XX w. To oni w dużej mierze dyktują teraz warunki pracy, dlatego wielu pracodawców zastanawia się, czego oczekują i w jaki sposób zachęcić ich do pracy właśnie w ich firmie. Z badania przeprowadzonego przez Lyndę Gratton, profesora praktyki zarządzania w London Business School wynika, że millenialsi nie dostrzegają wartości w przełożonym, który jedynie nadzoruje wykonywaną przez nich pracę, uważają bowiem, że w dużej mierze mogą to robić sami, z pomocą kolegów lub za pomocą elektroniki. Znacznie większą wartość ma za to praca z mentorem lub trenerem, którego szanują. Poszukują kogoś w rodzaju mistrza, a nie menedżera*. To przemawia za argumentem, że rośnie zapotrzebowanie na autorytety wśród szefów.

Podobne zdanie przedstawił Artur Nowak – Gocławski z ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych podczas IV Konferencji Koalicji Prezesi-wolontariusze “Dlaczego wolontariat”:

Stanęliśmy dzisiaj w sytuacji, w której przywództwa powinniśmy szukać wszędzie, a szczególnie w biznesie. Wydaje się, że jak nigdy dotąd nasza przyszłość leży w działaniach tego ostatniego. Bez zaangażowania jego liderów większości spraw nie uda nam się rozwiązać chociażby z tego powodu, że to właśnie nieodpowiedzialność biznesu – jego nieoglądanie się na sprawy wspólne – jest przyczyną wielu problemów. Potrzebujemy dzisiaj silnego głosu liderów biznesu na równi z liderami politycznymi i społecznymi. Potrzebujemy liderów, którzy powiedzą sami do siebie za Mahatmą Ghandim: „Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie”. Moim zdaniem takich właśnie potrzebujemy wzorców postępowania. Potrzebujemy mądrych, światłych ludzi, którzy wezmą odpowiedzialność za nasz świat i staną się przywódcami. Właśnie w odpowiedzialności upatruję najważniejszego wyróżnika przywództwa, którego tak bardzo potrzebujemy**.

Zapotrzebowanie na autorytety w środowisku pracy potwierdzają badania przeprowadzone na zlecenie ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych. Nadal największym autorytetem cieszą się osoby nam bliskie, rodzice i dziadkowie. Odpowiednio 77 proc. i 67 proc. badanych opowiedziało się za tym, że te osoby są autorytetami w ich życiu. Nie słabnącym zaufaniem Polacy darzą także Jana Pawła II, aż 70 proc. respondentów odpowiedziało, że papież jest dla nich autorytetem. Na kolejnych miejscach znalazł się Józef Piłsudski, nauczyciele i Lech Wałęsa. Jednak w połowie zestawienia z poparciem 19 proc. badanych znaleźli się szefowie. Czy nadszedł czas na wzrost autorytetu liderów biznesu?

– Kiedyś brak informacji wymagał przewodników, dzisiaj są oni potrzebni z powodu ich nadmiaru, przez który świat jawi się jako mało optymistyczny. Zacznijmy od tego, że trudno się pogodzić ze zjawiskiem systematycznego rozwarstwiania ekonomicznego społeczeństw. Oprócz tego, mamy do czynienia z nacjonalistycznymi ruchami w Europie, problemem uchodźców i terroryzmem, a także z problemami religijnymi. Widać, że stoimy przed zmianami, których skutki mogą być niewyobrażalne.  Jeżeli do tego wszystkiego dołożymy możliwy niebawem z powodu uczenia się maszyn i sztucznej inteligencji skokowy wzrost automatyzacji wielu stanowisk pracy, to rysuje się nam zupełnie realny scenariusz trwałego bezrobocia. Właśnie w tak trudnych czasach autorytety są nam wyjątkowo potrzebne – mówił Artur Nowak – Gocławski.


Źródło: www.hbrp.pl

1 komentarz
  1. Reply
    Jacek Jędrzejczak 13 sierpnia 2017 at 22:30

    Może zacząć od tego,co sprawdza się w warunkach bardziej ekstremalnych, niż praca w firmie – na polu walki. Wydaje się to bowiem dość inspirujące. Armia brytyjska (The Army Leadership Code) daje jasne zalecenia, co buduje pozycję lidera:
    1.Prowadź przez przykład
    2.Zachęć do myślenia
    3.Zastosuj nagrodę i dyscyplinę
    4.Wymagaj wysokiej wydajności
    5.Zachęć do zaufania w zespole
    6.Rozpoznaj poszczególne mocne i słabe strony swoich podwładnych
    7.Dąż do celów zespołowych
    Co ciekawe, w wersji oryginalne brzmi to następująco:
    L-ead by example
    E-ncourage thinking
    A-pply reward and discipline
    D-emand high performance
    E-ncourage confidence in the team
    R-ecognise individual strengths and weaknesses
    S-trive for team goals

    Skomentuj

    HRstandard.pl
    HRstandard.pl
    Login/Register access is temporary disabled