NOWOŚCI

Człowiek i digital – klucze w komunikacji wewnętrznej w 2017 roku

Rok 2017 w komunikacji wewnętrznej stać będzie po znakiem narzędzi digitalowych. Ale największym wyzwaniem będzie pamiętanie w tym elektronicznym świecie o człowieku. Konieczne będzie zintensyfikowanie prac nam zaangażowaniem pracowników.

Pomocne będzie skupienie się na rozwoju kompetencji komunikacyjnych, uporządkowanie działań i nadanie im kreatywnej formy i treści.

Era digital

W 2016 roku wiele firm przyglądało się digitalowym rozwiązaniom, część już je wdrożyła. Mowa tu o społecznościowych intranetach, aplikacjach mobilnych, ale też systemach do zarządzania konkretnymi procesami. Kolejne miesiące powinny przynieść zwiększenie zainteresowania tymi narzędziami. Wiele firm – jeśli chce dotrzymać kroku temu, jak komunikują się ich pracownicy za zewnątrz – musi pójść z duchem czasu i wdrożyć takie narzędzia także wewnątrz firm. Warto jednak pamiętać, że to, co nowoczesne i popularne na zewnątrz, nie zawsze zadziała wewnątrz organizacji. Każda firma ma swoją specyfikę i zanim porwiemy się na wdrażanie tego, o czym mówią wszyscy, sprawdźmy, czy nasi pracownicy rzeczywiście oczekują takich rozwiązań.

Wprowadzając zmiany technologiczne w organizacji, miejmy na uwadze również to, że digital to nie tylko narzędzia, ale też zmiany w procesach w organizacji i jej kulturze.

Era pracownika

W dobie komunikacji elektronicznej dużym wyzwaniem będzie pamiętanie o człowieku i jego kluczowej roli w procesie komunikacji. Nie zapominajmy, że w większości przypadków najskuteczniejsza wciąż pozostaje komunikacja bezpośrednia, a nowoczesne narzędzia do dialogu mądrze użyte mogą ją skutecznie wspierać.

Znalezienie sposobów na angażowanie pracowników będzie numerem jeden dla większości firm w tym roku. Komunikacja wewnętrzna może tu pomóc, szczególnie jeśli pójdzie w parze z HR i kadrą kierowniczą. Walka o talenty – przyciągnięcie ich do firm i następnie zatrzymanie – postawi przed wieloma organizacjami dodatkowe wyzwania. Usprawnienie komunikacji wewnętrznej powinno być jednym z nich. Dlatego postawmy w 2017 roku na pracowników – częściej ich słuchajmy, reagujmy na to, co mówią i wspierajmy ich w rozwoju kompetencji komunikacyjnych. Szczególnie dotyczy to kadry kierowniczej, która w kontekście angażowania pracowników odegra największą rolę.

Kreatywne przekazy

Posiadanie dobrych narzędzi komunikacji wewnętrznej to połowa sukcesu. Druga leży po stronie contentu. Aby dotrzeć do odbiorców, będziemy musieli w tym roku jeszcze bardziej skupić się na formie i treści dystrybuowanych komunikatów. Królem ma być wideo, szczególnie to tworzone przez pracowników samodzielnie i udostępniane bezpośrednio przez nich.

Pamiętajmy też o pracownikach jako dystrybutorach informacji. W tym roku warto zaplanować współpracę z wewnętrznymi influencerami. Mogą być pomocni w roli ambasadora projektu, lidera opinii czy po prostu wesprzeć nas w informowaniu innych pracowników o ważnych kwestiach.

Porządkowanie nadmiaru

Rok 2017 w wielu organizacjach powinien przynieść również zmierzenie się z nadmiarem informacji, szczególnie tych dystrybuowanych drogą e-mailową. Nie będzie łatwo pogodzić się z tym, że komunikując mniej (ale to, na co faktycznie czekają odbiorcy i dodatkowo w ciekawy sposób), osiągniemy lepsze rezultaty niż stosując codzienny zalew nieprzemyślanymi informacjami.

Pomóc w tym może mierzenie wyników realizowanych działań komunikacyjnych i zaplanowanie działań naprawczych – bardziej skutecznych i przemyślanych, a nie realizowanych ad hoc. A to oznacza pochylenie się w komunikacji wewnętrznej w tym roku nad jej pomiarem i poświęcenie czasu na zbudowanie strategii.


maja-biernackaAutorka: Maja Biernacka – prowadzi agencję komunikacji wewnętrznej bee DIFFERENT, autorka bloga „Komunikacja wewnętrzna od kuchni

Chętnie poznamy Twoje zdanie

Zostaw komentarz

HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled