Know HowKomunikacjaMotywacja

HR na przestrzeni roku, co zmieniło się od zeszłorocznych WDR?

Kto był w zeszłym roku na Warszawskich Dniach Rekrutacji?! Głównym tematem konferencji była przyszłość, minął rok! Jak wiele zmieniło się od tamtego czasu, oprócz kilku siwych włosów na głowach managerów i zmarszczek rekruterów działy HR weszły na nowy poziom.

W ubiegłym roku powstał raport „Przyszłość Narzędzi HR”,  na podstawie badania rynku w postaci ankiety on-line przeprowadzonej na przełomie roku 2015/2016, dystrybuowanej poprzez nasz portal. W badaniu wzięło udział 200 respondentów zatrudnionych w przedsiębiorstwach powyżej 100 osób. Raport został opracowany przez grono specjalistów związanych z działami HR, biorących czynny udział w rozwój HRowego rynku dzięki swojej wiedzy i zaangażowaniu… Co się zmieniło przez ten rok?! I czego możecie spodziewać się na obecnej konferencji Warszawskie Dni Rekrutacji?

Rynek pracownika zasadniczo zmienił relacje panujące na rynku pracy. Procesy rekrutacyjne są kosztowne, żmudne i nie zawsze kończą się sukcesem. Bardzo ważna stała się dbałość o retencję pracownika, ponieważ coraz trudniej znaleźć jego wartościowych następców. Budowanie kultury i angażowanie pracowników. Kultura organizacyjna przestała być jedynie sprawą wewnętrzną firmy. Duża w tym rola mediów społecznościowych, które możemy wykorzystać jako oręże naturalnej i niewymuszonej komunikacji, ale ich siła może obrócić się przeciwko nam. Stara marketingowa zasada mówi, że zadowolony klient powie o nas trzem osobom, a niezadowolony dziesięciu. Podobnie jest z pracownikiem, jak również ze źle potraktowanym kandydatem. Portale takie, jak LinkedIn, GoldenLine czy nawet GoWork dają każdemu możliwość wyrażenia swojej opinii i tylko od nas zależy, jakie informacje na nasz temat odnajdą kandydaci. W tym miejscu warto wspomnieć o Employee Generated Content (EGC), który coraz częściej jest wykorzystywany przez firmy. Autentyczne treści, generowane oddolnie przez pracowników: zdjęcia, posty w social media i filmiki – są wiarygodne i właśnie dlatego – najcenniejsze. Spójrzmy na działania takich marek jak np. L’Oreal, który zachęcił pracowników, by zamieszczali w mediach społecznościowych treści pod hashtagiem #LifeatLoreal. To działanie dwutorowe – angażowanie pracowników i budowanie marki pracodawcy. EGC może być także niesamowitym źródłem wiedzy o naszych „zasobach”: kim są, jak się czują w firmie i… jakie mają talenty. Efekty? Większa retencja pracowników, polecenia pracownicze, budowanie marki pracodawcy.

Upraszczanie systemów pracy i procedur. Według najnowszych badań firmy Microsoft, maksymalne skupienie internauty na jednej witrynie trwa 8 sekund. Marketerzy od lat głowią się nad tym, jak zatrzymać użytkownika i przykuć jego uwagę jak najdłużej. Im więcej kroków dzieli klienta od zakupu, tym bardziej jest on zniecierpliwiony. Analogicznie dzieje się z naszym kandydatem w procesie rekrutacji. Na rekruterach ciąży presja czasu i nieustanny wyścig z konkurencją o najlepszego kandydata. A przecież wydłużając proces aplikowania, tak naprawdę sami sobie rzucamy kłody pod nogi. Dlatego dbając o candidate experience, rekruterzy zaczynają ograniczać liczbę pytań i rubryk w formularzach, a także etapów rekrutacji. Przyjrzyjmy się faktom: wszystkie sfery naszego życia zmierzają ku uproszczeniu. Składanie wniosków, płatności, rezerwacje lotów, a nawet kupno biletów do kina teraz jest tak proste jak nigdy. Z tego właśnie powodu upraszczamy też procedury wewnątrz firmy, a tu z pomocą przychodzą nam różnego rodzaju systemy CRM czy ATS. Postęp technologii powoduje, że w pewnych zadaniach wyręcza nas automat. Zmniejszamy w ten sposób na przykład liczbę maili, które każdy z nas wysyła i odbiera w ciągu dnia. A to dopiero początek: największe korporacje jak GE czy Google minimalizują liczbę procedur, niepotrzebnych spotkań, wiadomości głosowych, telekonferencji. Jak się okazuje, długofalowe skutki uproszczeń to większa efektywność, ale i spokojniejsze, bardziej przyjazne środowisko pracy. Zbieranie i łączenie danych o kandydatach Rekrutacja to już dawno coś więcej niż CV i list motywacyjny. Eksperci od kilku lat wieszczą nadejście roku data-driven recruting. Chodzi o nic innego jak łączenie danych o kandydatach z różnych narzędzi. Rekrutacja nie jest już jedynie liniowym procesem polegającym na wysyłaniu CV do potecjalnych pracodawców.

Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek, rekruter musi wykazać się podejściem analitycznym i zebrać dane o kandydacie ze wszystkich dostępnych źródeł, a następnie wyciągnąć wnioski i przekuć je w działanie. HR-owcy oceniają kandydatów w coraz szerszej perspektywie: przez ich aktywność w social media, pozyskane referencje, historię zatrudnienia czy dane z systemów ATS. Ważnych informacji na temat naszych grup docelowych dostarczają branżowe raporty, które badają zachowania np. przedstawicieli pokolenia Y. Stąd wiemy, które z naszych działań mogą odnosić oczekiwane efekty, a które już odchodzą do lamusa.

Elastyczne formy zatrudnienia Na koniec chciałabym powiedzieć słowo o elastycznych formach zatrudnienia – z perspektywy agencji HR będzie to ważny trend w kolejnych miesiącach czy latach. Praca tymczasowa czy leasing pracowniczy pozwalają zaoszczędzić firmom mnóstwo czasu i pracy, a w dłuższej perspektywie – również pieniędzy. Optymalizacja kosztów będzie jeszcze ważniejsza, zwłaszcza w obliczu zmiennej koniunktury. Elastyczne formy zatrudnienia coraz częściej są traktowane jako okres próbny, co w obliczu kosztów związanych z nietrafionymi decyzjami rekrutacyjnymi jest wyjątkowo ważne. W sytuacji wspomnianego już rynku pracownika, priorytetem będzie dbałość o wysoką jakość usług związanych ze świadczeniem pracy tymczasowej. Ma być ona opłacalna nie tylko z perspektywy pracodawcy, ale w przede wszystkim nieść realne korzyści dla pracownika.

Czy mimo tych wszystkich zmian nadal kochasz HR? Spędź z nami walentynki, rozkochaj się na nowo w swojej pracy. Tematem głównym naszej konferencji będzie miłość „in LOVE with HR”. Skupimy się przede wszystkim na trzech tematach, oczywiście będziemy mówić z miłością!

  • Marketing w HR – różne narzędzia marketingowe jako uzupełnienie kompetencji HR .
  • Rekruter w centrum – budowanie swojej pozycji, nowe narzędzia, przyszłość tej pracy; nowy profil kompetencji, personal branding rekrutera.
  • Future of work/nowe technologie – czy maszyny zastąpią ludzi, co nas czeka, także w zakresie struktur HR, jakie zmiany nastąpiły w przeciągu kilku lat.

Podczas tegorocznej edycji VI edycji WDR udostępniamy również dodatkową salę na warsztaty dla uczestników konferencji. Będzie to okazja do uczestniczenia w trzech 120 minutowych warsztatach oraz przekazania praktycznych wskazówek, które pomogą w codziennych obowiązkach pracownikom działów HR. Dodatkowo, po warsztatach będzie możliwość zakupu skryptów warsztatowych na naszej platformie HRstandard.pl – jeśli nie możesz uczestniczyć w warsztatach, lub chcesz utrwalić wiedzę, to najlepsze rozwiązanie (czy wiesz że, po tygodniu nauki w Twojej głowie pozostaje jedynie 20% wiedzy, którą zdobyłeś?!).


Agenda wydarzenia jest już dostępna TUTAJ a my z niecierpliwością czekamy na TWÓJ ZAPIS!

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

      Skomentuj

      HRstandard.pl
      HRstandard.pl
      Login/Register access is temporary disabled