Rekrutacja pod znakiem zapytania

Blisko 70% firm ma problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Mimo to, tylko co druga firma monitoruje efekty procesów rekrutacyjnych – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę BPSC.

Chorzowski dostawca systemów wspierających zarządzanie kapitałem ludzkim, zapytał HR-owców o to w jakim zakresie monitorują oni proces rekrutacji. Wytypowano 3 podstawowe obszary: ogólną skuteczność procesu rekrutacji, efektywność poszczególnych kanałów rekrutacji oraz trafność procedur rekrutacji i selekcji. W tym ostatnim przypadku punktem odniesienia był wskaźnik przedłużeń umów po okresie próbnym.

Monitorowanie procesu rekrutacji pozwala odpowiedzieć na wiele pytań: jaki profil kandydatów aplikuje do firmy, czy jakaś grupa nie odpowiada na oferty mimo, że komunikacja jest do niej skierowana, ile czasu trwa rekrutacja na dane stanowisko, ilu kandydatów wzięło udział w rozmowach i która metoda rekrutacji się sprawdza. Informacje na ten temat ułatwiają HR-owcom uzasadnienie wydatków rekrutacyjnych przed zarządem i planowanie działań zwiększających skuteczność pozyskania pracowników. – tłumaczy Błażej Migoń, dyrektor ds. rozwoju systemów HR w BPSC.

Z badań wynika jednak, że blisko w połowie firm w ogóle nie monitoruje się efektów procesu rekrutacji. 55% badanych przez BPSC przyznało że bada ogólną efektywność procesu a 52% analizuje skuteczność poszczególnych kanałów rekrutacji. Trafność procedur rekrutacji i selekcji na podstawie wskaźnika przedłużeń umów po okresie próbnym monitoruje zaledwie 38% firm.

– Wyniki są o tyle interesujące, że badaliśmy przede wszystkim średnie i duże przedsiębiorstwa zatrudniające kilkuset i więcej pracowników. Jeśli połowa z nich nie monitoruje efektywności rekrutacji, to zapewne w gronie firm MŚP, ten wskaźnik jest jeszcze niższy – tłumaczy Błażej Migoń. Jego zdaniem jeśli to się nie zmieni, firmy będą miały coraz większy problem ze znalezieniem pracowników. Już teraz – jak wynika z badań BPSC – blisko 70% HR-owców uznaje to za duże wyzwanie. – Deficyt specjalistów pogłębia się a pracownicy biorą udział w kilku projektach rekrutacyjnych jednocześnie. W tej sytuacji szybkość rekrutacji, wiedza na temat efektywności poszczególnych kanałów jest nie do przecenienia. Może znacząco zwiększyć skuteczność pozyskania wartościowych pracowników – dodaje Błażej Migoń z BPSC.

Głównym powodem braku monitorowania skuteczności procesu rekrutacji jest brak narzędzi analitycznych. W przypadku pomiaru efektywności kanałów rekrutacji na problem wskazuje niemal 60% HR-owców badanych przez BPSC. Co ciekawe, zaledwie 15% z nich nie widzi potrzeby analizowania takich informacji. Niemal tyle samo ankietowanych zwraca uwagę na niewystarczającą liczbę szkoleń w zakresie oceny procesów rekrutacji.

Autor: Adam Mitura
BPSC S.A.

1 komentarz

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0