4 rzeczy, których kandydaci oczekują od ogłoszeń o pracę

intm

Przyszedł moment na powiększenie zespołu w Twojej firmie? A może jesteś managerem HR i chcesz zlecić swoim podwładnym rekrutację nowych pracowników? Rynek pracy staje się powoli rynkiem pracownika. Część managerów HR zaczyna mieć problemy z zainteresowaniem dobrych kandydatów ofertą zatrudnienia.
 
Jeśli nie przyciągniesz odpowiednio wykwalifikowanego kandydata, błąd może firmę wiele kosztować. Wg amerykańskiego Department of Labor, koszt zatrudnienia złego pracownika jest szacowany na równowartość 30% potencjalnych dochodów kandydata w pierwszym roku pracy!* Chcesz uniknąć nieudanej rekrutacji narażającej firmę na koszty? Zleć napisanie ogłoszenia, które zawiera poniższe elementy, a zwiększysz szansę na znalezienie odpowiedniego pracownika.
 
1. Dlaczego warto podkreślić benefity w ogłoszeniu?
 
Oferta benefitów to ważny element mający wpływ na wybór pracodawcy. Wiemy, że tak jest, ponieważ przyznają to sami kandydaci, których w InterviewMe przygotowujemy do rozmów kwalifikacyjnych. Ciekawy pakiet świadczeń dodatkowych pomoże Ci zbudować pozytywny wizerunek firmy. Benefity są elementem employer brandingu. W czasach, gdy trzeba rywalizować o najlepszych pracowników, Twoja marka ma coraz większe znaczenie.
 
Napisz w ofercie, jakie dodatkowe korzyści oferuje firma oraz czy są one współfinansowane, czy też finansowane w całości przez pracodawcę. Jeśli niektóre z benefitów są przyznawane pracownikom po przepracowaniu pewnego okresu, koniecznie wspomnij o tym w ogłoszeniu. Jeśli proponujesz pakiet medyczny opisz pokrótce, co się w nim zawiera. Często pracownicy, którzy cieszą się z tego benefitu przy przyjmowaniu oferty pracy zdają sobie później sprawę, że pakiet nie obejmuje nic więcej niż kilka wizyt u lekarza pierwszego kontaktu.
 
Może to rodzić w pracowniku poczucie niezadowolenia i nieszczerości ze strony pracodawcy. Gdy zakomunikujesz kandydatowi prawdziwy i całościowy obraz świadczeń dodatkowych, zyskasz jego sympatię i zaufanie. Większość pracodawców proponuje prywatną opiekę medyczną oraz kartę Multisport. Co zaproponować kandydatowi, aby przykuć jego uwagę?
 
Oto pomysły na ciekawe benefity:
 

  • dodatkowe dni urlopu
  • opłacenie studiów
  • elastyczny czas pracy
  • możliwość dowolnej pracy zdalnej
  • refundacja lunchy
     

    Jeśli chcesz pozyskać kandydatów idealnie dopasowanych do profilu działalności firmy ważne jest, aby mieli oni nie tylko niezbędne doświadczenie i kompetencje. Powinny im być bliskie wartości reprezentowane przez pracodawcę. Dzięki pokazaniu, że dbasz o pracowników, zwiększasz szansę na zatrudnienie osób, które przywiążą się do firmy i zostaną w niej na dłużej.
     
    2. Czy podawanie zarobków w ogłoszeniu powinno być jawne, czy tajne?
     
    Trudno się nie zgodzić, że zarobki to najbardziej pożądana przez kandydatów informacja w ogłoszeniu. Jest jednocześnie najrzadziej podawana przez pracodawców w ofertach. Według badań Goldenline informacja o zarobkach podawana jest w zaledwie około 3,5% ogłoszeń, dotyczących głównie branży IT.
     
    Na Zachodzie podawanie widełek wynagrodzenia jest standardem. W Polsce firmy zazwyczaj stosują politykę utajnionych zarobków. Tłumaczą to tym, że część najlepszych kandydatów mogłaby nie zaaplikować ze względu na za małą pensję.Jaką zatem pensję zaproponować, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów? Zapoznaj się z raportami wynagrodzeń na danym stanowisku. Zaproponuj stawkę nieodbiegającą w dół od tego, co proponują inne firmy. Najlepiej, jeśli Twoja propozycja przekracza średnią zarobków. Wówczas masz szansę znaleźć najlepszych pracowników.
     
    Podanie informacji o wynagrodzeniu może pozytywnie wyróżnić Twoją firmę. Kandydaci będą ją postrzegać jako uczciwą organizację, szanującą ich czas. Nie ma nic bardziej frustrującego dla kandydata niż proces rekrutacyjny, w którego rezultacie dostał propozycję pracy, ale z powodu zbyt wysokich oczekiwań finansowych nie dochodzi do zatrudnienia.Jeśli podasz wynagrodzenie w ogłoszeniu, nie tylko zachęcisz więcej osób do aplikowania, ale zyskasz dodatkową korzyść. Zaoszczędzisz czas i pieniądze przeznaczone na rekrutację kandydata, na którego firmy nie stać.
     
    3. Jak długość formularza aplikacyjnego wpływa na chęć do aplikowania?
     
    By ułatwić sobie proces selekcji kandydatów, wiele firm wprowadza formularz aplikacyjny. Dzięki temu wszystkie zgłoszenia chętnych wpadają do jednego systemu. Czy ułatwia to aplikowanie kandydatom?
     
    Formularz może mieć wiele plusów, m.in często znosi wymóg przesłania listu motywacyjnego, jest łatwy w obsłudze, kandydat nie musi “walczyć” z edycją swojego CV w Wordzie.Jeśli formularz aplikacyjny jest długi i wymaga podania zbyt wielu informacji (np. stan cywilny, ukończona szkoła średnia, certyfikaty, a także samoocena każdej kompetencji na skali), to kandydat może odnieść wrażenie, że w firmie panuje biurokracja. Część osób zniechęca się do aplikowania na interesujące je oferty ze względu na długi i skomplikowany formularz!
     
    Jeśli przewidujesz możliwość przesyłania plików, upewnij się, że kandydat będzie mógł załączać do formularza większość formatów. W przypadku dokumentów powinny to być co najmniej .doc i .pdf, a w przypadku obrazów .jpeg, .png, .gif, .bnp. Dozwolony rozmiar załączników powinien pozwolić na to, aby można było załadować standardowy plik bez zmniejszania go. Bezpieczna wielkość załącznika to 5 MB.
     
    Jeżeli chcesz naprawdę zyskać uznanie w oczach kandydatów, warto, aby strona była responsywna, tj. powinna działać zarówno na komputerze, jak i tablecie oraz telefonie. Docenią to na pewno osoby, które są zatrudnione i szukają nowej pracy. W rezultacie mają mniej czasu niż osoby niepracujące, a taki responsywny formularz mogą wypełnić na urządzeniu mobilnym w drodze do pracy i zaoszczędzić czas. Kandydaci oczekują łatwiej i szybkiej aplikacji! Jeśli zdecydujesz się wprowadzić formularz aplikacyjny, zadbaj, aby powstał we współpracy ze specjalistą od User Experience.
     
    4. Tych rzeczy kandydaci nie chcą widzieć w ogłoszeniach o pracę.
     
    “Duże możliwości rozwoju”, “wysokie zarobki”, “wszystkie narzędzia niezbędne do pracy”.Jeśli jesteś managerem HR, zwróć uwagę pracowników na używanie niedookreślonych zwrotów w ogłoszeniach o pracę. Większość kandydatów źle je kojarzy. Są to sformułowania, które nic nie wnoszą do wiedzy kandydata o pracy i o firmie.
     
    Jeśli w Twojej organizacji naprawdę istnieją perspektywy rozwoju i chcesz, aby było to widoczne już w ogłoszeniu, zastosuj inną strategię. W ofercie zaprezentuj wypowiedzi Twoich pracowników, zadowolonych z pracy i ze swojej ścieżki kariery, którą rozwijają w firmie.
     
    Poproś pracowników o napisanie 2-3 zdań, dołącz do nich imię, nazwisko i stanowisko każdej z osób, a także zdjęcia. Jeśli rekrutacja będzie dotyczyła niższego stanowiska np. młodszego specjalisty, dołącz wypowiedź pracownika, który zaczynał od tej pozycji, a teraz jest np. kierownikiem działu, albo managerem. To zbuduje wiarygodność obietnic o rozwoju i pokaże prawdziwe możliwości, na które może liczyć kandydat w Twojej firmie. Często opinie obecnych pracowników można znaleźć w sieci, jednak dodanie ich do ogłoszenia na pewno zachęci potencjalnego kandydata do zaaplikowania.
     
    Czego Twoim zdaniem oczekują kandydaci w ogłoszeniu o pracę? Czy w ogłoszeniach powinno się podawać wysokość zarobków?
     
     
    * http://www.entrepreneur.com/article/244730
     
     
    Autorka: Kamila Okulska, InterviewMe
     
     
     

  • Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

    Skomentuj

    Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

    Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

    Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

    Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

    Share This
    HRstandard.pl
    Login/Register access is temporary disabled
    Compare items
    • Total (0)
    Compare
    0