HR Inspiracje – Jak promować ekspertki w Twojej firmie?

kobietekspertki

Ekspert w Polsce jest płci męskiej. Dobitnie pokazało to badanie Gazety Wyborczej, która w 2013 roku, nomen omen w Dniu Kobiet, opublikowała wyniki swojego monitoringu głównych polskich mediów pod kątem ekspozycji kobiet i mężczyzn w roli ekspertów. Niestety powiało grozą. Od 18 do 24 lutego 2013 roku w tych mediach pojawiło się 9221 osób. Kobiet wśród nich było 2151, czyli 23%.
 
Biorąc pod uwagę fakt, że współczesne kobiety są lepiej wykształcone niż mężczyźni i stawiają na ciągłą edukację (są głównymi beneficjentkami wszelkich kongresów, konferencji i szkoleń ) aż trudno uwierzyć w ich rachityczną obecność w roli ekspertów.
 
Czynników takiego stanu rzeczy jest kilka, a jednym z nich jest kultura firm – wartości, przekonania i warunki, jakie stwarzają swoim pracownikom. Są firmy, w których niestety panuje podział na ekspertów (mężczyzn) i płeć piękną, która jest raczej od tego, żeby cieszyć oko, dbać o przyjazną atmosferę i dowozić, skrupulatną pracą, efekty (kobiety są w tym bardzo mocne). Na szczęście są także firmy, których kultura opiera się o synergię wynikającą z różnorodności i panuje otwartość na rozwój i ambicje pracowników obojga płci.
 
Kobiety mają w sobie wiele barier, które utrudniają im zrobienie pierwszego kroku na drodze do budowania swojej eksperckiej reputacji na zewnątrz, poza murami firmy. Dlatego tak ważne jest wspieranie ich w tym obszarze. Co jako prezes, kierownik, dział PR możesz zrobić, żeby wykorzystać ogromny potencjał Twoich nieznanych jeszcze ekspertek i budować wizerunek Twojej firmy z ich udziałem?
 
Strona www
 

Zacznij od najprostszych i najbliższych Twojej firmie obszarów – czyli od strony internetowej. To jest wizytówka Twojej firmy, która powinna odzwierciedlać wartości i filozofię Twojej organizacji. Pokaż na niej swoje ekspertki. Zadbaj o ich profesjonalne zdjęcie i rzeczowe resume ukierunkowane na obszar eksperckości.
 
Strona internetowa jest wciąż dla rynku jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł o firmie. Jest pierwszym miejscem, jakie sprawdzamy, kiedy chcemy dowiedzieć się więcej o danej organizacji.
Jednocześnie, strona internetowa należy do kategorii owned media – czyli media własne – zatem sposób, w jaki pokażesz i będziesz promował swoje ekspertki w tym miejscu – ogranicza tylko Twoja wola i wyobraźnia. Poza tym, to świetne miejsce do tego, aby o ekspertkach, które reprezentują Twoją firmę dowiedziało się otoczenie rynkowe, w tym media.
 
Blog
 
Kolejną aktywność, którą możesz umożliwić ekspertkom jest prowadzenie bloga firmowego. Jeśli Twoja organizacja ma kilka obszarów specjalizacji, tym bardziej możesz pokazać różne twarze, które odpowiadają za inne specjalizacje. Blog prowadzony przez kilka ekspertek, z różnych obszarów, zyska na atrakcyjności, ponieważ każda z nich ma nie tylko inną wiedzę, ale także inny styl pisania i dzielenia się nią.
 
Wystąpienia publiczne
 
Liczba branżowych i biznesowych konferencji, kongresów, szkoleń jest imponująca i na pewno znajdą się takie, na których Twoje ekspertki będą cennymi prelegentkami.
 
Ważne – nie ograniczaj się tylko i wyłącznie do ukierunkowanych branżowo wydarzeń. Dziś rynek oferuje bardzo szeroki wachlarz przedsięwzięć dla kobiet biznesu i z ich udziałem. To świetna okazja do tego, aby zaistniały w nich pracownice z Twojej firmy. Być może świetnie odnajdą się w jury biznesowego konkursu? Albo jako mentorki w coraz bardziej popularnych w Polsce programach mentoringowych działającymi pod auspicjami różnych organizacji?
 
Własne eventy / inicjatywy
 
Bardzo atrakcyjnym narzędziem PR-owym są także własne inicjatywy, szkolenia, czy konferencje. To świetna okazja do tego, żeby nie tylko podzielić się wiedzą – z klientami, partnerami biznesowymi, mediami, ale także pokazać, jak kompetentny masz zespół ekspertów w swoich szeregach.
 
Decydując się na taką aktywność, warto zadbać o naprawdę ciekawy koncept i wyselekcjonować interesujące dla grupy odbiorców informacje, z których będą mogli korzystać, często powołując się właśnie na Twoją firmę, jako źródło tej wiedzy.
 
Media
 
Wywiady, eksperckie komentarze w branżowych tematach to również pole, które możesz, chociaż w części, oddać ekspertkom z firmy. Warto zadbać o to, aby do danego obszaru biznesowego przypisać konkretną osobę, która zawsze będzie zabierała głos w mediach właśnie w określonym temacie.
 
Narzędzia
 
I na koniec rzecz bardzo ważna. Dając szansę, zadbaj także o właściwe warunki, aby została ona w pełni wykorzystana. Każdy ekspert niezależnie od dziedziny ma przede wszystkich fachową wiedzę i doświadczenie w swoim obszarze. Zupełnie naturalne jest to, że może nie czuć się pewnie na przykład występując przed dużym audytorium, udzielając wywiadu przed kamerą, czy tworząc pierwsze wpisy na bloga. Dlatego zapewnij narzędziowe wsparcie każdej ekspertce, jeśli widzisz, że tego potrzebuje. Nie jesteś pewien? Zapytaj. Sięgając po ekspertów zewnętrznych od wystąpień publicznych, czy copywritingu możesz w pełni przygotować swój zespół do tego, aby godnie i z poczuciem pewności reprezentował Twoją firmę na zewnątrz.
 
Podsumowując, możliwości, jakie możesz wykorzystać do promowania kobiet ekspertów Twojej firmy jest naprawdę wiele. Aby zrobić pierwszy krok, warto zacząć od tego, co najbliższej, czyli własnych platform do komunikacji z rynkiem, takim jak blog firmowy, strona, czy social media.
 
 
Autorka: Joanna Stopyra
właściciel agencji Beauty Management PR & Marketing to Women

 
 
CZYTAJ TEŻ: HR Inspiracje – Praca z wielokulturowymi zespołami projektowymi
 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0