Szkoleniowe metody symulacyjne – recenzja książki

DSC_1469
 
Po książkę „Szkoleniowe metody symulacyjne” sięgnęłam, aby doskonalić swój warsztat trenerski w tym zakresie. Wpis na okładce wskazuje, że dowiemy się z niej, jak stosować symulacje w celu osiągnięcia zamierzonych efektów szkolenia, a wskazówki autorów pomogą nam w codziennej pracy. Jednak praca zawiera raczej teoretyczny opis wykorzystywania metod symulacyjnych w edukacji dorosłych, niż porady praktyczne przydatne w szkoleniach.
 
Autorzy – Alicja Balcerak i Jacek Woźniak – są oboje związani z uczelniami i pomimo doświadczeń praktycznych (dr Balcerak jest współautorką trzech symulacyjnych gier kierowniczych, a prof. Woźniak był trenerem i dyrektorem firmy szkoleniowej) ich naukowe podejście czyni z książki pracę teoretyczną, naukową bardziej, niż poradnik dla trenera. Sami autorzy we wprowadzeniu piszą, że książka ta „stanowi produkt uboczny konferencji … pod nazwą Szkoła Symulacji Systemów Gospodarczych”. Na naukowy charakter ksiązki wskazuje też bardzo obszerna bibliografia.
 
Autorzy opisują rodzaje metod symulacyjnych w ujęciu historycznym z pedagogicznym uzasadnieniem ich zastosowania w szkoleniach. Symulacja jest traktowana jako bodziec uczący z uwzględnieniem, że kontekst, w jakim nastąpił ten bodziec, może wpływać na rodzaj, skalę i trwałość efektów uzyskanych za pomocą tego narzędzia szkoleniowego. Szeroko potraktowane wprowadzenie do działania w świecie symulowanym jest jednym z najbardziej użytecznych fragmentów tej książki, gdyż podkreśla możliwość osiągnięcia celów dydaktycznych dopiero przy prawidłowym przejściu przez cały trzyetapowy proces – wprowadzenie uczestników, symulację i analizę działań.
 
Następnie autorzy omawiają szczegółowo wszystkie narzędzia mające charakter symulacyjny. Dają też przykłady konkretnych ćwiczeń. Jak dla mnie, wiele przykładów jest zbyt ogólnie opisanych i brakuje odniesień do źródeł, w których można się z nimi dokładniej zapoznać a te, które sprawdziłam, są nieaktualne (pomimo, że książka została wydana w 2014 roku).
 
Ostatni rozdział dotyczy projektowania symulacji w celach szkoleniowych. Podanych jest 15 rad dotyczących stosowania metod symulacyjnych w szkoleniach. Rady te są bardzo przydatne, choć w ogromnej większości oczywiste dla kogoś, kto używa tych metod w codziennej pracy. Odniosłam wrażenie, że rady te nie do końca wynikają z treści książki, a raczej z praktycznych doświadczeń autorów.
 
Książkę czytałam długo, robiąc wielokrotne przerwy, gdyż ilość szczegółowych informacji i sposób ich przedstawienia był da mnie mało atrakcyjny.
 
Do przeczytania tej książki zachęcam osoby lubiące znać naukowe/teoretyczne podstawy narzędzi, które stosują. Osoby, które wolą działać, mogą ograniczyć się do pobieżnego jej przejrzenia i dokładnej refleksji nad radami podanymi w zakończeniu.
 
 
Autorka: Anna Zaremba
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0