Social media w rekrutacji

xfc94%  firm amerykańskich deklaruje wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie rekrutacji. W Polsce odsetek ten nie przekracza 6%, choć ponad połowa osób posługuje się tym narzędziem w celu znalezienia pracy.

 

 

 

 


 
 
 
Rekrutacja online na stałe wpisała się w standardy działań prowadzonych przez specjalistów ds. HR. Branża w pełni korzysta z potencjału rozwiązań sieciowych w celu optymalizacji procesów rekrutacyjnych. Na szczególną uwagę zasługuje tu rola mediów społecznościowych, które stały się cennym nośnikiem informacji i platformą do nawiązywania relacji. Mimo to, wśród polskich przedsiębiorców ich zastosowanie w rekrutacji nie cieszy się dużą popularnością.
Według raportu GUS wykorzystanie mediów społecznościowych w rekrutacji dotyczy zaledwie 4,9% małych i 8,6% średnich firm. Najwyższy wynik został odnotowany wśród dużych przedsiębiorstw – 14,6%.
 
Te dane pokazują wyraźną zależność między wielkością firmy, a popularnością rekrutacji społecznościowej. Może to wynikać z tego, że na polskim rynku znaczny odsetek dużych przedsiębiorstw stanowią zagraniczne korporacje powielające globalne trendy. Wyniki nie są zadowalające, zwłaszcza w zestawieniu z  innymi wskaźnikami. Międzynarodowy raport firmy KellyOCG pokazuje, że Polska wyróżnia się na tle innych krajów europejskich – aż 52% polskich respondentów stwierdziło, że wykorzystuje portale społecznościowe do szukania pracy.
 
Choć statystyki nie świadczą o najlepszej kondycji polskiego „social recruitingu”, to firmy coraz częściej decydują się na nowoczesne metody. Na uwagę zasługuje w szczególności dział informacji i komunikacji, gdzie 25,7% firm używa mediów społecznościowych w celach rekrutacyjnych. W tym sektorze warto wyróżnić przedsiębiorstwa prowadzące działalność wydawniczą związaną z oprogramowaniem, wśród których aż 65% respondentów zadeklarowało wykorzystanie tego narzędzia.
 
Taka sytuacja wydaje się oczywista ze względu na specyfikę branży. Podobne uwarunkowania dotyczą firm działających w tradycyjnych mediach. Warto jednak zwrócić uwagę na stosunkowo wysokie wykorzystanie mediów społecznościowych w rekrutacji przez przedsiębiorstwa z poza sekcji informacyjnej.  Na tle pozostałych branż dobrze wypadają firmy związane z ubezpieczeniami i reasekuracją gdzie aż 28,3% z nich korzysta z social media w rekrutacji. Z drugiej strony mamy firmy, jak np. te z sektora usług energetycznych, gdzie odnotowano wynik poniżej 2%.
Odpowiednio skoordynowana rekrutacja online umożliwia firmom dotarcie do kandydata, który spełnia ich indywidualne preferencje. Dzięki Internetowi komunikujemy się sprawniej, działamy szybciej i możemy regularnie aktualizować informacje czy też oferty pracy.
 
Nie należy jednak zapominać, że w całym procesie najważniejszy jest czynnik ludzki, a jakikolwiek klucz kategoryzacyjny nie jest w stanie zastąpić efektów rozmowy twarzą w twarz ani ocenić osobowości kandydata. Działania prowadzone przez specjalistów ds. HR polegają na połączeniu tych dwóch etapów: rekrutacji online oraz indywidualnych rozmów kwalifikacyjnych.
 
 
 

Źródło: Loyd S.A.

 

Image courtesy of Ohmega1982/FreeDigitalPhotos.net
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0