Czy Polacy są świadomi jak ważne jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych?

erfgPolski rynek pracy należy do pracodawców, jednak ponad dwie trzecie z nich ma trudności ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do swojej firmy czy instytucji. Niedopasowanie kompetencji zawodowych ma charakter strukturalny i wynika w dużej mierze z niedostosowania systemu edukacji do potrzeb rynku pracy.

 

 

 


 
Jest to szczególnie widoczne w przypadku zatrudniania absolwentów wyższych uczelni, którzy dość często  mają problemy z przygotowaniem do wykonywania pracy, szczególnie z kompetencjami interpersonalnymi, organizacją czasu czy określaniem priorytetów.
 
Pomimo tych trudności samoocena studentów i absolwentów dotycząca ich atrakcyjności na rynku pracy przedstawia się dosyć optymistycznie. Jak wynika z raportu firmy Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy” , prawie 73 proc. studentów oceniło swoją wartość jako aktualnego lub potencjalnego pracownika wysoko, zaś 49 proc. raczej wysoko. Ankietowani studenci najczęściej uznawali, że posiadają dobre kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się nowych rzeczy, logicznego myślenia, analizy faktów i wyciągania wniosków oraz komunikatywności. Głosy pracodawców nie są już jednak tak entuzjastyczne w tej ocenie.
 
Warto uświadomić młodym ludziom, że żyjemy w czasach zmiany. Wymaga to od nas posiadania ciągle nowych umiejętności i bardzo elastycznego podejścia do otoczenia. Przykładowo, dziś o wiele częściej niż kiedyś, znalezienie pracy wiąże się z potrzebą zmiany miejsca zamieszkania, a wydłużenie czasu aktywności zawodowej z koniecznością kształcenia się przez całe życie. Trzeba doskonalić swoje kompetencje związane z wiedzą, ale również te społeczne. Udział w organizacjach studenckich, wydarzeniach akademickich, wolontariacie czy praktykach zawodowych pozwala zdobywać doświadczenia, które procentują później w życiu zawodowym. Osoby, które od młodych lat aktywnie podchodzą do życia, są przedsiębiorcze i pracowite, zwykle są też dobrymi pracownikami – komentuje Agnieszka Orłowska, Prezes Globalnego Centrum Biznesowego Hewlett-Packard.
 
Wyniki sond przeprowadzonych przez portal Rynekpracy.pl w 2013 roku pokazują, że Polacy są bardzo świadomi tego jak ważne jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W badaniu z roku 2013, prawie 83% ankietowanych potwierdziło plany zdobywania nowych kompetencji poprzez kursy, szkolenia, studia podyplomowe czy doktoranckie.  Nie zawsze jednak mają ku temu możliwości. Jak podkreśla badanie, większość z nas decyduje się na dokształcanie w sytuacji kiedy otrzymujemy wsparcie ze strony pracodawcy. Branże, w których znaczenie kapitału ludzkiego stanowi o przewadze konkurencyjnej, szczególnie intensywnie angażują się w rozwijanie kompetencji pracowniczych. Centra nowoczesnych usług dla biznesu, bo o nich mowa, mają za sobą dziesięć lat rozwoju na rynku polskim, a obecnie dywersyfikują obsługiwane procesy w zakresie BPO (Outsourcingu Procesów Biznesowych)  i SSC (Centrów Usług Wspólnych). Polacy bardzo dobrze sprawdzają się w zadaniach outsourcingowych uzyskując wsparcie pracodawców w swoim rozwoju zawodowym. Polski sektor usług jest niekwestionowanym liderem w zakresie transakcyjnych usług typu „back office”. Obecnie stoi przed wielką szansą przejęcia obsługi zaawansowanych usług finansowych, w tym bankowości inwestycyjnej. Obsługa tych zadań to dziesiątki tysięcy nowych miejsc pracy dla specjalistów z zakresu finansów, to wpływy do ZUS i do budżetu państwa z podatków PIT, CIT oraz VAT szacowane do 2017 roku na około 7 mld złotych.
 
To bardzo ważne, że świadczone przez nas usługi tak się specjalizują. Praca przy zaawansowanych procesach wymaga wiedzy i doświadczenia, a Polacy je posiadają. Co ważne zajmują coraz bardziej odpowiedzialne i strategiczne z punktu widzenia biznesu stanowiska. Inwestujemy w rozwój naszych specjalistów umożliwiając im zdobywanie potrzebnych kwalifikacji zawodowych także tych o międzynarodowym znaczeniu. Absolwentów, których zatrudniamy uczymy zawodu pokazując możliwości rozwoju ścieżki kariery w naszych strukturach – podsumowuje Agnieszka Orłowska.
 
 
 

Źródło: Globalne Centrum Biznesowe Hewlett-Packard

 
 
 
Image courtesy of pakorn/FreeDigitalPhotos.net
 
 

1 komentarz
  1. Reply
    Dorota 17 maja 2016 at 12:22

    Zgoda, ale jeśli chodzi o zmianę miejsca zamieszkania? To istnialo od zawsze, a 20-30 lat temu wiele osób zmieniało miejsce zamieszkania – dla pracy – raz na zawsze ;). Oczywiście nie mówię tu o skrajnych przypadkach – obecnej polonii. Takie migracje miały miejsce na terenie polski:). Na śląsku, małopolsce, na pomorzu, w centralnej polsce… a jakby się zagłębić to zjawisko dotyczyło pewnie większej części kraju. Pozdrawiam

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0